Gå til innhold

Bedriften (BI 2012/2013)


Hassli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordelen av å skrive kompendet selv, er selvsagt læringen med det.

 

Ifrohold til årets gjettekonkurranse om hva vi vil få til eksamen;

Hvor mange oppgaver blir det å velge mellom? 2 eller 4? eller 3?

 

CSR?

Schumpeter 1+2?

aksjeselskapet?

Egeninteressen?

Adam smith vs Chandler?

Ind.Revolusjoner?

Multinasjonale selskaper?

egeninteressens problem?

Norge-sverige?

Etikk?

 

 

 

Nok å velge i. Jeg har all in på etikk,CSR,ind.rev, smith,chandler og egeninteressen, samt dens problem.

Kan nada om det andre.

Lenke til kommentar

Vi får ikke om etikk i det hele tatt! Men etikk skal bli brukt i drøftelse av oppgavene!

 

Nå har du noen sterke uttalelser her.

Glem CSR,Etikk. Noen av de største, å kompendet innholder cirkus 40% etikk, å CSR.

 

Å dermed si at vi garantert ikke får om det, er jo litt hardt, men det gjør det jo lett; da er det 60% av andre del av kompendet vi får.

 

Aksjeselskapet fikk de ifjor, så da kan vi vel utelukke det også, da eller?

Lenke til kommentar

Det har vært mye snakk om etikk her i Kristiansand, i tillegg til at det er et nytt kompendie, tror jeg at muligheten for å få det kan være stor.

 

Men å legge større vekt, eller mindre vekt på noe i seg selv, er jo gambling, da man egentlig har null anelse om hva man får, og viss man treffer, er det som regel bare flaks.

 

Legger ut et sammendrag av de norske kapitlene (utenom kapittel 1), det er litt tungt stoff og inneholder en del begrep, men kan sikkert vær til hjelp for noen i den siste innspurten.

 

Når det gjelder studieguiden, så er den altfor lettlest, og inneholder for lite informasjon, i mitt syn. I tillegg til det, har kravene for dette året, gått opp en før. Har sett gjennom guiden, og syns den ikke var til noe stor hjelp, kanskje til en D, C viss du er heldig.

 

Lykke til på eksamen!

SAMMENDRAG.docx

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har du noen sterke uttalelser her.

Glem CSR,Etikk. Noen av de største, å kompendet innholder cirkus 40% etikk, å CSR.

 

Å dermed si at vi garantert ikke får om det, er jo litt hardt, men det gjør det jo lett; da er det 60% av andre del av kompendet vi får.

 

Aksjeselskapet fikk de ifjor, så da kan vi vel utelukke det også, da eller?

 

Som jeg har nevnt tidligere har foreleser lagt ut 12 spørsmål og to av dem skal velges til eksamen! Ingen av dem er om etikk og bare en omhandler CSR! Tviler virkelig på om vi får om CSR, men så er det ikke opp til meg å bestemme hva dere bør lese på!

Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt tidligere har foreleser lagt ut 12 spørsmål og to av dem skal velges til eksamen! Ingen av dem er om etikk og bare en omhandler CSR! Tviler virkelig på om vi får om CSR, men så er det ikke opp til meg å bestemme hva dere bør lese på!

 

Kan du legge ut de 12 spørsmålene Hassli?

Lenke til kommentar

1. Redegjør for hva som menes med egeninteressens problem. Drøft deretter ulike måter å løse dette dilemmaet på.

2. Redegjør for hva vi mener med en industriell revolusjon. Drøft de viktigste forskjellene mellom de tre industrielle revolusjonene.

3. Redegjrfor hovedtrekkene Joseph Schumpeter teori om innovasjon og entreprenørkap. Hva er de viktigste forskjellene mellom schumpeter 1 og 2.

4. Diskuter hva som ligger i begrepet csr. Drøft derreter hva som menes med samfunnansvarets dilemma.

5. Redegjør for hvorfor bedrifter kan vokse i størrelse og virkeområde. Drøft hvilke utvikling dette kan medføre for bedriftene.

6. Gjør rede for den nordiske modellen. Drøft svakheter og fordeler.

7. Hva mener med Alfred Chandlers påstand md en synlige hånd hadde overtatt den usynelige hånden. Hvordan skjedde denne utviklingen og hva var bakgrunnen ifølge chandler.

8. Gjør rede for hvordan mange bedrifter endret sitt forhold til markede og sin interne styring fra midten av 1800tallet og utover 1900tallet.

9 Gjør rede for utviklingen etter 2 verdenskrig og når det gjerlder hvordan store selskaper har forholdt seg til sine eiere og til andre eksterne aktører. hva kan være bakgrunnen for at det vi kaller csr har blitt så framtredende.

10. Gjør rede for hvilke problemer som kan oppstå når eierskap og ledelse i bedrifter blir adskilt.

11. Hvor rede for hvilke måter bedrifter kan være innovative.

12 Drøft Karl Marx sitt syn på privat eierskap til bedrifter under kapitalismen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager... fikk ikke kopiert fra itslearning da jeg ikke har word.. skrev av fra arket jeg hadde... sorry for skrivefeila..

 

Ikkje for oss som går i Stavanger vertfall

 

 

 

Hvor er det du går?

Ikkje for oss som går i Stavanger vertfall

 

 

 

Hvor er det du går?

 

BI nydalen.. men den andre klassens foreleser hadde heller ikke lagt ut.. tror det bare var vår!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...