Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Garasje/skjul oppvarming


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er nå om dagen student, kommer til å være det i minst 2år til, å har for tiden to motorsykler.

 

Nå har jeg en garasje med kjære far, uten varme.

 

Iforhold til dette, har jeg titta på økonomisk oppvarming av garasjen. (dobbel garasje + skjul i, men den er delt i to, iforhold til oppvarming)

 

Jeg fikk en god ved-ovn av en venn. Tenkte å ha den utenfor garasjen.

 

Røyken fra ovnen varmer opp si 4-70liter med vann i en tønne over ovnen.

i denne tønnen går det to slanger ut, å da med en pumpe som pumper vannet ut av den ene utgangen, gjennom slangen.

Slangen går til en radiator,eller varmeveksler inne i garasjen, å etter radiatoren, går slangen tilbake til vann-tønna. Det er derfor en lukket krets.

Med - Vann tønne - pumpe - slange - radiator - slange - vann tønne.

 

- Hvordan går det da med damp/kondens? Hvordan er dette iforhold til om vannet begynner å koke? Hvordan vil dette fungere iforhold til oppvarming i garasje/skjul? Jeg kan også ha den inne i garasjen, men mener det ikke er lov iforhold til brannfare.

 

 

Selvsagt, kan jeg også lage en slik :

 

http://www.youtube.com/watch?v=43id2PcH8rc&feature=related

 

Fordelen da er jo ovnen er gratis, vi har gratis ved, vi har tilgang til mengder med stål og sveiseapparat, å fri tilgang til evnt plank for å gjøre det pent. Mao. billig.

 

Tips og triks, råd?

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

I utgangspunktet så skulle jeg tro at forbudet mot å ha ovnen i garasjen var knyttet til garasjens materialer og brannfaren knyttet til olje og drivstoff.

 

Synes det vil være sløseri å ha det ute, da mister du jo strålingsvarmen og slikt. Er ingen ekspert på dette, men ser vel for meg at du bygger et isloert rom i garasjen til ovnen med nødvendig brannsikring.

 

http://www.byggebolig.no/peis-ovn-pipe-brannmur-brensel/vedovn-i-garasje/

 

Systemet du tenker på må vel ha en overtrykksventil. En annen tin jeg tenker på er jo pelletsovnene. De har jo en vifte som blåser varm luft fra ovnen ut i rommet. Litt usikke på hvordan det fungerer, men i prinsippet burde det vært mulig å ha vifter inn mot garasjen som blåste varmluft fra ovnen inn.

 

Ser da for meg at man lager en kappe rundt piperøret, og at oppvarmet luft fra det kammerset føres inn i garasje og bod.

 

En annen sak er at med litt mer arbeid kan du lage en felles greie for f.eks oppvarming av en badstue ute, badestamp, garasje, hus osv fra samme kilde. Varmen fra samme ovn kan ledes i ulike sløyfer og varme opp masse ting.

Lenke til kommentar

mhm.

 

Nå tenkte jeg litt lenger, å iforhold til at garasjen er todelt, å at kjære far bruker den en del, så tenkte jeg prisen av å isolere den, mtp at tilgangen til varer er stor. (4 byggmestere i familien, 1betongfirma og 7 snekkere.. ) så kan jeg like gjerne isolere hele driten, så kjøper jeg en Master gassvarmer med propan som drivstoff.

 

Så da blir spørsmålet noe annet ; Noen som vet om man kan bruke en reduksjonsventil på disse brennerne? Ser at en 30kw bruker 0,7liter/kg pr time på max, å kanskje jeg kan få pressa den ned i 20%-40% mindre med en reduksjonsventil?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er mye ferdig å velge i: http://www.carguygarage.com/garageheaters.html og tenker også på de portable gassovnene som folk har i hytter og hus, men vet ikke om de er lovlige i garasjer. Får dem fra tusenlappen, og de leveres med eller uten vifte. http://www.jula.no/gassovn-med-vifte-418022

Eventuelt bygge en brannmur til den slik at varmen kun sprer seg fremover og ut i rommet.

 

Det er endel som bruker gamle vedovner som terrassevarmere.

Lenke til kommentar

Åpen flamme (iform av vedovn) er ikke lov. Skal du ha gassovn eller varmer, så har en jo et par problemer, dieselvarmer som går billig soter noe jævlig. Da har du plutselig en svart garasje, pluss at den ikke er god å puste inn.

Det samme gjelder med gassbrennere, er jo da ikke noe hyggelig å være i, å gass tar vel også knekken på oksygenet i rommet.

 

Jeg får bare isolere, å kjøpe en utslippsfri gassvarmer.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig interessert i nøyaktig hvor det står at ildsted ikke er tillatt i garasje. Det nærmeste jeg har kommet er §15-1 i forskrift om tekniske krav til byggverk, hvor det i bokstav e) står at

Ildsted skal ikke oppstilles i rom hvor det kan forekomme brennbar gass eller støvpartikler som kan føre til støveksplosjon, uten at ildstedet er beregnet for dette.

Med mindre du bruker/lagrer gassveiseutstyr e.l. (mest vanlig er antakelig propanflaske til gassgrill/campingvogn) i garasjen, ser jeg ikke helt at det er relevant. :hmm:

 

Veiledningen til forskriften lister forøvrig opp en del betingelser/muligheter angående "varmluftsaggregater for flytende eller gassformig brensel", dvs diesel/parafin eller propanfyrte byggtørker. Tillatt i både garasje og bilverksted, men krav om luftinntak direkte fra det fri er vel det vesentligste. For egen del vil jeg tilføye at man bør velge en med separat skorstein/varmeveksler heller enn en direktefyrt.

Slike varmluftsaggregater bør også kunne stilles opp i garasjer, servicestasjoner, bilverksteder og lignende som ikke kan betegnes som eksplosjonsfarlige rom, under forutsetning av at forbrenningsluften tas direkte fra det fri og at eventuell omluft tas minimum 2 m over gulvet i lokalet.
Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...