Gå til innhold

Tror du på holocaust?


Gjest medlem-82119

  

135 stemmer

  1. 1. Tror du på holocaust?

    • Ja
      116
    • Ja, men ikke at det var SÅ ille
      8
    • Ja, men at det kun skjedde et fåtall
      3
    • Nei
      3
    • Nei, fordi historien skrives av vinnerne
      1
    • Nei, fordi det kun er propaganda
      2
    • Vet ikke
      0
    • Vil ikke svare
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke se for meg at noen kan tro det ikke har skjedd.. Det finnes jo uendelig med bilder og filmklipp fra det, uendelig med vitner. Leirene er der den dag i dag, soldater fra leirene lever ennå.

 

Det er jo ca like lett å bevise at holocaust er 100% ekte som å bevise at fjell eksisterer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kan ikke se for meg at noen kan tro det ikke har skjedd.. Det finnes jo uendelig med bilder og filmklipp fra det, uendelig med vitner. Leirene er der den dag i dag, soldater fra leirene lever ennå.

 

Det er jo ca like lett å bevise at holocaust er 100% ekte som å bevise at fjell eksisterer.

Ta en titt i Holocaust-trådene som har vært her på forumet, så blir du nok overrasket.

 

Ja, jeg tror at Holocaust hendte. Etter å ha lest argumentasjonen til benekterne som blir knust av "bekrefterne", så er det ingen tvil.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Se mer på spørsmålet som om du tro at det har skjedd. Ikke alle tror det har skjedd. Ser bl.a folk som blir med på turene til leirene som ikke trodde på det før de faktisk stod der.

Lenke til kommentar

Når jeg var i Auschwitz og Birkenau var alt så altfor renovert og restaurert, så jeg kan skjønne at til og med besøkende kan tro det hele er en løgn og at leirene ble rigget til som propaganda. Derimot, alle eiendelene til fangene som er utstilt der kan jeg umulig tro at er juks. Og hvordan skulle liksom russere/briter få tak i alt håret? Det er minst ett tonn menneskehår der, og det er uten tvil ekte.

 

Jeg ser at ingen i denne tråden har argumentert mot holocaust, så de har kanskje innsett realiteten i en av de andre trådene...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det handler nok vel så mye om at hver enkelt kan velge å tro på eller la være å tro på hva det enn skal være. Om det står nymalt på en benk, så er det opp til hver enkelt om de skal tro på skiltet eller om det har stått der siden i går. Det er ikke bare snakk om rasjonelle valg, men valgfriheten til å velge hva man tror på.

Lenke til kommentar

Man støter på Holocaust i mange ulike historiske sammenhenger, for eksempel i "Hvem tror du at du er"-programmene.

Har sett det i programmene om Lisa Kudrow og Stephen Fry.

Lisa Kudrow besøker landsbyen Ilya (http://en.wikipedia.org/wiki/Ilya,_Belarus).

Utenfor landsbyen står det en støtte med tekst, bl.a. "Jøder ble drevet ut hit og skutt".

Hvorfor skulle dagens landsbyboere, som ikke er jødiske, akseptere at denne støtten blir stående der, hvis dette ikke er sant?

 

Det finnes en del filmer fra mellomkrigstida av jødiske samfunn i Tyskland og Øst-Europa, det ser ut til å være mange jøder.

Her er en film fra den polske byen Lodz, der det hevdes å ha bodd mellom 200.000 og 300.000 jøder. I dag bor det ingen jøder der. Hvor er de alle sammen blitt av?

Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at dette har skjedd, men samtidig er historien skrevet av vinnerne.

Jeg mener at Tyskerne (jeg sier konsekvent Tyskerne og ikke Nazistene) er blitt beskrevet bitte litt ondere enn de egentlig var og de allierte litt snillere.

 

Jeg undersøkte en periode om krigsforbrytelser og unødvendig vold fra de alliertes side å det er ikke bare bare der heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heldigvis er ikke dette og lignende idiotiske spørsmål et spørsmål om å tro på noe som helst. Det er et spørsmål om å inneha viten, eller være fullstendig skrudd. Jeg svarer ikke på pollen, da hele spørsmålstillingen er direkte frastøtende. Folkemord har eksistert opp gjennom det meste av menneskenes historie. Noen av de nyere sto Pol Pot for, som utryddet ca 2 millioner av en befolkning på ca 7 mill, på -70 tallet eller for å nevne -90 tallet og hutuene som utryddet ca en mill tusier i Rwanda. Å fornekte at slik ondskap og grusomheter har skjedd er bare tragisk og et hån mot de som led.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er et greit spørsmål som folk kan svare på. Hva man velger å tro på handler ikke om de bevis man får presentert men et valg man tar av ulike årsaker. Så langt svarer 85% et ubetinget ja på spørsmålet. Det er forhåpentligvis folks ærlige mening, uansett hva folk mener om det.

Lenke til kommentar

.....Hva man velger å tro på ......

Som jeg sa dette er ikke snakk om tro og eventyr men dokumenterte hendelser. Ikke bland inn tro. En kan gjerne tro månen er en grønn ost, eller at det sitter en skapning med langt skjegg på en sky og styrer verden, ja for den saks skyld kan en gjerne tro på at Askeladden for til verdens ende også. Men her er det altså ikke snakk om tro. Dette var absolutt ikke et greit spørsmål. I min bok var det et kvalmende og ignorant spørsmål. Fortsatt lever mennesker som satt i utryddelsesleirene, mange lever som har mistet sine foreldre og nærmeste der. For ett år iden skjedde massakre på Utøya, ville du spurt det samme spørsmålet angående den dokumenterte hendelsen? Evner du ikke å fatte at slike spørsmål er direkte ondskapsfullt mot de som er berørt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er det ikke noe galt med. Jeg mener ikke å tråkke på noen tær, men du høres ut som en av de som ville slette Breivik fra historien for alltid samtidig som de berørte sa at det viktigste var å få det ut i det åpne. Det er ikke ondskapsfullt å spørre en forsamling mennesker et spørsmål i den interesse av å finne ut hva meningene der ute er. Det har sin hensikt i at man finner ut ting om personene rundt seg. Om samfunnet man befinner seg i. Det ville vært mer ondskapsfullt å begrave dette, la fortiden være fortiden og aldri snakke om det igjen. Nei, å spørre om dette er ikke ondskap. Å nekte for at det har skjedd vil vel være det det som nærmer seg ondskap. De som fornekter det er de som potensielt kan såre noen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Et spørsmål stilles for å få svar. Det finnes mange som ikke tror på holocaust, eller at det ikke var så ille som man vil ha det til. Sånn er det, om man liker det eller ei. Er ikke ute etter en voldsom debatt om hva som er historiske fakta, er bevist eller ei, om spørsmålet kan oppfattes sårende, hvorfor, hvordan, antall, hvem og hvor. Det er et enkelt spørsmål man kan svare ærlig på, og resultatet blir som folk svarer.

 

Har ikke noen spesiell baktanke med spørsmålet, men er nysgjerrig på hva folk svarer. Hva Roca og andre legger i svarandelene får være opp til dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...