Gå til innhold

Psykologien innanfor MLM (Multi Level Marketing)


Anbefalte innlegg

Ja, men er det virkelig så ille å tjene seg rik på at andre bruker penger i den verden vi lever i? Jeg antar at du vet om flere andre shady forretninger det finnes rundt om. Så lenge det omsettes produkter med en viss kvalitet og folk har muligheten til å få pengene sine tilbake ser jeg ikke helt problemet.

 

Spørsmål: synest du det er greit om godt over 90% av produkta til Herbalife blir kjøpt av sine eigne distributørar? Ser du ikkje at det vil medføre garantert store eller små tap til dei på botnen og høg inntekt til dei på toppen? Bra produkt eller ikkje, dei fleste kjøper sannsynlegvis ut av press eller for å tene pengar uansett. Skal ein ha eit produkt kan ein gå i butikken, så enkelt er det.

 

Jeg sier jo såklart at jeg har begynt å markedsføre dette, og at jeg bare vil at de skal prøve det ja. At jeg gjerne vil ha kjøper skjønner de jo såklart, men når det gjelder espresso maskiner så er det noe som mange tenker på å kjøpe nå om dagen. Om de ikke har planer om å skaffe seg det fra før av, vil de som regel ikke bli "overtalt" selvom kaffen er god. Fordi det er dyrere enn moccamasteren (f.eks) de allerede har. Men jeg skjønner poenget ditt ja. Det går iallefall helt fint i mitt tilfelle, uten at det blir noe dårlig stemning eller noe slikt.

 

Skjønar berre ikkje kvifor det skal vere så kjekt å gå rundt til vener og kjente og selje kaffimaskiner. Er du ein stor kaffientusiast?

Endret av Zapticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er såklart for kaffe elskere stort sett ja :)

 

Men er du det? Berre lurer på kva som er den store motivasjonen bak dette. Det handlar trass alt om direktesal, rekruttering, provisjonsinntekt osv. Det er kjent at slikt ikkje fell i god jord hos flesteparten av oss. Var det di eiga avgjerd å bli med eller blei du litt påvirka?

Lenke til kommentar

Men er du det? Berre lurer på kva som er den store motivasjonen bak dette. Det handlar trass alt om direktesal, rekruttering, provisjonsinntekt osv. Det er kjent at slikt ikkje fell i god jord hos flesteparten av oss. Var det di eiga avgjerd å bli med eller blei du litt påvirka?

Jeg er ikke så så veldig glad i vanlig kaffe, men elsker cappuccino, latte, mocca og den slags, og det er jo det dette handler mest om igrunn. Jeg ble såklart vervet av en venn ja. Jeg ser alle poengene dine, men du kan nok gi opp å overtale oss til å slutte med det vi har troen på.

 

Spørsmålet mitt til deg er: Hva er du ute etter ved å snakke negativt om dette til oss som har troen på det?

Alt du sier er ting vi allerede vet, og akkurat de samme tingene vi tenkte igjennom når vi startet med dette.

Lenke til kommentar

Om ho tener seg rik i Herbalife er det særs stor sjanse for at ho tener seg rik på andres tap.

 

Hvorfor er det ikke greit at en Herbalife distributør tjener penger på sine underordnedes arbeid, mens det er helt greit at Rema-Reitan gjør akkurat det samme?

 

Det er en kjensgjerning at den fyren som sitter høyt oppe tjener mest; det gjelder i alle firma i alle bransjer. Videre er det også en kjensgjerning at ikke alle kan være direktører, salgssjefer eller deres tilsvarende MLM-stillinger, så hva er egentlig det reelle ankepunktet her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er en kjensgjerning at den fyren som sitter høyt oppe tjener mest; det gjelder i alle firma i alle bransjer. Videre er det også en kjensgjerning at ikke alle kan være direktører, salgssjefer eller deres tilsvarende MLM-stillinger, så hva er egentlig det reelle ankepunktet her?

Alle jeg har møtt som driver med dette, tror de skal bli "direktører" etter hvert. Det er i seg selv et sykdomstegn. Det går bare ikke.

Lenke til kommentar

Alle jeg har møtt som driver med dette, tror de skal bli "direktører" etter hvert. Det er i seg selv et sykdomstegn. Det går bare ikke.

