Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Føler meg ubrukelig i sosiale situasjoner


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har i store deler av livet vært sjenert. Dette har heldigvis avtatt veldig mye nå som jeg går på universitetet, slik at dette ikke er noe problem lenger.

 

Jeg er med i en studentforening på universitetet mitt, som jeg ble med nå i høst. Når vi har møter føler jeg meg veldig utilstrekkelig. I mindre grupper med andre prosjektoppgaver føler jeg at alle andre kommer med nye og gode innspill, sånn ut fra intet, mens jeg sitter stille og sier lite. Jeg har ofte lyst til å bidra med noe, men kommer aldri på noe bra. Det er som om alle andre får til noe jeg ikke skjønner.

 

Andre ganger kan jeg dog bidra mye og bra. Men er jeg sliten så får jeg lite lyst/motivasjon til å snakke, kommer på lite å si og føler jeg dermed enda dårligere igjen.

 

Selvfølgelig kan mye av dette fikses ved at jeg får mer erfaring, men problemet med hvordan jeg føler meg er jo der fortsatt.

 

Noen som har noe tips og/eller innspill? Anonym poster: 70ff4f62f0b7f660b7373fd82b0c9884 Anonym poster: 70ff4f62f0b7f660b7373fd82b0c9884

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å forberede deg. Skrive ned noen ideer. Siden det er prosjektgrupper regner jeg jo med at du vet hva temaet er. Da kan du jo og skrive ned argumenter på forhånd på hvorfor forslagene dine er gode (eller dårlige) slik at du på forhånd har bestemt deg for at dette faktisk er et positivt bidrag som har noe for seg. Tipper en del av de andre forbereder seg. Om ikke skriftlig så i alle fall mentalt.

 

Uansett, gratulerer med at du har kommet inn i foreninger og prøver å delta og ikke er like sjenert lengre. Jeg kom aldri så langt.

Lenke til kommentar

Du sier du ikke klarer å bidra så mye som du ønsker der og da. Hva med i etterkant? Er det slik at du kan klare å komme med gode idéer en stund etter at de andre har spytta ut sine umiddelbare tanker og idéer?

 

Jeg er vel også slik at jeg ikke klarer å komme opp med så mye fornuftig der og da. Jeg trenger litt tid til å tenke og fundere først. Gjerne alene egentlig. Hvordan er det når andre kommer opp med idéer? Opplever du at det blir lettere å komme med innspill til en allerede eksisterende idé som en annen person tok opp?

Lenke til kommentar

Hvis du slutter å dømme deg selv mtp hva du har tenkt til å si vil du komme en lang vei. "Jeg kommer ikke på noe bra" - Hvorfor skal det du bidrar med være bra? 90% av mine ideer tenker jeg på som dårlige, men responsen fra andre er variert. Du blir også en mye mer interessant person å være med hvis du er litt mer ufiltrert :)

Lenke til kommentar

Sosial angst kan oppleves opprivende og redusere livskvaliteten betraktelig. Jeg føler med deg, slikt er tungt. Jeg har flere kamerater som sliter med dette. Særlig en fyr som er musiker i flere kjente norske rockeband. En skulle tro rockestjernetilværelsen hjalp på sosial håndtering, og det gjør det jo. Men status er ikke det samme som indre liv. Jeg tror det kunne vært smart å starte med små skritt. :) Et par ord ekstra der du selv syns alt er kleint.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for alle svar.

 

Til dere to siste: Den sosiale angsten hemmer meg ikke så mye. Har jo snakket i forelesninger med over 150 stk før, men var jo selvfølgelig litt nervøs(noe jeg anser er helt normalt når det er foran såpass mange). Jeg vet liksom ikke om det er det som er kjernen i problemet.

 

Det spørs litt på dagsformen. Er jeg litt sliten så "viber" jeg ikke så bra, mens er jeg opplagt glir jeg lett inn i samtaler og føler jeg får bidratt mye

 

 

Sexylubb1: Takk, dette skal jeg prøve ut.

 

Anonym poster: 70ff4f62f0b7f660b7373fd82b0c9884

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...