Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vuderer 79mod golf som bruksbil


bruker365

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har vurdert å bytte Volvoen min med en bil som er litt mindre, og ikke minst billigere å eie og bruke! Har sett på en 1979 modell som ikke har gått mer enn 90,000km, men som har byttet motor. Nå står det en 1,6td i den, ukjent årstall og km om jeg ikke husker feil. Selger mente den ikke skal ha gått altfor langt :p Det jeg egentlig lurer på er hvordan disse bilene holder seg etter 33 år? Er det mye feil, utenom rust? Hvordan holder denne motoren seg, hvis den ikke har gått så veldig langt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tingen er at jeg har en fin og sikker 940 fra 96, men denne er dyr i drift, og i forhold til en veteran er den dyr å ha i forhold til avgifter og forsikring. Bilen har blitt lite brukt iom at jeg bor sentralt i byen, men trenger nok bil til jobb fremover.

Jeg vet at en bil som er 30 år gammel ikke er like sikker som en som er 15 år, dessverre :(

På 940n så kommer avgifter og forsikring på rundt 7000, mens på golfen blir det 1000 :p I tillegg en del billigere forbruk...

Lenke til kommentar

Noe nyere slik som Volvoen? Da beholder jeg likegodt den. Forholdsvis billig forsikring til å være turbobil, men kunne tenkt meg å betale 405,- i årsavgift i stedet for nesten 3000... Så veteran bruksbil er egentlig ikke noe å satse på? :(

Enig med deg i den siste der, tror golfen ville blitt en del mindre enn 940n :p

Lenke til kommentar

Volvo 142/144, fra 70-tallet kanskje ?

Har en amazon fra 1964, den ville jeg ikke anbefalt å ha som bruksbil, da det er litt krevende bil å kjøre.

Ellers har jeg en toyota carina fra 1980 som jeg bruker hver dag til jobb, aldri tull med, bruker lite bensin og er kjempegod å kjøre. Se litt på gamle toyota/datsun/nissan (f.eks. bluebird) fra tidlig 80 tall, hvis du tektyl behandler dem så holder de lenge, motorene er evighetsmaskiner på de bilene. Samtidig har du bakhjulstrekk hvis du foretrekker det.

Lenke til kommentar

Har flere veteran merser av type "Beirut Taxi" Dvs, at de i motsetning til Datsunene og Toyotaene faktisk kan ta en del kuler også før de dør!

 

Likevell mener jeg følgende: 30+ år gamle biler funker ikke som bruksbiler i Norge, i alle fall ikke om vinteren og dersom du ikke har en nyere bil i tillegg som backup. En kan selvsagt renovere for et par hundre tusen å få en bil som er like god som da den forlot fabrikken i 1979, men da er det jo like greit å kjøpe en ny f.eks. elbil.

 

Det er dessuten j... mye bra 2000-2004 for prisen av en fuktig sydentur! En Ok ford mondeo med bensin eller ennå billigere, Renault Laguna! Jeg hadde til og med kjøpt en Peugeot 307 om jeg bare hadde fått den billig nok! Kan du klare deg med en liten varebil ala Berlingo eller Combo, ja, da står røverkjøpene nesten i kø, samelignet med en 1979 Golf 1, ombygd uten dokumentasjon!

Lenke til kommentar

Hadde en 1990 modell Golf 2 som bruksbil et års tid. Uten ABS, servo, airbag og annet utstyr. Likevel en knallbil. Finner du en som er i god stand er det ingen problem på vintern heller. Overlevde fint kalde Tromsø. Nå vet jeg ikke hvor store forskjellene på en fra 79 og en fra 90, men med tanke på hvor primitiv min var, tviler jeg på at det er så mye.

 

Jeg anbefaler det hvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...