Gå til innhold

Lønn i management consulting/advisory?


Anbefalte innlegg

Noen her som jobber noen av konsulenthusene eller i de fire store?

 

Hva blir har dere i grunnlønn, og hva slags bonusordninger har dere?

 

Stemmer det at Advisory(Pwc, Deloitte, E&Y osv) har grunnlønn rundt 400 000 og timeovertid?

 

Og i konsulenthusene(McKinsey, PA, Accenture osv) grunnlønn 500 000+ og bonusbasert?

 

Hvor mye jobber du? Går det overens med familie?

 

Har hørt litt forskjellig, så gøy å se om noen her jobber i konsulentbransjen.

 

P.S. Jeg snakker om mastergrad, som nyutdannet, i konsulentavdelingen.

 

P.S. 2: Hvis du vil holde lønna di utenfor offentligheten, kan du gjerne sende meg en melding med den.

 

Jeg skal snart inn i søkerprosessen, og vil gjerne ha litt input. ;)

Endret av haakonsen22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fortsatt søke på noen av selskapene..

 

Accenture/Capgemini har 435k, McK og PA har 500k, de andre ligger rett under Accenture. McK har bonus, de andre har overtid. Du får ca det samme utbetalt i alle selskapene gitt lik arbeidsmengde så glem lønn. Kan vel også si så mye som at timelønnen (utbetalt/timer) er omvendt proporsjonal av grunnlønn i disse selskapene..

Lenke til kommentar

Du kan fortsatt søke på noen av selskapene..

 

Accenture/Capgemini har 435k, McK og PA har 500k, de andre ligger rett under Accenture. McK har bonus, de andre har overtid. Du får ca det samme utbetalt i alle selskapene gitt lik arbeidsmengde så glem lønn. Kan vel også si så mye som at timelønnen (utbetalt/timer) er omvendt proporsjonal av grunnlønn i disse selskapene..

 

Hvordan kan de 4-store, samt en god den av de andre revisjons og rådgivnings selskapene ha lønn pa ca 430 000 kroner i året når gjennomsnittlig startlønn for siviløkonomer er ca 500 000? Er det andre goder, høyere lønnsveks etc i disse selskapene? Ettersom de er såpass populære arbeidsgivere.

Lenke til kommentar

Jepp, i alle de poppis artiklene som du leser i vg, db og aftenposten inkluderer alt av tillegg når de sier 500K. Står alltid nevnt i teksten, men de fleste skummer bare overskrifter og dømmer ut i fra det.

 

Ikke spesielt bra startlønn med andre ord, men utsiktene for stor vekst i lønn er absolutt tilstede i pengebransjen.

Lenke til kommentar

Forutsetter konsulentstilling....

 

Du får forhandlingsmuligheter og høyere grunnlønn i ikke-konsulent/revisor bedrifter. Du får også høyere grunnlønn i de litt mindre selskapene f.eks PA. Dere må heller ikke glemme at det tross alt er svært få som får jobb i de fire store (siviløkonom). Disse utgjør dermed relativt lav andel av de som ligger til grunn for slike statistikker.. Når det gjelder totalt utbetalt er det helt klart mest å hente i de nevnte selskapene kontra "vanlige" selskaper. I "vanlige" bedrifter er det gjerne få muligheter for overtid og det er bonus i f.eks McK så det er ganske fast hva du får utbetalt.

 

Når det gjelder overtid er det forventet å legge igjen mye mer enn 40 timer pr. uke i McK, Accenture og Capgemini, mens det i de fire store er mer eller mindre helt fritt hvor mye overtid du vil ha. I de fire store kan du så og si velge selv om du vil jobbe tilnærmet 0 overtid eller maksimalt av hva du har lov til++ :)

 

Det er også et poeng at ingen av de fire store selskapene har justert lønn på flere år, derfor relativt lav startlønn. Det er mulig det kommer et lite lønnshopp fremover, og da vil også dette ha tilbakevirkende kraft om du skulle signere på nåværende lønnsnivå.