 

Hvor mange gründere tror du ikke det er som har drømmer og visjoner om å gjøre det stort? Hvor mange tror du ikke det er som satser absolutt alt de har på denne idéen som de har? Hvor stor andel av dem tror du det er som lykkes?

 

Hvorfor er alt det som er helt normalt i alle andre sammenhenger, plutselig "sykt" eller "faretegn" når det er snakk om MLM?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er alt det som er helt normalt i alle andre sammenhenger, plutselig "sykt" eller "faretegn" når det er snakk om MLM?

Fordi vi vet, etter mange års erfaring, at det ikke fungerer? At det klapper sammen til slutt?

Det er slik, at alle som dras med i dette lokkes av store penger. Noen vil klare det, men etter hvert dabber det av og noen ganger raser det som korthus.

Seff, et par hederlige unntak er der hos disse som faktisk har et godt produkt å selge, men også her får man regne med at noen blir lurt.

Lenke til kommentar

Fordi vi vet, etter mange års erfaring, at det ikke fungerer? At det klapper sammen til slutt?

Det er slik, at alle som dras med i dette lokkes av store penger. Noen vil klare det, men etter hvert dabber det av og noen ganger raser det som korthus.

Seff, et par hederlige unntak er der hos disse som faktisk har et godt produkt å selge, men også her får man regne med at noen blir lurt.

 

Klapper sammen til slutt? Har Tupperware klappet sammen? Har Herbalife klappet sammen? Det er mange av disse selskapene som har eksistert og gjort det bra i årtier, og det er mer enn hva som kan sies av mesteparten av alle bedrifter som startes opp.

 

Eller tenker du kanskje igjen på den nær sagt universelle regelen at alle firmaer går dukken til slutt, bortsett fra noen relativt få unntak som ser ut til å ha holdt seg i over hundre år?

 

Eller tenker du kanskje på pyramidespill, som er noe helt annet, og som ganske riktig klapper sammen veldig raskt, og hvor de på toppen sitter igjen med masse penger mens de på bunnen sitter igjen uten hverken penger, produkter eller kunder?

 

Og hva mener du med at noen blir lurt? Og mener du igjen at ingen gründer noengang har blitt rundlurt og kuppet av sine investorer?

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Med noen hederlige unntak, skrev jeg - du leste vel det også?

 

Og, vel, er ikke dette mye det samme som pyramidespill? Bare at nå kaller man det noe annet, og får inn en del ekstra kroner i pyramiden fra salg av produkter.

 

Og folk blir lurt jo. De blir nærmest lovt stor rikdom og velstand, men det er virkelig ikke alle som oppnår dette. Men nei, overlagt lureri er selvfølgelig ikke greit uansett om du er investor eller pyramideforhandler. Men dette er ofte en spesielt systematisk form for lureri.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Igjen: du blander sammen begreper her. MLM er ikke pyramidespill. Pyramidespill er ikke MLM.

 

En del pyramidespill har forsøkt å fremstå som MLM - og har tydeligvis til dels lykkes med det i og med at så mange ser ut til å sitte med de samme misoppfattelsene som du sitter med.

 

Det det handler om er produktsalg. Handler det ikke om produktsalg er det pyramide og ikke MLM. Skal man selge produkter, så er det et rent mattestykke: det man har tjent, er påslaget mellom innkjøpspris og utsalgspris. Dette gjelder enten man er distributør i Herbalife eller franchisetager hos Rema 1000. Selger man produkter, tjener man penger. Så enkelt er det.

 

Så er det samtidig begrenset hvor mye penger én mann kan klare å tjene på å selge produkter. Igjen, dette gjelder for Rema 1000 franchisetageren så vel som Herbalife-distributøren. Førstnevnte vil kunne ansette flere folk, åpne flere butikker osv. i et forsøk på å tjene mer penger, men kan risikoen for å mislykkes totalt er selvsagt der. Det samme gjelder Herbalife-distributøren - han kan prøve å få med seg flere folk til å selge produkter, og få tilbake prosenter av det de omsetter for også. Men selvsagt kan dette også mislykkes.

