Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Frynsegoder borte - lov?


mikkels

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg fikk nettopp beskjed på jobben min at de har kuttet rabatter for alle ekstransatte som ikke har jobbet der i et fullt år. I praksis vil det si at alle som ikke jobber fulltid får ikke rabatten.

 

Bestemmelsen er retroaktiv så den rammer en del, og det rett før jul. Grunnen til at denne bestemmelsen kom er visstnok på grunn av en misforståelse og uvettig bruk av denne rabatten.

 

Kan det være lov å bare fjerne frynsegoder på den måten? Hva kan jeg gjøre med saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er denne personalrabatten nemt skriftlig noken plass? Er dette noke som er normalt å ansjå som utsalgsgivande for lønnsnivået i bedrifta?

 

Fordelane med rabattordningane kan være skattepliktige dersom rabatten er stor eller dersom bruken av rabatten overstiger normalt privat forbruk.

 

Dersom rabattordninga blir misbrukt av enkelte ansatte til f.eks vidaresalg av varer så kan eg forstå at det nok er enklare å sette ein strek for heile ordninga enn det er å ta seg av papirarbeidet som skattepliktige fordeler utgjer.

Lenke til kommentar

Rabattordninger som ikke er nedfelt i individuell arbeidsavtale eller kollektiv tariffavtale kan bedriften forvalte etter eget (saklige) skjønn.

 

Å legge vekt på hvor lenge en person har vært ansatt før man kan oppnå goder er ikke et usaklig hensyn.

 

Dersom du er medlem av en fagforening vil dette være en naturlig måte å ta opp saken med arbeidsgiver på. Dersom du ikke er medlem av noen fagforening vil du måtte forhandle på egen hånd.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke med i et fagforbund. Vurderer å melde meg inn i tilfelle.

 

Rabatten er ikke nevnt skriftlig men den ble nevnt på jobbintervjuet. Ble et slags vilkår. Rabatten er på under 40%. Det var ikke videresalg som var problemet, men noen varer som det ikke skulle ha vært rabatt på, men som noen kjøpte rabattert allikevel. Dette grunnet en misforståelse. Det var ikke et direkte misbruk, men et uhell. Dette er en sanksjon som ikke går ut over de som faktisk kjøpte varen.

 

Vi har et verneombud på jobben som jeg kanskje kan diskutere dette med.

 

Er det noen lovskrifter som nevner dette? Skulle i hvert fall ikke være retroaktivt, og i hvert fall ikke ha blitt satt i aktiv bruk før om en stund. Hvis det dog ikke står noe i loven stiller jeg dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...