Gå til innhold

Bind på to lokalnett - linke sammen


rolvs

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har to DNS servere som kjører bind og kjører forward og revers for to private subnet. De er på to steder med to servere og to ADSL linjer. Hvert sted har et egent subnet med forward og revers oppsett på alle maskinene i subnettet. Til nå har jeg manuelt oppdatert filene, sånn at jeg måtte oppdatere begge steder. Utrolig tungvint. Hvordan setter jeg opp sånn at jeg kun trenger å oppdatere zone filene på den ene serveren så fungerer det på begge stedene?

 

På ene stedet har jeg fast ip men det har jeg desverre ikke på det andre stedet. Merk at det er kun lokale ip adresser jeg skal ha dns for, begge nettene er bak en NAT router.

 

Håper noen har noe tips, er ganske fersk når det gjelder bind.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velg en server som master, en som slave. Så leser du litt om hvordan allow-transfer, also-notify, allow-notify direktivene fungerer. Sett også opp rndc, det gjør livet enklere (kan reloade soner uten å måtte restarte serveren). Pass på at du i brannmuren åpner opp for trafikk på port 53, både tcp og udp mellom DNS-serverne (for zone transfers trengs også tcp port 53 i tillegg til udp port 53). Da vil du oppnå det du er ute etter.

 

Jeg gir deg ikke en steg for steg oppskrift på hvordan du gjør det, viktig at du leser deg opp og lærer selv. Men beskrivelsen over gir deg gode hint om hva du trenger for å få det slik du vil ha det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...