Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat selskap på sted med skjenkebevilling - servere medbrakt alkohol


chrishan

Anbefalte innlegg

Er det mulig å arrangere et privat, lukket selskap (bryllup, fødselsdagsselskap, konfirmasjon o.l.) i et lokale som har skjenkebevilling og servere alkohol som er kjøpt inn selv (på lovlig vis)?

 

Caset er en kafé som normalt har skjenkebevilling. Vil det være mulig å leie lokalet og noen av de ansatte en dag det ikke normalt er åpent, og arrangere en fest der hvor man selv bringer mat og drikkevarer?

 

Presiserer at lokalet vil være stengt for andre enn inviterte gjester så lenge selskapet foregår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske sikker på at dette er lovlig, jeg har flere ganger opplevd at dette eller lignende blir gjort med lokalets velsignelse.

 

Feks:

1. Man arrangerer bryllup i et grendahus eller lignende uten skjekebevilgning og kjøper inn alkohol og serverer. Dette er svært vanlig

2. Jeg var i et bryllup et sted med skjenkebevilgning hvor avtalen var at brudeparet stilte med sprit og bartender og man forsynte seg med øl fra restaurantens lager og gjorde en opptelling til slutt.

 

I og med at man ofte arrangerer bryllup slik som i eks 1 ser jeg ikke hvorfor det at lokalet har skjenkebevligning skal være til hinder, så lenge det er snakk om et lukket selskap.

 

Vet ikke hvordan det stiller seg om gjestene kjøper fra drikken som er kjøpt inn, men det gjør man da ikke på arrangementene jeg snakker om, du spesifiserte ikke hvordan det løses.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet trenger man ikke bevilling for slike ting når det er snakk om en lukket krets personer. Derimot hvis det serveres alkohol i lokalet til vanlig, må du som regel søke om ambullerende skjenkebevilling. Det samme hvis det er snakk om forsamlingslokale eller festlokale der eier/ utleier står for innkjøp av mat, drikkevarer eller serverer.

 

Søknad skal fremsettes for kommunen og koster gjerne rundt 2-300 kr. for å få behandlet søknaden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel heller eierne av stedet som vil være mot medbrakt da de ofte taper inntekter på manglende salg. Det har vært eksempler der lokaler er blitt satt opp i pris fordi arrangementet skulle være alkoholfritt. Men juridisk sett er det helt lov. Er andre regler for sjenking ved lukkede arrangementer.

Får du grønt lys av lokalet er det bare å kjøre på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har stedet skjenkebevilgning er det ikke lov å nytte medbrakt drikke(med alkohol)

 

§ 4-4. Det må påses at gjestene ikke nyter medbrakt alkoholholdig drikk, eller medtar alkoholholdig drikk når de forlater skjenkestedet.

 

Kilde: Forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk mv.

http://www.lovdata.n...8-0538-004.html

 

Hvis det er snakk om et sted som driver med skjenketillatelse og man ønsker selv åskjenke egen alkohol, må man normalt søke om ambulerende bevilling. Regler om dette finnes i alkoholloven §4-5.

 

Har man ambulerende bevilling har bevillingshaver anledning til å servere alkohol på et serveringssted, men som viser til så kan ikke gjestene i selskapet ta med seg alkohol. Men det forbudet gjelder ikke vedkommende som har skjenkebevillingen.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens, selv om jeg ikke synes vi er kommet til et klart svar. For å klargjøre litt, det er overhodet ikke snakk om å selge noen form for alkohol, det er snakk om en lukket fest eller selskap hvor inviterte gjester får servert mat og drikke uten at noen betaler for noen av delene. F.eks et bryllup, som foregår i lokalene til en restaurant, en dag hvor restauranten er stengt.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens, selv om jeg ikke synes vi er kommet til et klart svar. For å klargjøre litt, det er overhodet ikke snakk om å selge noen form for alkohol, det er snakk om en lukket fest eller selskap hvor inviterte gjester får servert mat og drikke uten at noen betaler for noen av delene. F.eks et bryllup, som foregår i lokalene til en restaurant, en dag hvor restauranten er stengt.

Det er lov. Det eneste som kan stoppe deg er hvis eieren av lokalet sier nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...