Gå til innhold

Skoleprofil: HiST


Anbefalte innlegg

Hva mener de her o.O

 

"Før semesteret hadde skolen 50 søkere til de 40 plassene på drift, men mange falt fra etter at resultatene fra videregående forelå. Det virker som om kravene om realfag fra videregående er bøygen."

 

Hvorfor ville noen falle av på grunn av vgs karakterene?

Jeg forstår jo at 10 stk ville falle av pga plassmangel...

Og den siste setninga forstår jeg virkelig veldig lite av ?bøygen? kan noen forklare meg den siste setninga :p

 

Har tenkt å gå drift på HiST btw. Nå går jeg første året på studiespess og har tenkt å gå ikt-service neste år evt. med fagbrev etterpå. Hvordan er det da best for meg å få tatt s1 +s2 matten som jeg mangler (byttet nettopp fra t1 til p1 matte).

 

Du må ha matta som står i kravet på HiST sine sider. Hvis ikke er det ikke noen vits i å søke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er NTNU neste, Hardware?

 

Nå er vel Hardware en IT-rettet side og NTNU en lite IT-rettet skole.

 

Skriver ikke HW om datakomponenter? Min HW interesse startet på HW.no, har aldri vært interessert i å drifte et datasystem (huff), jeg ville være med å utvikle datakomponenter. Derfor går jeg ikke på HIST, men på elektronikk ved NTNU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med Dell-servere i bunnen blir de jo god til og reparere hardware.

Hjelpes hvor mye feil på Dell-servere.

Vi kjører Dell over hele linja, både på PCer, servere, SAN, NAS, switcher etc., og det eneste jeg har vært borti av feil er en nettverkskontroller på en server og den ene SAN-kontrolleren. Dette på halvannet år siden jeg starta i jobben, og på høgskolen brukte vi også Dell servere uten at jeg kan huske det var noe tull der. På bærbare PCer har det vært noen feil, men i forhold til antallet maskiner er prosentandelen veldig liten. Dessuten kommer det jo en tekniker innen noen timer, så det er lite man reparerer selv...

Lenke til kommentar

Går drift på HIST. Hørte fra foreleserne at de valgte å gjøre realfagene til et krav, fordi de hadde stort frafall. Begrunnelsen var at de ville ha studenter som er vant til å måtte arbeide for å få til kravene. Tror ikke regjeringen hadde mye med valget å gjøre her.

 

Det var et møte med som klasserepresentantene hadde med skoleledelsen, og det ble sagt at navnet på linja antageligvis endres slik som det står i artikkelen. Siden Drift' kan gi assosiasjoner med en 200 kilos dude som sitter foran en PC på ett kontor hele dagen, og ser stygt på deg hvis du kommer å spør om hjelp.

Har allerede fagbrev i noe tilsvarende og klassemiljøet på den linja var over gjennomsnittet "avslappet".

 

Det stemmer nok ikke helt. Det BLE innført som et nytt krav fra staten for 3-årig Bachelor i Informatikk (uansett spesialisering eller ingeniør).

 

Skolene ville mistet den økonomiske støtten hvis de ikke la de nye kravene til grunn, og måtte da blitt tilbudt studieretningen for drift som privatskole (eller bare lagt den ned).

 

Hvis de videregående skolene jevnt over hadde hatt mattelærere som faktisk kunne gjøre en god jobb med å lære bort matte i videregående, hadde det vært mindre problematisk slik jeg ser det. Det er godt mulig det finnes mange gode mattelærere på videregående skoler i Norge, jeg kjenner bare ikke noen som har vært borti dem personlig.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Feil. Selv ved R1/R2 som krav på linjer er det mange som faller av pga. de sliter med matta. Du kan bare tenke deg hvor mange som hadde falt fra om det ikke var krav om R1 engang.

 

Edit:

Ser at det er lite matte på studiet (men det er noe). Står likevel fast på at det er fint med et krav om nogenlunde gode mattekunnskaper. Selv om linja fokuserer på drift kan det godt hende du vil komme borti programmering og andre ting hvor mattekunnskapene kommer til nytte.

 

Det er ingen matte som krever R1 i Drift-linja. Det er helt andre typer utregninger man må gjøre i forbindelse med f.eks. IP-ranger og binære og andre tallsystemer.

 

Null, nada, nix bruk for matte på høyere nivå enn barneskolen. Man trenger heller ikke slike mattekunnskaper for å drive med enklere programmering og skripting. Da må man lære seg å programmere og skripte. Det går mest på ren logikk og å lære seg strukturene.

 

Ikke akkurat noe behov for å kunne vektor-basert mattematikkutregning, algebra etc. Slikt trengs 99,999999% kun i avansert programmering som går i dybden, for å løse vanskelige stort sett teoretiske problemer - slikt kanskje ingeniørene kan tenkes å komme borti, men aldri en som jobber med drift av datasystemer.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at lærerne ved HiST er dyktige. Jeg gikk vel og merke ikke hos HiST, men hos Tisip fagskole som samarbeider med HiST, blant annet med at Tisip bruker HiST sine lærere.

 

Tisip fagskole har en linje som heter IT-Administrator og har hovedfokus på drift og er et halvårig studie. De fokuserer på å lære deg det mest nødvendige slik at du kan komme fort ut i jobb. Det er ikke et tungt studie, men du lærer nok til å kunne jobbe med lette driftsoppgaver og IT-support. Deretter vil arbeidserfaringen være med på å bygge opp din kompetanse slik at du senere vil kunne søke på en enda tyngere stilling, evt ta videreutdannelse. Mer om studiet kan man lese her: http://tisip.no/face...ink=paamelding.

 

Hvis man er ute etter å få en tyngre utdanning og få bachelor, kan jeg anbefale et studie host HiST.

 

Har hørt hørt mye positivt om IT-linjene til HiST og lærerne er som sagt veldig dyktige. Ellers kan det nevnes at drifts studentene ved Tisip og HiST deler lokalet og synes at det fungerer kjempe bra ettersom studie miljøet var fantastisk. :)

 

 

For de som velger å ta et IT-rettet studie anbefaler jeg å ta en tur ut i pausene og GÅ. Jeg følte at det ble altfor lett å sitte i ro i pausene og surfe... :p

Lenke til kommentar

Jeg har tatt et par kurs over nett hos HiST, og jeg må si er jeg ble skuffet, Virker som om det er forskjellige lærere som skriver oppgaver til hvert kurs, og de følger ingen felles mal. I tillegg er det både elementære skrivefeil samt feil i koden som kan skal skrive inn i f.eks power shell. I tillegg så dekket det ene kurset bare installasjon og forberedelser av et program, og ikke hvordan man faktisk bruker programmet (i dette tilfellet SCOM). Det er så lite som skal til for at disse kursene skal bli veldig bra. Synd de ikke holder samme kvaliteten som andre private kurs holdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...