Lenke til kommentar

Forutsetter konsulentstilling....

Dere må heller ikke glemme at det tross alt er svært få som får jobb i de fire store (siviløkonom). Disse utgjør dermed relativt lav andel av de som ligger til grunn for slike statistikker..

 

Hvem er det som får jobb der da? I følge bedriftspresentasjoner med de 4-store er det en veldig stor andel av de nyansatte som er siviløkonomer.

 

Edit: Eller mente du det er svert få ut av total andel siviløkonomer som jobber der? Da missforstod jeg bare hva du skrev.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Hvem er det som får jobb der da? I følge bedriftspresentasjoner med de 4-store er det en veldig stor andel av de nyansatte som er siviløkonomer.

 

Edit: Eller mente du det er svert få ut av total andel siviløkonomer som jobber der? Da missforstod jeg bare hva du skrev.

 

 

I rådgivning (konsulent) er det faktisk overraskende mange som kommer fra NTNU eller andre random skoler (ikke NHH/BI). Det er svært få av alle uteksaminerte sivøk studenter som får jobb i noen av disse selskapene. I tillegg er det en relativt lav andel av sivøk i disse stillingene, og veldig lav andel fra BI.

 

 

Hvem får jobb der?

For å sitere en i klassen min som sitter med et tilnærmet perfekt A-snitt, og mange verv som ikke fikk jobb der; "De ansetter jo bare de beste av de aller aller beste".

 

Hva de ser etter varierer nok litt mellom selskapene, men du bør ihvertfall skille deg ut på andre måter enn karakterer og verv ;).

 

Om du er indøk fra ntnu, sivøk eller har master i strategi/logistikk/finans/markedsføring e.l. er ikke relevant i forhold til konsulent. Det kan faktisk være en fordel å ikke komme fra rene økonomistudier i noen av stillingene.

Lenke til kommentar

I rådgivning (konsulent) er det faktisk overraskende mange som kommer fra NTNU eller andre random skoler (ikke NHH/BI). Det er svært få av alle uteksaminerte sivøk studenter som får jobb i noen av disse selskapene. I tillegg er det en relativt lav andel av sivøk i disse stillingene, og veldig lav andel fra BI.

 

 

Hvem får jobb der?

For å sitere en i klassen min som sitter med et tilnærmet perfekt A-snitt, og mange verv som ikke fikk jobb der; "De ansetter jo bare de beste av de aller aller beste".

 

Hva de ser etter varierer nok litt mellom selskapene, men du bør ihvertfall skille deg ut på andre måter enn karakterer og verv ;).

 

Om du er indøk fra ntnu, sivøk eller har master i strategi/logistikk/finans/markedsføring e.l. er ikke relevant i forhold til konsulent. Det kan faktisk være en fordel å ikke komme fra rene økonomistudier i noen av stillingene.

 

Da er det litt spesielt at flere av personene i kullet over meg på NHH, ingen av dem med A i snitt eller noen spesiell efaring etc, har fått jobb der? Jeg har selv vært på summer internship intervju hos PWC og KPMG. Av 60 studenter på førstegangsintervju hos PWC (internship) var ca 30 fra NHH i følge intervjueren. Når de selv sier på bedriftspresentasjon at en stor andel av de nyansatte er siviløkonomer fra NHH/BI, dette har representanter fra samtlige av de 4-store sagt, så velger jeg å tro på dem. Eller mener du at det ikke stemmer?

 

 

Et eksempel: Kamp om talentene, selskapene som skal ha fatt i en god siviløkonom starter tidlig.

 

E&Y rekrutterer rundt 150 ferske siviløkonomer hvert år, mange fra NHH, og møter ofte spørsmål om lønn hos studenter.