 

Det er ingen snarvei til rikdom her i verden, enten man driver med MLM eller tradisjonelt salg. Dette burde være en tautologi, men av en eller annen grunn så har vi fått en hel kultur av dommedagsprofeter når det gjelder MLM. De har hørt om pyramidespill og går rett i fella og blander sammen MLM og pyramidespill. Og i tillegg så overser de et annet faktum: så godt som samtlige bedrifter på denne kloden er pyramider, hvor pengene flyter oppover og de på toppen tjener mest.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja som sagt - MLM er pyramidespill med noko attåt.

 

Og sammenlikninga med Rema o.l. er ikke gyldig før Rema-franchisetageren sine ansatte igjen tar franchiser og ansetter egne folk som igjen åpner nye franchiser - alt dette for at han som åpna første franchisen skal kunne slutte å jobbe på et tidspunkt og bare sitte og håve inn penger fra pyramiden under seg.

 

Sorry, det kan godt hende jeg har misforstått noe veldig, men dette er altså mitt helt bestemte inntrykk etter å ha blitt forsøkt rekruttert til flere slike. De "vekkelsesmøtene" jeg har møtt opp på har nesten utelukkende bestått i å overbevise folk om at her kan de, med et par års hardt arbeide, til slutt tidligpensjonere seg og bare håve inn usannsynlige mengder penger fordi man har et godt nettverk under seg. Det lukter pyramide på mils avstand, og vi vet alle hva som skjer mer pyramidene til slutt - de klapper sammen som korthus.

Dette fungerer kun på kort sikt, for de som kommer inn på et tidlig tidspunkt og vil jobbe ekstremt hardt en periode. Det er ikke det jeg sier, bare at det ikke holder vann på lengre sikt, og overhodet ikke for alle som slenger seg på.

 

Men igjen, med noen hederlige unntak jeg tror berger seg utelukkende fordi de har et eksepsjonelt godt produkt å selge, og fordi de som allerede er inne i systemet kjøper store mengder av disse produktene sjøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja som sagt - MLM er pyramidespill med noko attåt.

 

*facepalm*

 

Og sammenlikninga med Rema o.l. er ikke gyldig før Rema-franchisetageren sine ansatte igjen tar franchiser og ansetter egne folk som igjen åpner nye franchiser - alt dette for at han som åpna første franchisen skal kunne slutte å jobbe på et tidspunkt og bare sitte og håve inn penger fra pyramiden under seg.

 

Du mener slik Rema-Reitan gjør i dag?

 

Sorry, det kan godt hende jeg har misforstått noe veldig, men dette er altså mitt helt bestemte inntrykk etter å ha blitt forsøkt rekruttert til flere slike. De "vekkelsesmøtene" jeg har møtt opp på har nesten utelukkende bestått i å overbevise folk om at her kan de, med et par års hardt arbeide, til slutt tidligpensjonere seg og bare håve inn usannsynlige mengder penger fordi man har et godt nettverk under seg. Det lukter pyramide på mils avstand, og vi vet alle hva som skjer mer pyramidene til slutt - de klapper sammen som korthus.

Dette fungerer kun på kort sikt, for de som kommer inn på et tidlig tidspunkt og vil jobbe ekstremt hardt en periode. Det er ikke det jeg sier, bare at det ikke holder vann på lengre sikt, og overhodet ikke for alle som slenger seg på.

 

Men igjen, med noen hederlige unntak jeg tror berger seg utelukkende fordi de har et eksepsjonelt godt produkt å selge, og fordi de som allerede er inne i systemet kjøper store mengder av disse produktene sjøl.

 

Du har utrolig nok klart å snuble over hovedpoenget her, men du ser ironisk nok ikke ut til å kunne ta det inn over deg.

 

Stikkordet er produktsalg. Dersom det ikke er noe produkt å selge, er det garantert pyramidespill. Dersom produktet er noe som åpenbart ikke er salgbart, og "vekkelsesmøtene" handler om det å rekruttere i stedet for å selge, så er det sannsynligvis pyramide. Dersom produktet eller produktene er konkurransedyktige, er MLM modellen vel så solid den som noen annen salgsmodell - hovedforskjellen ligger i at mye av det overskuddet som i den tradisjonelle modellen blir liggende igjen hos grossister, underleverandører og andre mellomledd mellom fabrikk og kunde, i stedet blir fordelt ut til distributørene som er eneste ledd mellom fabrikk og kunde.

 

Men igjen: produktsalg, produktsalg, produktsalg. Det er det som genererer penger, både i MLM modellen og alle andre salgsmodeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har også vært borti MLM, og det som slår meg er måten de bruker psykologien på for å verve nye "medlemmer" i kombinasjon med at du MÅ kjøpe en slags "rettighet" for å kunne delta:

 

- I flere MLM selskaper MÅ du bruke penger på en "startpakke", alt fra 1500kr til 10000kr for å i det hele tatt kunne delta. Det sier meg at de prøver å overbevise kommende medlemmer at "dette produktet er så bra at du må betale flere tusen kroner for å bli med", uten å kunne gi en garanti for et støtteapparat i rundt. I slike selskaper blir gjerne inntektene fra bare verving så høye at de fort glemmer resten.

 

- Det er utstrakt bruk av psykologi og argumentasjon på et høyt og lavt plan. I stedet for å si at "det koster 4000 kr, men du kan tjene penger på lengre sikt", så blir gjerne vervingen slik: "Jeg har allerede en god månedslønn og ønsker å gi deg sjangsen til å bli økonomisk uavhengig". Ingen skal fortelle meg at mennesker bryr seg så ekstremt mye om andre kjente, og kanskje enda mer ukjente, at de har et regelrett ønske om at den de tilbyr MLM konseptet til skal bli veldig rike.

Bak denne fasaden er det KUN egen vinning som er intensjonen, ikke å gjøre "sin neste" en tjeneste.

 

- På samtlige vervingsmøter jeg har vært med på har det alltid vært 2- mot- 1 verving, utelukkende for å virke mer overbevisende og for å legge mer press på den de ønsker å verve.

 

- Flere ganger har jeg oppfattet at jeg regelrett har blitt stemplet som "dum" om jeg ikke er med på "et sånt genialt konsept". Og når noen prøver seg på det samme om og om igjen med samme triks og spørsmål blir det helt tragisk.

 

En kan godt si at flere MLM selskaper jeg har vært borti har en sammensetning og måte å drive på som ligner mer en sekt, i stedet for et selskap.

 

Det jeg reagerer mest på er dette psykologiske spillet for å verve nye investorer. Dette går igjen i de aller fleste MLM selskap. Når noen spør om min plan for fremtiden, så vet jeg hva som venter og hva som er neste trekk fra en person som skal introdusere et MLM konsept for meg.

 

Så sier flere at "slik er det i alle selskaper. De på toppen får mest" og "Du må alltid betale for å få en franchise eller en rettighet". Ja, det kan så være. Men forskjellen er at i et godt utprøvd selskap f.eks. Rema1000, er det personer som oppsøker og av egen fri vilje spør om muligheten for å få kjøpt seg en franchiserettighet. Alle får de samme rammene, alle får like retningslinjer, alle får lik mulighet. Du blir nærmest "advart" med "er du klar over hvor mye jobb dette er" osv.

Det er ingen ledere i Rema1000 som sier "blir du med oss, så blir du rik og økonomisk uavhengig, hvis du verver 4 franchisetakere i løpet av 4 måneder".

 

Når det er sagt, så kjenner jeg flere som har lyktes med MLM, som tjener MYE penger. Men det er måten det blir brukt psykologi og at det er sektlignende tilstander jeg reagerer på.

Lenke til kommentar

Når det er sagt, så kjenner jeg flere som har lyktes med MLM, som tjener MYE penger. Men det er måten det blir brukt psykologi og at det er sektlignende tilstander jeg reagerer på.

 

Dette er selvsagt helt gyldige ankepunkter. Det kan fort bli veldig oppjagende stemning, og man mangler kanskje en del av de formanende advarslene og rynkede brynene man ofte møtes med hvis man skal starte opp på tradisjonell måte.

