Gå til innhold

Psykologien innanfor MLM (Multi Level Marketing)


Anbefalte innlegg

Og på et tidspunkt faller dette på sin egen urimelighet. Det fungerer ei stund, for de som kommer med fra starten, men det skulle være åpenbart at et slikt konsept ikke kan fungere for alle, alltid.

Såklart. Men så lenge man har skaffet seg 10 kunder som fortsetter å abbonnere på kaffe'n, så tjener man en viss prosent av det de betaler hver mnd, og i tillegg jobber man jo hele veien med at det skal komme nye partnere, så det holder seg nok oppe. Spørs såklart helt hvor mye tid og jobb man legger i det, og hvor heldig man er med nettverket rundt seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er jo ett mål som krever mye arbeid. Men en av mine kamerater (han som vervet meg) har satt seg som mål å klare det samme på 1 år. Han er godt igang, og tjener allerede ca 4000 kr i mnd, etter 2 måneders arbeid.

 

Prinsippet her er å få 4 partnere og 4 kunder. Etter jeg har fått det, skal jeg hjelpe de 4 partnerne mine å klare det samme. Etter det igjen, skal jeg hjelpe de 16 nye partnerne å klare det samme. Og ha totalt 10 kunder tilsammen i tillegg, som abbonnerer på kaffe. Altså har jeg ett team på 20 personer under meg, og 10 kunder.

 

4000 pr månad er jo imponerande, men det vil jo kun bli 3500,- på ein månad pga utgifta med kaffemaskina. Sannsynlegvis mindre óg fordi ein må vel kjøpe kaffien óg? Er uinteressant å rekne brutto inntekt, netto takk.

 

Ser at det er fokus på rekruttering. Eit feil fokus etter mi meining. Veit du forresten kor mykje av kaffien og kaffimaskinene firmaet sel som faktisk går til kjøparar som ikkje vil ha noko med firma å gjere, men kun vil ha produkt?

 

Eller for å spørje litt anleis, kor stor prosent av det totale salet går for din og for din sponsor sin del til ikkje-partisiperande kundar?

Lenke til kommentar

For å tjene 5000 per måned trenger jeg ca ti kunder som handler hos meg per måned. Jeg kunne skaffet meg ti kunder på et par uker om jeg la inn arbeidet. Videre legger man jo inn litt arbeid for at kundene skal komme tilbake, men det trenger ikke være mange minuttene per kunde. En periode hadde jeg 10-15 kunder og 5-6 distributører i min downline. Det var ikke akkurat mye arbeid å skaffe dem.

 

Dette er jo mennesker som er fornøyde med produktene og gjerne handler igjen. Jeg kan kun snakke for selskapet jeg var medlem i, men jeg ser ingenting shady i forretningen. Man får betalt for å være mentor for sine distributører via deres produktsalg, og man tjener ikke et øre på å rekruttere noen.

 

Høyrest logisk ut det. Men eg vil grave litt til, håpar det er greitt :).

 

Lat oss gløyme rekrutteringa litt, og heller tenkje på ikkje-partisiperande kundar. Du seier du hadde 10-15 kundar pr månad ei stund. Var dei ikkje-partisiperande? Og selde du produkta direkte til dei via dine personlege kjøp, eller kjøpte dei via nettbutikk med din ID? Om det var sistnemnte, kor mykje fekk du då i kommisjon pr sal?

 

Om dei 5000,- kun baserer seg på sal til folket vil vel forresten enkel matte tilseie at dei kjøper produkt for anten ca 300,- NOK pr månad eller meir. Sannsynlegvis meir sidan dei 5000,- må vere kommisjon, og totalpris på sala vil vere godt over 10.000,- NOK. Med mindre dei 5000,- er basert på sal av personleg kjøpt og ikkje medrekna utgifter.

 

Blei mykje synsing dette. Enklare om du forklarar kvar dei 5000,- kjem frå :).

