Gå til innhold

Skoleprofil: HiST


Anbefalte innlegg

Tror man skal være litt forsiktig med å uttale seg om hva de forskjellige linjene tilbyr/ikke tilbyr uten å faktisk vite noe konkret. Jeg skal ikke uttale meg om andre enn det jeg vet noe om, å det er HiST, går drift her å synes denne praktiske utdanning er noe helt spesielt. Nå vet ikke jeg om hig eller hio/hioa har like yrkesrettet utdanning der man jobber direkte på servere å utfører praktiske oppgaver istedefor så mye teori om det. man kan ikke lære slikt av å høre på noen preike i evigheter, eller en bok som blir utdatert årlig.

 

angående sertifisering er et slikt kurs åpent for alle, å venter man til man får jobb får man dette gratis ;)

 

<3 HiST

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dette er skoleprofilen

 

Ønsker du å jobbe med IT i framtiden, er det mange utdannelser å velge mellom. I tiden framover vil Hardware.no undersøke hva de forskjellige skolene i Norge har å by på."

 

Dette er bra timet. Går vg 3 nå og ser etter hva jeg skal gå videre. Stod lenge mellom økonomi eller dataingeniør ved UiB, men det er jo et hav av forskjellige felt innen data.

 

Det står at det kreves realfag. For økonomi kreves bare R1 eller S2-matte, mens hvis jeg skal gå for dataingeniør må jeg ha flere realfag som fysikk som vil si at jeg må ta et ekstra realfagskurs før jeg kan søke meg inn på en slik linje. Vil S2 være nok for denne linjen?

Høgskoleingeniør krever R1, R2 og fysikk 1. Det betyr at du må ta disse fagene først, gå forkurs eller tresemester.

Informatikk-studiene, som en rekke universiteter har, krever kun generell studiekompetanse og R1. Alle de største universitetene har slike studier. Miljøet på UiO skal være veldig bra, og jeg kan selv garantere for at miljøet ved NTNU er bra. Det er snakk om bachelor og master, og man kan fint ta 2-årig sivilingeniør etter bachelor om man tar visse emner.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at det er typisk for høgskoler. Universitetene har gjerne mer fokus på programmering og det teoretiske. Men det skal sies at jeg dette semesteret har jobbet i en av labene til ITEM/Q2S, der jeg har satt opp bedriftsnettverk. På det meste 9 routere i sving. Så det finnes litt slike ting her også, selv om emnet riktig nok er veldig teoretisk om man ser bort fra øvingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns det er fryktelig artig at HW endelig har klart å produsere en artikkel om driftslinja på HiST. Som tidligere student vet jeg at det blir produsert fryktelige gode arbeidstakere her. Utdannelsen er praktisk orientert, og som det blir nevnt kan studentene gjerne begynne å produsere umiddelbart etter ansettelse. Det kan også nevnes at AITeL har en super linjeforening: http://tihlde.org hvor naturligvis undergruppen drift er i en klasse for seg. Når det gjelder labbing, så er det utrolig hva man kan få til hvis man bare er interessert selv. Jeg labbet med 45 routere, RIP, OSPF og BGP med IPFW/Dummynet for å simulere pakketap og forsinkelse på VMware som bacheloroppgave.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Føler fremdeles det blir litt feil og si at Hist er de eneste, jeg går på Universitet i Agder og skal selv velge programområdet drift til neste år.. Her får vi et felles år og de to siste kan man velge mellom drift / programmering. Dog er det R1/R2 krav med vanlig ingeniørmatte. Som da jeg personlig ser på som et minimumskrav for å i hele tatt få bruke tittelen "ingeniør". Lurte også på HIG som ser ut som tilbyr mye av det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dog er det R1/R2 krav med vanlig ingeniørmatte. Som da jeg personlig ser på som et minimumskrav for å i hele tatt få bruke tittelen "ingeniør".

Du kan for all del mene det du vil om det, men det finnes absolutt ingen minimumskrav for å kunne kalle seg ingeniør. Det er tross alt ikke en beskyttet tittel. Høgskoleingeniør og sivilingeniør er derimot beskyttede titler.