 

Det kommer litt an på personen det gjelder også. Jeg er sikker på at det går mange gründere der ute med knallgode idéer som kunne tjent seg søkkrike, men som ble fratatt piffen og motet etter å ha blitt møtt med nettopp alle disse advarslene og formaningene. På samme måte som det kanskje sitter overivrige MLM distributører med skapene fulle av hudkrem og babylotion fordi de ble revet med i øyeblikket og ikke tenkte over hvor mye jobb som faktisk krevdes.

Lenke til kommentar

Dette er selvsagt helt gyldige ankepunkter. Det kan fort bli veldig oppjagende stemning, og man mangler kanskje en del av de formanende advarslene og rynkede brynene man ofte møtes med hvis man skal starte opp på tradisjonell måte.

 

Det kommer litt an på personen det gjelder også. Jeg er sikker på at det går mange gründere der ute med knallgode idéer som kunne tjent seg søkkrike, men som ble fratatt piffen og motet etter å ha blitt møtt med nettopp alle disse advarslene og formaningene. På samme måte som det kanskje sitter overivrige MLM distributører med skapene fulle av hudkrem og babylotion fordi de ble revet med i øyeblikket og ikke tenkte over hvor mye jobb som faktisk krevdes.

 

Det er helt sikkert noen som har blitt holdt tilbake på grunn av advarslene og pekefingre ja, men en ekte gründer lykkes ikke fordi at noen sier at "dette er kjempebusiness, seg på meg, hvor vil du være om 10 år?" En ekte gründer satser på det en tror på uansett advarsler eller ikke.

 

Det er så mye "jalla" i slike MLM selskap. Når noen sier til meg at "jeg vil tilby deg en kjempeskjangse til å bli rik!" så burde heller vedkommende si: "Jeg tar en skjangse på at du vil hjelpe MEG til å bli rik". Det er jo sånn realiteten er.

 

Et typisk verveforsøk fremgår stort sett likedan uansett hvilket MLM eller Pyremideselskap det gjelder:

 

- "Hadde det ikke vært flott å kunne slutte i jobben mye tidligere enn planlagt?"

- "Har du noen drømmer? Hva er de?"

- "Tenk å kunne tjene 200 000 pr.måned da, det hadde vært flott, ikke sant?"

- "Jeg kan hjelpe deg å nå dine mål"

- "Det er jo ikke i jobben min jeg tjener pengene, det er i dette det"

- "La oss avtale et møte, så skal jeg vise deg hvordan du kan få råd til den båten du ønsker deg, innen 2 år. Passer det best på mandag eller torsdag?".

 

At noen påstår at det ikke er i vervingen energien og pengene ligger, blir litt feil...

For meg er det hvordan et konsept blir fremlagt. De som prøver å verve spiller alltid på det samme:

 

-Mere tid

-Mere penger

-Tidlig pensjonist

-Oppfylle drømmer

-En unik forretningsmulighet som "jeg ønsker at du skal lykkes i".

 

Kort og godt, de spiller på det et menneske ØNSKER å høre.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så så veldig glad i vanlig kaffe, men elsker cappuccino, latte, mocca og den slags, og det er jo det dette handler mest om igrunn. Jeg ble såklart vervet av en venn ja. Jeg ser alle poengene dine, men du kan nok gi opp å overtale oss til å slutte med det vi har troen på.

 

Spørsmålet mitt til deg er: Hva er du ute etter ved å snakke negativt om dette til oss som har troen på det?

Alt du sier er ting vi allerede vet, og akkurat de samme tingene vi tenkte igjennom når vi startet med dette.

 

Eg er ikkje ute etter noko, men eg vil bidra i ein diskusjon om noko eg har danna meg eit meir og meir klart bilete av. Tipp topp om du tener pengar og er lukkeleg med det du gjer. Eg kjenner for så vidt ikkje veldig godt til Zinozino, men eit kjapt google-søk leda meg til denne artikkelen:

 

http://www.bt.no/na24/article819960.ece

 

Det er iallfall klart at Ørjan Sæle tener godt. Om andre gjer det er ikkje godt å seie.

 

Håpar du fortset å poste når du har tent deg rik.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke greit at en Herbalife distributør tjener penger på sine underordnedes arbeid, mens det er helt greit at Rema-Reitan gjør akkurat det samme?