Lenke til kommentar

Såklart. Men så lenge man har skaffet seg 10 kunder som fortsetter å abbonnere på kaffe'n, så tjener man en viss prosent av det de betaler hver mnd, og i tillegg jobber man jo hele veien med at det skal komme nye partnere, så det holder seg nok oppe. Spørs såklart helt hvor mye tid og jobb man legger i det, og hvor heldig man er med nettverket rundt seg.

 

 

Det blir for simpelt å skrive at "jeg hadde lett klart det om jeg la inn arbeidet". Blir som de som får en dårlig karakter på skolen og sier, hadde lett fått A om jeg hadde jobbet mer da..

 

Likevel, det er jo faktum. Legg ein ned nok arbeid på riktig måte i skulearbeid vil ein få A, så enkelt er det. Litt av problemet med MLM er at ein kan legge ned mykje hardt arbeid, men det er ikkje alltid det svarar seg. Kjem an på provisjonsprosent.

Lenke til kommentar

Likevel, det er jo faktum. Legg ein ned nok arbeid på riktig måte i skulearbeid vil ein få A, så enkelt er det. Litt av problemet med MLM er at ein kan legge ned mykje hardt arbeid, men det er ikkje alltid det svarar seg. Kjem an på provisjonsprosent.

 

Fokuset er på ordet lett. Det er langt ifra lett å få A selv om man jobber hardt. Det er ikke så enkelt, alle får ikke A selv om de jobber hardt. Dette er uansett ikke poenget for tråden.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Eller for å spørje litt anleis, kor stor prosent av det totale salet går for din og for din sponsor sin del til ikkje-partisiperande kundar?

Dette var noe de snakket om på forrige møte jeg var på. Husker ikke direkte tallet, men det kan jeg nok finne ut av på neste møte, som er nå til Onsdagen :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde i perioden jeg holdt på ca 12 aktive kunder som handlet direkte fra meg, altså ikke gjennom internett. Jeg får 50% innkjøpsrabatt, og selger videre til fullpris. Dvs de handlet for 800-1500 per kunde per måned, og jeg sitter igjen med 50% av det de handler for.

 

Flott, om berre heile "businessen" hadde føregått sånn hadde det vore heilt perfekt. Spør litt til: kven var desse kundane? Folk generelt eller stort sett kjende og kjære i ditt eige nettverk?

 

Veldig god provisjonsavtale der forresten. 50% er mykje.

 

Fokuset er på ordet lett. Det er langt ifra lett å få A selv om man jobber hardt. Det er ikke så enkelt, alle får ikke A selv om de jobber hardt. Dette er uansett ikke poenget for tråden.

 

Jadå, er heilt einig der. Ville berre kverulere litt, hehe. Derfor eg skreiv poengterte at hardt arbeid vil lønne seg om ein jobbar riktig. Å jobbe smart er bedre enn å jobbe hardt etter mi meining. Oddbjørn By og Memo er eit godt eksempel på det.

 

Dette var noe de snakket om på forrige møte jeg var på. Husker ikke direkte tallet, men det kan jeg nok finne ut av på neste møte, som er nå til Onsdagen :)

 

Gjer det! :) Det er etter mi meining ekstremt essensielt for om det kan definerast som pyramidespel eller ikkje. Her er FTC sin definisjon:

 

"If the money you make is based on the number of people you recruit and your sales to them, it’s not. It’s a pyramid scheme."

 

Problemet her er at dette er tal det er umulig å vite.

Lenke til kommentar

Flott, om berre heile "businessen" hadde føregått sånn hadde det vore heilt perfekt. Spør litt til: kven var desse kundane? Folk generelt eller stort sett kjende og kjære i ditt eige nettverk?

 

Veldig god provisjonsavtale der forresten. 50% er mykje.

 

Omtrent 50/50 bekjente og ukjente folk. Prøvde å holde meg borte fra venner, da jeg ikke vil at penger/business skal gå utover mine forholdet til mine nærmeste med mindre de virkelig vil det selv.

Lenke til kommentar

Omtrent 50/50 bekjente og ukjente folk. Prøvde å holde meg borte fra venner, da jeg ikke vil at penger/business skal gå utover mine forholdet til mine nærmeste med mindre de virkelig vil det selv.

 

Fornuftig tenkt. Er dette eg synest er leit med ein del MLM, dei ber deg skrive ned ei "varm liste" over dine vener/familie/bekjente, og deretter få dei med på laget eller selje til dei.

 

Kan eg spørje kva som var hovudmotivasjonen til å bli med? Eller om du var litt skeptisk i starten men blei like greitt med?

Lenke til kommentar

Man er vel alltid skeptisk i starten, til slike ting. For min del syntes jeg ikke det gjør noe å selge/verve venner/familie/bekjente. Jeg ber de enkelt å greit bare over på en kopp kaffe, og viser de brosjyra med tilbudene. Gjør det aldri til noe salgs-greie, bare sier at jeg markedsfører denne kaffe'n. Om de er interessert, så får de såklart lov til å kjøpe. Og dette produktet er såppas bra, at folk vil ofte ha en slik espresso maskin. Kan forstå at det kan være litt vankseligere å be kamerat-gjengen over for å kikke på noen hud-produkter da, så da må man skru på selger-personligheten foran venner og familie, noe som ikke passer seg som regel.

Lenke til kommentar

Fornuftig tenkt. Er dette eg synest er leit med ein del MLM, dei ber deg skrive ned ei "varm liste" over dine vener/familie/bekjente, og deretter få dei med på laget eller selje til dei.

 

Kan eg spørje kva som var hovudmotivasjonen til å bli med? Eller om du var litt skeptisk i starten men blei like greitt med?

 

Jeg var egentlig ikke veldig skeptisk da min mor og hennes venninne begynte med produktene da de kom til Norge for 15 år siden. Jeg hadde også brukt produktene lenge før jeg begynte å selge, og visste jo at de funket for meg. Min mor sluttet å selge ved samlivsbrudd, og venninnen hennes lever godt av det i dag(2-3x vanlig inntekt).

 

Hovedmotivasjonen var vel det å få en ekstra inntekt og kanskje på sikt få en ekstra fulltidsinntekt, men jeg prioriterte som tidligere fortalt helt feil, og gikk veldig lei en stund.

Lenke til kommentar

Man er vel alltid skeptisk i starten, til slike ting. For min del syntes jeg ikke det gjør noe å selge/verve venner/familie/bekjente. Jeg ber de enkelt å greit bare over på en kopp kaffe, og viser de brosjyra med tilbudene. Gjør det aldri til noe salgs-greie, bare sier at jeg markedsfører denne kaffe'n. Om de er interessert, så får de såklart lov til å kjøpe. Og dette produktet er såppas bra, at folk vil ofte ha en slik espresso maskin. Kan forstå at det kan være litt vankseligere å be kamerat-gjengen over for å kikke på noen hud-produkter da, så da må man skru på selger-personligheten foran venner og familie, noe som ikke passer seg som regel.

 

Poenget er at du inviterer over med eit ønske om å selje produkt og evt rekruttere, men maler over det ved å seie at det berre er eit kaffibesøk og det ikkje er kjøpepress osv. Du lar då valet vere heilt og fullt opp til kjøparen, noko som igrunn er det ultimate salstriks, då dei ikkje sit med kjensla om eit påpressa produktkjøp i etterkant. Men hadde dei behovet, eller fekk dei behovet pga at du introduserte produktet? Tygg litt på den.

Lenke til kommentar

Jeg var egentlig ikke veldig skeptisk da min mor og hennes venninne begynte med produktene da de kom til Norge for 15 år siden. Jeg hadde også brukt produktene lenge før jeg begynte å selge, og visste jo at de funket for meg. Min mor sluttet å selge ved samlivsbrudd, og venninnen hennes lever godt av det i dag(2-3x vanlig inntekt).

 

Hovedmotivasjonen var vel det å få en ekstra inntekt og kanskje på sikt få en ekstra fulltidsinntekt, men jeg prioriterte som tidligere fortalt helt feil, og gikk veldig lei en stund.

 

2-3 x vanleg inntekt? Vil gjerne at du spesifiserer dette. Kan det hende at det er ein anekdote frå denne venninna si side og at ho kjører "fake it till you make it"-strategien? Eg berre spør.

 

Og når ein er kome til det nivået, det er då eg synest det blir feil, fordi då er det veldig stor sannsynlighet for at inntekta er basert på andre sitt arbeid med sal, og ikkje ditt eige personlige sal.

Lenke til kommentar

2-3 x vanleg inntekt? Vil gjerne at du spesifiserer dette. Kan det hende at det er ein anekdote frå denne venninna si side og at ho kjører "fake it till you make it"-strategien? Eg berre spør.

 

Og når ein er kome til det nivået, det er då eg synest det blir feil, fordi då er det veldig stor sannsynlighet for at inntekta er basert på andre sitt arbeid med sal, og ikkje ditt eige personlige sal.

 

Ja, hun tjener rundt 1-1,3 mill. i året, bor i stort hus og kjører 50 fots cabin cruiser. Men hun har også jobbet mye for dette.

Lenke til kommentar

Samme som jeg var med i. Herbalife. De har vel også rundt 1500 President's Team medlemmer som tjener 150.000,- + per mnd. Altså 1%erne.

 

Om ho tener seg rik i Herbalife er det særs stor sjanse for at ho tener seg rik på andres tap. Visste du at ein offentlig telefonsamtale til Herbalife der det blei spurd om kor mykje av produkta som blei seld til folk utanom firmaet førte til eit 20%-fall i aksjen deira? Og det over 3 dagar. Tydelig at dei har stygge tal bak der.

Lenke til kommentar

Om ho tener seg rik i Herbalife er det særs stor sjanse for at ho tener seg rik på andres tap. Visste du at ein offentlig telefonsamtale til Herbalife der det blei spurd om kor mykje av produkta som blei seld til folk utanom firmaet førte til eit 20%-fall i aksjen deira? Og det over 3 dagar. Tydelig at dei har stygge tal bak der.

 

Ja, men er det virkelig så ille å tjene seg rik på at andre bruker penger i den verden vi lever i? Jeg antar at du vet om flere andre shady forretninger det finnes rundt om. Så lenge det omsettes produkter med en viss kvalitet og folk har muligheten til å få pengene sine tilbake ser jeg ikke helt problemet.

Lenke til kommentar

Poenget er at du inviterer over med eit ønske om å selje produkt og evt rekruttere, men maler over det ved å seie at det berre er eit kaffibesøk og det ikkje er kjøpepress osv. Du lar då valet vere heilt og fullt opp til kjøparen, noko som igrunn er det ultimate salstriks, då dei ikkje sit med kjensla om eit påpressa produktkjøp i etterkant. Men hadde dei behovet, eller fekk dei behovet pga at du introduserte produktet? Tygg litt på den.

Jeg sier jo såklart at jeg har begynt å markedsføre dette, og at jeg bare vil at de skal prøve det ja. At jeg gjerne vil ha kjøper skjønner de jo såklart, men når det gjelder espresso maskiner så er det noe som mange tenker på å kjøpe nå om dagen. Om de ikke har planer om å skaffe seg det fra før av, vil de som regel ikke bli "overtalt" selvom kaffen er god. Fordi det er dyrere enn moccamasteren (f.eks) de allerede har. Men jeg skjønner poenget ditt ja. Det går iallefall helt fint i mitt tilfelle, uten at det blir noe dårlig stemning eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...