Are fra Moss Skrevet 8. januar 2013 Skrevet 8. januar 2013 (endret) Jeg er uenig. Min erfaring er at spill har falt mye i pris, med en enorm hastighet fra slutten av 90-tallet til begynnelsen av 2000-tallet. Jeg husker veldig godt at Nintendos egne spill til Nintendo 64 kostet fra 599 til 699, og at tredjepartsspill ofte kostet hele 799 kroner. Da GameCube kom falt prisene i Norge. Jeg kan ikke huske at jeg har betalt over 599 for et GCN-spill, oftest var nye spill priset til 499. Her svikter hukommelsen litt, det er spesielt spill til N64 jeg husker prisnivået på. I den forrige og nyeste generasjonen eier jeg Wii, Xbox 360, PlayStation 3 og Wii U, og jeg har aldri betalt over 499 for et spill til disse. Jeg antar at jeg har betalt 450 kroner for nye spill i gjennomsnitt. Jeg hadde også SNES, men husker ikke hva spill kostet til den. Legg så til at 699 kroner i mars 1997 (måneden Nintendo 64 ble lansert) tilsvarte 946 kroner i november 2012, så kan vi si at prisene på nye spill, i det minste til Nintendos konsoller, har blitt halvert! Kilde på KPI 1997-2012: http://www.ssb.no/kp...ber&tilaar=2012 Tanke rundt grunnen til prisfallet: Kan det være at videospillmarkedet i Norge var mer isolert i 1997 enn i dag? I 1997 handlet meget få nordmenn fra utenlandske nettbutikker, så norske butikker kunne fremdeles fortsette å ta høyere priser uten å miste kunder. Hvordan var prisene på nye spill i England i 1997 til 2001? Kostet Super Mario 64 rundt £60 (omtrent tilsvarende norsk pris i 1997, 699 kroner)? Hvis ikke, og prisene i England var £50 eller lavere, så hadde kanskje videospill et høyere kunstig prisnivå i Norge da enn i dag, i det minste fram til GCN-PS2-Xbox-DC-generasjonen. Det er mange faktorer å ta hensyn til for å finne et nøyaktig svar her, mange faktorer jeg ikke kjenner eller har kompetanse til å regne på. Men også i dag er spill billigere i England enn i Norge. Et nytt spill handlet fra Amazon koster mellom £33 og £38, mens i Norge koster de samme spillene fra 449 til 499 hos de rimeligste butikkene. Endret 8. januar 2013 av BornInNorway81
Decipi Skrevet 18. februar 2013 Skrevet 18. februar 2013 Husker jeg kjøpte super nintendo spill for 500kr, husker også at hitman 3 var 600kr da jeg kjøpte det. jeg vill heller si at pc spill har blitt billigere. vet ikke hvordan det er for konsoll
Tobeass Skrevet 18. februar 2013 Skrevet 18. februar 2013 Nye konsoll-spill koster gjerne en hundrelapp mere enn samme spillet til PC grunnet lisenser og slikt.
Gromle Skrevet 13. mars 2013 Skrevet 13. mars 2013 Spill har jo blitt betydelig billigere med årene. De liker på samme pris i kroner, men 399 i dag er ikke verdt like mye som for 15år siden. Mener å huske at jeg betalte 499,- for både Baldurs Gate og TES: Daggerfall da de var nye. Og det er noen år siden nå...
ovrebekk Skrevet 23. mars 2013 Skrevet 23. mars 2013 Inflasjon er vel hovedgrunnen til at baseprisen sakte men sikkert stiger, men med tanke på hvor mange plasser man kan kjøpe spill i disse dager, om det er fysiske eller digitale versjoner, så er det mulig å få spill til en ganske billig penge. Spesielt om man har tålmodighet til å vente litt etter release
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå