Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å motarbeide norsk språk mest mulig?


Anbefalte innlegg

Selv om jeg ser språkets funksjon i å bygge opp identitet, så er jeg en av de som mener at identitet, gruppetilhørighet og kommunikasjonsbarrierer er et netto onde.

Jeg ønsker en verden, hvor det i økende grad blir mulig for mennesker å være bare menneske, mobil, søke jobb hvor de vil, være sammen med hvem de vil, kunne snakke med hverandre, chatte med hverandre, osv.

Men samtidig, i konflikt med dette, så ønsker jeg at jeg som individ får muligheten til å ha det så fritt som overhodet mulig. Nå er det ikke noen automatikk at det må gjelde alle andre, men for å minke sterke konfliktfronter rundt meg, så er det ikke helt dumt om andre også får frihet. Dette innebærer da også frihet til å snakke noe annet enn engelsk.

 

Inspirert av den andre tråden til angrep på nynorsk, så går jeg da til angrep på hele norsken. Men til et forsvar for individet, har jeg enda et forslag, som burde være praktisk gjennomførbart: vi burde åpne opp for lydspråk i skriftspråket.

Jeg er opprinnelig fra Oslo, og jeg forstår trøndere. Jeg forstår også mobbetråder av trøndersk på facebook. Da mener jeg at lite ligger i veien for at skriftspråket skal bli et konglomerat av tillatte former.

Dette er rett imot hva de fleste politiske partier ønsker seg. Høyre er et konservativt møkkaparti som er for bevaring av det bestående vestkantaktige, av kirke, av sine klienters priviligerte posisjon, osv. Arbeiderpartiet er et mafia-kontrollparti som gjerne bruker individer og kjører over alt av individuelle rettigheter, dersom det gir dem en bedre kabal for manøvrering av klientellet sitt og maktgrunnlaget.

 

NEI TIL AT NORSKE SKOLEELEVER SKAL TVINGES TIL Å LÆRE SEG SPRÅK HVOR BEHOVET KUN BESTÅR I Å OPPFYLLE ANDRES POLITISKE AGENDA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold kjeft for faen.

 

EDIT: Bokstavelig talt. Hver gang du snakker et språk legitimerer du det språket og gir gruppen "vi som snakker det språket" insentiv til å fortsette å snakke det blant seg, siden det er et effektivt middel for kommunikasjon.

Endret av Han Far
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...