 

Det er en kjensgjerning at den fyren som sitter høyt oppe tjener mest; det gjelder i alle firma i alle bransjer. Videre er det også en kjensgjerning at ikke alle kan være direktører, salgssjefer eller deres tilsvarende MLM-stillinger, så hva er egentlig det reelle ankepunktet her?

 

Men det er greit at alle blir gjeve mulegheiten til å vere ledarar sjølv om ikkje alle realistisk sett kan bli det? Dei siktar jo på mannen i gata og seier at dette eigentleg er enkelt, men ein må jobbe.

 

Og samanlikninga med at det er ujamnt frå topp til bunn i alle andre businessar har eg høyrd før. Då vil eg spørje deg dette: veit du om ein business der det er større forskjell i inntekt frå topp til botnen som i MLM? Då blir eg imponert. Statistikk viser at så mykje som 87% av aktive og inaktive distributørar i Nu Skin ikkje ein gong kvalifiserte seg til å tene pengar, og totalt 99,7% tener visst nok INGENTING. Dette gjer det unikt og kan ikkje samanliknast med Rema-Reitan som du så kløktig vil motargumentere med.

 

Er du sjølv distributør?

Lenke til kommentar

Skal man selge produkter, så er det et rent mattestykke: det man har tjent, er påslaget mellom innkjøpspris og utsalgspris. Dette gjelder enten man er distributør i Herbalife eller franchisetager hos Rema 1000. Selger man produkter, tjener man penger. Så enkelt er det.

 

Og i tillegg så overser de et annet faktum: så godt som samtlige bedrifter på denne kloden er pyramider, hvor pengene flyter oppover og de på toppen tjener mest.

 

Må nett kommentere denne óg. Skjer sal på måten du skildrar han i 1. avsnitt mykje i MLM? Lite sannsynlig. Produkt blir ofte seld over nettet med ein ID der ein tener ein liten prosent (5-15%) på sjølve salet. Tvilar sterkt på at det finst mange distributørar der ute som kjøper produkt til innkjøpspris og aktivt sel dei same produkta.

 

Og til ditt andre argument: latterlig. Bedrifter "er" ikkje pyramider, pyramidane finn me i Egypt. Men strukturen i MLM-firma er meget like pyramidespel fordi det blir i stor grad fokusert på rekruttering i fleire ledd. Ein eksponerande pyramidestruktur som garantert vil ha taparar på botnen av pyramiden. Alt du seier er at vår verden er bygd opp hierarkisk.

Lenke til kommentar
Men det er greit at alle blir gjeve mulegheiten til å vere ledarar sjølv om ikkje alle realistisk sett kan bli det? Dei siktar jo på mannen i gata og seier at dette eigentleg er enkelt, men ein må jobbe.

 

Selvsagt er det greit. Det er bedre å bli gitt muligheten men feile, enn å aldri en gang ha muligheten. Å feile er ingen skam.

 

Og samanlikninga med at det er ujamnt frå topp til bunn i alle andre businessar har eg høyrd før. Då vil eg spørje deg dette: veit du om ein business der det er større forskjell i inntekt frå topp til botnen som i MLM? Då blir eg imponert. Statistikk viser at så mykje som 87% av aktive og inaktive distributørar i Nu Skin ikkje ein gong kvalifiserte seg til å tene pengar, og totalt 99,7% tener visst nok INGENTING. Dette gjer det unikt og kan ikkje samanliknast med Rema-Reitan som du så kløktig vil motargumentere med.

 

Nå kjenner jeg ikke Nu Skin, men når du sier "kvalifiserte seg til å tjene penger" - hva mener du da? Man kjøper hudkrem til 50 kroner og selger for 100. Hvordan er det mulig å ikke tjene penger da? Det du tenker på er antakelig diverse bonusordninger og slikt, som gjerne har krav til aktivitetsnivå. Men disse bonusordningene kommer i tillegg til inntekt fra produktsalg, som jo er fundamentet i enhver salgsmodell. I tillegg er det verdt å merke seg at disse bonusene kommer ovenfra og ikke nedenfra.

