Gå til innhold

8 mnd gammel PC, Half-life 2 lagger som et uvær


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Etter å ha sittet i timesvis å googlet og lett febrilsk kryper jeg til korset og ber om hjelp.

 

Half-Life 2 lagger noe forferdelig selv på lave innstillinger. Laptopen min er knappe 9 måneder gammel (Asus N43SN) så jeg regner med det er noe feil med programvaren min...

 

Specs:

Asus N43SN

Intel I5

Nvidia GT550M

4gb RAM

Windows 7 Home Premium

 

Har nyeste geforce-driver installèrt. Jeg har spilt Half-Life 2 tidligere uten problem, men for litt siden formaterte jeg PCen (clean install) og etter dette lagger Half-Life 2 noe så grusomt...

 

 

Noen tips/triks å få? På forhånd, takkolini

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, kan ikke se noe valgalternativer der. Har vært inne på innstillingene til skjermkortet å valgt at Steam skal kjøres med Nvidia-skjermkortet, men er vel ikke dermed sagt at Half-Life 2 gjør det? Har også valgt at hl2.exe skal kjøres med Nvidia. Dette hjalp heller ikke...

Lenke til kommentar

UPDATE

 

Prøvde å oppdatere direct x-versjonen min. Dette hjalp heller ikke.

 

Hvis jeg restarter PCen, spiller spillet helt fint og laggfritt. Etter ca. 5 minutter har viften begynt å gå ganske fort og så begynner det å lagge. Når dette skjer går prosessoren på 25-30% hele tiden (selv når jeg lukker Half-Life 2).

 

Nå går prosessoren konstant på 25-30% selv om det ikke er noen prosesser i Task Manager som krever noe som helst prosessorkraft... Den ene prosessoren (av fire kjerner?) går på 100% mens de andre er helt nede mot 0%.

 

http://img826.imageshack.us/img826/6698/cpus.png

 

Slik står det å går helt til jeg restarter PCen eller setter den i hvilemodus.

 

 

Jeg blir så frustert :( Hva kan dette være?

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Har testet litt nå, og det er ikke bare Half-Life 2 som forårsaker dette problemet. Prøvde Minecraft for å få CPUen til å jobbe, og det er akkurat likt. Når jeg lukker Minecraft går den ene kjernen på 100% mens de tre andre går normalt...

 

Kan det være noen drivere til CPU'en eller noe slikt som er feil?

Lenke til kommentar

Vel, i mylderet av programvare som fulgte med denne PCen prøvde jeg å velge ut hva jeg trengte å installere fra denne siden:

 

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=N43SN&p=3&s=280

 

Installerte Windows på nytt nå (lagde en ekstra partisjon), og installèrte skjermkortdrivere (for integrert kort pluss geforce-drivere). I tillegg installèrte jeg ASUS liveupdate.

Liveupdate kom med en liste over drivere som skulle installeres så da installerte jeg de (automatisk i programvaren). Men problemet oppstår fortsatt...

Lenke til kommentar

Jeg er mer bekymret for minnebruket ditt (ift til ditt skjermskudd lenger oppe) enn selve CPU bruken. Har du prøvd å kjøre Memtest86+?

 

Skulle til å si flytt på minnebrikkene, men du sitter på en bærbar ser jeg. Prøv Memtest først ville jeg sagt.

 

 

Edit: "Memoryleak" så fint det heter ja, sjekk ut denne lenken og se om det er noe som kan hjelpe deg.

Endret av Smokeeye
Lenke til kommentar

Prøvde å oppdatere BIOS ("flashe BIOS?") men fortsatt samme problem.

 

Ang. minnet vet jeg ikke om dette er relevant til problemet mitt? Her er et nytt bilde av task manageren:

wbdzwn.png

 

Men hvis du mener det er minnet som er problemet, så er jeg selvsagt villig til å prøve :) Kan du forklare hva du mener?

 

 

EDIT: Herregud så rart, jeg trenger bare å kjøre PCen i hvilemodus i 2 sek og starte opp igjen så roer CPUen seg...

Endret av StAkkarr
Lenke til kommentar

Vel, i mylderet av programvare som fulgte med denne PCen prøvde jeg å velge ut hva jeg trengte å installere fra denne siden:

 

http://support.asus....N43SN&p=3&s=280

 

Installerte Windows på nytt nå (lagde en ekstra partisjon), og installèrte skjermkortdrivere (for integrert kort pluss geforce-drivere). I tillegg installèrte jeg ASUS liveupdate.

Liveupdate kom med en liste over drivere som skulle installeres så da installerte jeg de (automatisk i programvaren). Men problemet oppstår fortsatt...

Bare for sikkerhets skyld: Har du vært inne i Enhetsbehandling og sjekket at det ikke er noen gule flagg?

Lenke til kommentar

Har prøvd å boote fra USB før, men det gikk ikke. Bare HD og DVD-spilleren er alternativer i boot-menyen i bios... Skal teste litt, se om jeg får det til :)

 

Bare for sikkerhets skyld: Har du vært inne i Enhetsbehandling og sjekket at det ikke er noen gule flagg?

 

Vel, det er et gult flagg på "PCI Simple communications controller", men finner ingen drivere på autosøk. Skal prøve å se om jeg kanskje finner denne på asus.com

Lenke til kommentar

I nyere BIOS/hovedkort så ligger som regel USB under harddisk.

 

F.eks på mitt Asus Z68 kort så er det

 

Boot Priority:

#1:HDD

#2:CD-ROM

#3:FLOPPY

#4:..

 

Under samme meny (lenger nede på listen), så kan jeg gå inn på "hard drives" og der ligger min Sandisk minnepenn. Altså regnet som en harddisk i BIOS.

 

And gult flagg. Høyreklikk den -> Details -> Hardware IDs (i rullegardinen) -> Kopier det som står der, så kan vi finne ut hvilken driver som skal til.

Lenke til kommentar

Lette i listen over driverne til laptopen, og installerte:

"Intel Management Engine Interface"

"Intel Rapid Storage Technology driver"

"Multi-Card Reader Driver" (Driver til minnekortleseren)

 

Dette fjernet det gule flagget, men problemet vedvarer :(

 

Klarer ikke å boote fra USB, får bare opp harddisken og dvd-ROMen

 

EDIT:

Vel, noe er forandret. Nå lagger ikke Half-Life før jeg har spilt en stund (10 min ca.) og lastet en ny level. Dvs: Jeg starter spillet, alt kjører smooth som bare det. Etter litt har vifta begynt å jobbe. Når jeg nå avanserer i spillet og en ny level lastes, begynner det å lagge forferdelig. Når det har begynt å lagge, går vifta på lav hastighet igjen... w t f

 

EDIT2: Og nå er den første cpu-kjernen oppe på fullt igjen. Får vel bare gå i hvilemodus i ett sekund da... *sukk* :p

Endret av StAkkarr
Lenke til kommentar

Du har ikke noe Intel speedstep som er aktivert i BIOS? Eller noen andre lignende funksjoner som lar CPU automatisk skalere seg? Nå skal det bli sagt at i nyere hovedkort så har jeg ikke hatt noe problemer med Speedstep, overklokker og bruker det selv. Men kan være verdt å prøve med å skru det av isåfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...