Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Garasje/skjul oppvarming


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er nå om dagen student, kommer til å være det i minst 2år til, å har for tiden to motorsykler.

 

Nå har jeg en garasje med kjære far, uten varme.

 

Iforhold til dette, har jeg titta på økonomisk oppvarming av garasjen. (dobbel garasje + skjul i, men den er delt i to, iforhold til oppvarming)

 

Jeg fikk en god ved-ovn av en venn. Tenkte å ha den utenfor garasjen.

 

Røyken fra ovnen varmer opp si 4-70liter med vann i en tønne over ovnen.

i denne tønnen går det to slanger ut, å da med en pumpe som pumper vannet ut av den ene utgangen, gjennom slangen.

Slangen går til en radiator,eller varmeveksler inne i garasjen, å etter radiatoren, går slangen tilbake til vann-tønna. Det er derfor en lukket krets.

Med - Vann tønne - pumpe - slange - radiator - slange - vann tønne.

 

- Hvordan går det da med damp/kondens? Hvordan er dette iforhold til om vannet begynner å koke? Hvordan vil dette fungere iforhold til oppvarming i garasje/skjul? Jeg kan også ha den inne i garasjen, men mener det ikke er lov iforhold til brannfare.

 

 

Selvsagt, kan jeg også lage en slik :

 

http://www.youtube.com/watch?v=43id2PcH8rc&feature=related

 

Fordelen da er jo ovnen er gratis, vi har gratis ved, vi har tilgang til mengder med stål og sveiseapparat, å fri tilgang til evnt plank for å gjøre det pent. Mao. billig.

 

Tips og triks, råd?

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

I utgangspunktet så skulle jeg tro at forbudet mot å ha ovnen i garasjen var knyttet til garasjens materialer og brannfaren knyttet til olje og drivstoff.

 

Synes det vil være sløseri å ha det ute, da mister du jo strålingsvarmen og slikt. Er ingen ekspert på dette, men ser vel for meg at du bygger et isloert rom i garasjen til ovnen med nødvendig brannsikring.

 

http://www.byggebolig.no/peis-ovn-pipe-brannmur-brensel/vedovn-i-garasje/