 

Klart, det finnes sikkert distributører som bare kjøper og kjøper produkter og fyller opp bod og garasje i stedet for å selge og disse vil jo selvsagt ikke tjene penger. Men da ligger problemet hos dem og deres manglende forståelse for produktsalg og ikke i MLM modellen.

 

Er du sjølv distributør?

 

Jeg er ikke selv distributør nei, men jeg evner å se gjennom bullshit fra begge sider. Jeg bruker produkter fra ett slikt selskap og er fornøyd med dem. Dersom jeg ville, kunne jeg registrert meg og begynt aktivt å selge. Igjen, kjøp inn til redusert pris, selg med fortjeneste. Hvorvidt jeg lykkes avhenger helt og holdent av mine evner som selger. Om jeg handler rett fra fabrikk og 40% (eksempeltall for å illustrere poenget) av min innkjøpspris går til min upline eller om det går til grossister og importører er for meg knekkende likegyldig. En liten del av disse 40% kommer tilbake til meg i form av bonusutbetalinger for ekstrainnsats, mens det 30% påslaget jeg setter på når jeg selger produkter ut til kunde er mitt og bare mitt.

 

Grunnen til at jeg ikke har valgt å gå inn aktivt og gjøre dette er ganske enkelt at jeg i min vanlige jobb ser større muligheter for utbytte av min innsats, i tillegg til at jeg erkjenner at mine salgsevner ikke er de aller sterkeste.

 

Må nett kommentere denne óg. Skjer sal på måten du skildrar han i 1. avsnitt mykje i MLM? Lite sannsynlig. Produkt blir ofte seld over nettet med ein ID der ein tener ein liten prosent (5-15%) på sjølve salet. Tvilar sterkt på at det finst mange distributørar der ute som kjøper produkt til innkjøpspris og aktivt sel dei same produkta. Og til ditt andre argument: latterlig. Bedrifter "er" ikkje pyramider, pyramidane finn me i Egypt. Men strukturen i MLM-firma er meget like pyramidespel fordi det blir i stor grad fokusert på rekruttering i fleire ledd. Ein eksponerande pyramidestruktur som garantert vil ha taparar på botnen av pyramiden. Alt du seier er at vår verden er bygd opp hierarkisk.

 

Her lyser det gjennom at du blander MLM med pyramidespill. Salg slik jeg skildrer det skjer mye i MLM. Det er det som er MLM, og som skiller MLM fra pyramidespill. Om salget skjer ved at distributør kjøper inn og selger fysisk selv, eller om distributøren selger via webshop og får godskrevet profitten til sin brukerID er knekkende likegyldig.

 

Og gratulerer, du fikk briljert med dine glitrende retoriske evner og fikk informert meg om at "pyramider" egentlig er en severdighet i Egypt. Wow, jeg må bare legge meg flat.

 

Du skjønte utmerket godt hva jeg mente, og du trenger ikke leke dum. Sutring om at "buhu, de over meg tjener seg rike på mitt arbeid" begynner å bli gammelt, og det er ikke bare i MLM at de på toppen tjener seg rike på de under. Dette har vi gått i gjennom før, og det var det som var mitt poeng.

 

At rekruttering alene ikke er bærekraftig er det ingen som har protestert på. Det er derfor jeg har prøvd å forklare at MLM handler om produktsalg, og rekruttering brukes for å øke muligheten for produkt salg - det er pyramidespill som ensidig fokuserer på rekruttering, og det er helt riktig at dette ikke er bærekraftig. Tapere på bunnen, man må være tidlig ute, alle disse argumentene dine stemmer 100% på pyramidespill. Men så var det altså MLM vi snakket om her, og i MLM er det produktsalg som er grunnlaget - og produktsalg viser seg å være bærekraftig dersom produktene er noe markedet vil ha. Et "MLM" som selger slangeolje og har stort fokus på massiv rekruttering er pyramidespill og ikke MLM. Et MLM som selger f.eks. hudpleieprodukter og bruker rekruttering som en måte for en distributør å bygge seg en bærekraftig salgsorganisasjon er et MLM i begrepets rette forstand. Tupperware er ett eksempel på et slikt MLM. Forever Living et annet. Disse selskapene har levd i flere årtier, og har bevist sin verdi gjennom gode produkter.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...