 

http://www.dn.no/talent/article2329856.ece

Lenke til kommentar

Da er det litt spesielt at flere av personene i kullet over meg på NHH, ingen av dem med A i snitt eller noen spesiell efaring etc, har fått jobb der? Jeg har selv vært på summer internship intervju hos PWC og KPMG. Av 60 studenter på førstegangsintervju hos PWC (internship) var ca 30 fra NHH i følge intervjueren. Når de selv sier på bedriftspresentasjon at en stor andel av de nyansatte er siviløkonomer fra NHH/BI, dette har representanter fra samtlige av de 4-store sagt, så velger jeg å tro på dem. Eller mener du at det ikke stemmer?

 

 

Et eksempel: Kamp om talentene, selskapene som skal ha fatt i en god siviløkonom starter tidlig.

 

E&Y rekrutterer rundt 150 ferske siviløkonomer hvert år, mange fra NHH, og møter ofte spørsmål om lønn hos studenter.

 

http://www.dn.no/tal...icle2329856.ece

 

 

Vennligst legg merke til at denne tråden handler om konsulentstilling. Det er vesentlig færre konsulentstillinger enn det er revisjon/ers/annet i disse selskapene...

 

 

Jeg snakker heller ikke om internship som nesten utelukkende alltid er indøk eller sivøk fra BI/NHH. Husk at det er færre internship plasser enn fulltidsstillinger så selv om de fleste får (og aksepterer) jobbtilbud derfra, er det bare en liten brøkdel av de som blir ansatt til slutt og en enda lavere brøkdel av det totale antall sivøk studenter.

 

Hvem sa at karakterer er fasiten på hvem som er "best av de beste?" Hvem sa at erfaring gjør deg best? Det er også forskjeller på hvor trangt nåløyet er i de forskjellige selskapene... som du selv viser til så ansetter E&Y 150 nyutdannede... PwC ansetter 120, KPMG ansetter 100 og Deloitte ansetter 100.

 

Så du sier det er lett å få jobb der fordi du fikk intervju som en av 60 ut av >1000 søkere? Kanskje du er flink da? Men du skriver ikke at du fikk internshipet så veldig lett kan det tydeligvis ikke være?

 

Det er da ikke veldig rart at noen i kullet over deg har fått jobb der? Det vil alltid være noen som får jobb der... Og som du ser fra mitt forrige svar; "du bør ihvertfall skille deg ut på andre måter enn karakterer og verv". Du må ha B-snitt og utover det er det motivasjonen din, erfaringer, søknaden(!!), personlighet etc som bestemmer om blir kalt inn til intervju/får jobb.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri skrevet at det er lett å få jobb i de 4-store, men det er heller ikke så umulig som noen skal ha det til. Du siterer selv ansettelsestall som tilsier at det er relativt mange som får jobb der hvert år, selv om det er mange flinke søker som ikke får jobb.

 

Internship stillingene er hovedsakelig basert rundt rådgivning. Om det er så få siviløkonomer som får jobb innen rådgivning, hvorfor satser de så tungt på rekrutering av siviløkonomer?

 

Når det gjelder mine intervjuer kom jeg ikke gjennom hos PWC. Jeg fikk en "brainteaser" som jeg ikke svarte optimalt på, og når det gjelder internship må alt være tilnærmet perfekt. Ettersom det er så ekstremt mange dyktige kandidater per stilling. Den ene intervjueren ringte og ga meg tilbakemelding på intervjuet, og det var det han sa jeg kunne forbedret. Han sa derimot at jeg trolig ville fått tilbud om jobb om det var intervju for en fulltidstilling.

 

Jeg venter fortsatt på svar fra KPMG, som jeg forventer skal komme i neste uke.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri skrevet at det er lett å få jobb i de 4-store, men det er heller ikke så umulig som noen skal ha det til. Du siterer selv ansettelsestall som tilsier at det er relativt mange som får jobb der hvert år, selv om det er mange flinke søker som ikke får jobb.

 

Internship stillingene er hovedsakelig basert rundt rådgivning. Om det er så få siviløkonomer som får jobb innen rådgivning, hvorfor satser de så tungt på rekrutering av siviløkonomer?