Lenke til kommentar

Realfag-kravene er totalt irrelevante og burde vært fjernet. De saboterer for folk som ønsker å ta mer praktiske studieretninger som dette!!! Regjeringen har virkelig fucka opp her.

 

Snarere tvert imot, ditt språkbruk beviser at Regjeringen har truffet blink. Vi trenger flere med folkeskikk inn i IT-Drift og færre BOFH.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det står at det kreves realfag. For økonomi kreves bare R1 eller S2-matte, mens hvis jeg skal gå for dataingeniør må jeg ha flere realfag som fysikk som vil si at jeg må ta et ekstra realfagskurs før jeg kan søke meg inn på en slik linje. Vil S2 være nok for denne linjen?

Med mindre du er veldig interessert i realfag og veldig gode muligheter for å ta masterutdanning senere ville jeg valgt en bachelor uten ingeniørtittel. Ingeniørtittelen innebærer en god den (vanskelig) matte, fysikk, kjemi og økonomi. En bachelorutdanning uten ingeniørtittel tilbyr langt mer spesialisering.

 

De fleste univesiteter i Norge har vel linjer for nettverksdrift? UiA, UiO, UiB...

Jeg finner ikke noen driftslinje på hjemmesiden til UiB. UiA har vel ikke noen ren driftslinje de heller, selv om man kommer i nærheten ved å velge driftsemner selv. Det samme gjelder for UiO når det kommer til bachelorutdanning.

 

Føler fremdeles det blir litt feil og si at Hist er de eneste, jeg går på Universitet i Agder og skal selv velge programområdet drift til neste år.. Her får vi et felles år og de to siste kan man velge mellom drift / programmering. Dog er det R1/R2 krav med vanlig ingeniørmatte. Som da jeg personlig ser på som et minimumskrav for å i hele tatt få bruke tittelen "ingeniør". Lurte også på HIG som ser ut som tilbyr mye av det samme.

Det er forskjell på en ren driftslinje som man får ved HiST og HiG, og en mer generell linje der man velger hva man vil fordype seg i med valgfagene.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på en ren driftslinje som man får ved HiST og HiG, og en mer generell linje der man velger hva man vil fordype seg i med valgfagene.

 

Etter å ha lest gjennom studiehåndboken til både UiA og Hist kan jeg meg hånden på hjertet ikke se forskjellen, jeg tror på ingen måte Hist studenter kommer ut med en bredere kompetanse innen drift enn det en UiA student gjør. Eneste er jo at vi må gjennom matte og fysikk som da vil stjele litt tid.. men med en god innsats og interesse for faget så burde alt være fint. Uia kommer muligens med Cisco sertifiseringer snart også, så enda et stort pluss der.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

HiG har Cisco sertifiseringer.

 

Ja, derfor jeg mener at begge disse burde vert med også. Da Uia og HiG også er fullgode alternativer til presenterte skole. "Norges eneste driftslinje er ettertraktet." føler jeg blir litt feil, selv om den er en ren driftslinje kan du få god og kanskje (?) bedre kompetanse / utbytte (mtp sertifiseringer) med andre skoler også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest gjennom studiehåndboken til både UiA og Hist kan jeg meg hånden på hjertet ikke se forskjellen, jeg tror på ingen måte Hist studenter kommer ut med en bredere kompetanse innen drift enn det en UiA student gjør. Eneste er jo at vi må gjennom matte og fysikk som da vil stjele litt tid.. men med en god innsats og interesse for faget så burde alt være fint. Uia kommer muligens med Cisco sertifiseringer snart også, så enda et stort pluss der.

Jeg sier ikke at de kommer ut med en bredere kompetanse, men de kommer ut med en annen kompetanse. Du sier jo selv at dere må igjennom matte og fysikk (i tillegg til statistikk og økonomi), dette er minst 30 studiepoeng man mister mtp driftsspesialisering i forhold til HiG i hvert fall.

Lenke til kommentar

Det høres litt rart ut, The_Airborn. Du skal jo ha matematikk og naturfag første året, og det skal noe til å få presset inn R1 og fysikk 1 det året.

vet ikke om fysikk går inn første eller andre året, men jeg har forhørt meg med en videregående skole og de svarte at det var mulig å presse inn r1 og 2+fysikk i løpet av de tre årene om det var plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...