 

Når det gjelder mine intervjuer kom jeg ikke gjennom hos PWC. Jeg fikk en "brainteaser" som jeg ikke svarte optimalt på, og når det gjelder internship må alt være tilnærmet perfekt. Ettersom det er så ekstremt mange dyktige kandidater per stilling. Den ene intervjueren ringte og ga meg tilbakemelding på intervjuet, og det var det han sa jeg kunne forbedret. Han sa derimot at jeg trolig ville fått tilbud om jobb om det var intervju for en fulltidstilling.

 

Jeg venter fortsatt på svar fra KPMG, som jeg forventer skal komme i neste uke.

 

Internship er som regel rådgivning ja, og internship plassene er veldig mye vanskeligere å få enn en fulltidsstilling så gratulerer med at du kom inn på intervju der, det betyr at du bør kunne forvente å få en jobb i en av de fire store etter studier, selv uten internshippet.

 

(Husket du å være interessert og motivert når du snakket med de PwC ansatte som satt i venterommet med dere? De er også med og vurderer dere :p)

 

Jeg vet faktisk ikke hvorfor de satser så mye på rekruttering av sivøk når de ikke ansetter så mange.

 

Eksempelvis så har Deloitte vært hovedsponsor av mange utvalg på BI og Deloitte logoen er overalt. De betaler sannsynligvis mye penger for all promoteringen de har på BI, men i fjor ansatte de 0 personer fra BI og i år har de ansatt 2.

 

Det er ikke det at ingen søker for jeg vet om flere eksepsjonelt dyktige studenter (på alle mulige måter) som har søkt og de blir enten avvist før intervju, eller på 1. gangsintervju. Flere av disse har fått jobb i PwC eller et av de andre selskapene. Av de to som har blitt ansatt fra BI var den ene med på summerinternship der.

 

Poenget mitt er ikke at man ikke får jobb der som sivøk, men at før var det utelukkende sivøk som fikk jobb der og nå må vi konkurrere mot siving. Det er også slik at B-snitt eller bedre er godt nok og du må konkurrere på andre (ukjente) faktorer.

Lenke til kommentar

Jeg føler jeg fikk en god relasjon med de to ansatte som ventet med oss, spesielt siden jeg satt med dem en liten stund alene. Vi var vel fem som satt der på det meste. Det var fire rom med intervjuer samtidig, så det var rimelig høyt tempo hos PWC. Ble kalt inn dagen før intervjuet, som var ca tre dager etter at søknadsfristen gikk ut, og fikk svar dagen etter.

 

Intervjuet med PWC var også helt forskjellig fra intervjuet med KPMG. Hos PWC var det to ansatte som bokstavelig talt grillet meg. De spurte meg om hvert eneste ord i søknadsteksten, jobberfaring, motivasjon, faglige spørsmål og ga meg "brainteasere". Hos KPMG var det en helt annen stemning. Jeg ble møtt av en laid back representant for selskapet, selv om han var rekrutteringsansvarlig. Han var mer opptatt av hvem jeg var og hva jeg drev med på fritiden. Spurte meg om interesser og familie. Det var så godt som ingen spørsmål om arbeidserfaringen min eller andre faglige spørsmål. Selv om det var en del spørsmål om valg av økonomisk utdannelse selvfølgelig. Veldig forskjellige innfallsvinkler til intervjuet.

Lenke til kommentar

Stemmer bra det med min erfaring. KPMG/Deloitte virket mye mer interessert i hvem du er og din personlighet. Husker vi hadde mye om dette i Org.Psyk på BI hvor essensen var at det er viktigere å finne den riktige personligheten som passer inn enn det er å finne den som nødvendigvis har best karakterer. Det var morsomt å se det i praksis, og jeg må innrømme at det gjør at man føler seg mer velkommen og ønsket. Aldri feil å føle seg velkommen ;)

Endret av Skaptrollet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...