Gå til innhold

[Løst] Expert og 30 dagers retur, problemer!


Nikkor

Anbefalte innlegg

Hvor mye Expert anvanterer returrett/angrerett vet jeg ikke, men om en butikk lover returrett, så kjøper du varen og åpner den, så har du brutt returretten, returrett gjelder bare uåpnet embalasje med mindre noe annet er spesifisert. Om Expert avanterer at du har lov til å prøve varen for så å returnere den så må de holde ordet sitt ja.

 

Uansett gjelder ts sitt problem reklamasjon, ikke retur. Er ikke varen slik som den skal være er det påbudt for butikken å betale reperasjon, dette er ikke noe butikker kan forandre på eller lage regler om selv, det er ikke et valg for dem, de gjøre det.

Her er du fullstendig på jordet. At det har vært praktisert på den måte i de butikkene du har jobbet i er knekkende likegyldig. Butikker praktiserer returrett på forskjellig måte. Måtene de praktiseres på kan på overordnet nivå deles inn i to grupper (egentlig tre, hvor den tredje er lovfestet angrerett, men denne holder jeg utenfor her, her snakker vi om de kjøpene hvor angrerettsloven ikke kommer til anvendelse fordi man kjøper i normalt, fysisk utsalgssted), og denne inndelingen er veldig viktig for deg som forbruker:

På den ene siden har du butikker som Rema 1000, som gir de ansatte instrukser om at "alle returer skal godtas uten spørsmål", men hvor de er veldig påpasselige med å ikke reklamere med dette, og ikke direkte informere kunden om at dersom du ønsker, kan du ta med melka di tilbake i morgen og få pengene tilbake uten spørsmål.

Dersom den du møter på i kassa ikke godkjenner returen din, så kan du ta det lengre opp i systemet eller gå i en annen butikk, men de har ingen rettslig plikt overfor deg til å godkjenne returen - returretten er nemlig ikke en del av avtalen mellom deg og Rema 1000. Dersom den ansatte ikke godtar returen, så kan det få konsekvenser for han rent arbeidsrettslig, men kontraktsrettslig er det helt greit. Da kan man snakke om at returretten er egentlig frivillig.

 

Så har man den andre typen, som blant annet de fleste elektronikkbutikker bruker:

Man markedsfører returretten, informerer om den i butikk og den er dermed en del av kjøpsavtalen. Dette vil da være en egentlig rett for deg som forbruker, som du kan kreve. Det å overhodet ha en slik rett er selvfølgelig frivillig, på samme måte som det er frivillig å selge TVer, og det mer generelt er frivillig å inngå avtaler overhodet. Det som det virker som du sliter noe med å forstå, er at det ikke er frivillig å overholde en allerede inngått avtale. Når en butikk som reklamerer med returrett på x dager gjør et salg, så har de avtalt at denne returretten skal gjelde, på nærmere bestemte vilkår. Det relevante i denne saken blir dermed følgende:

 

Er vilkårene for retur oppfylt?

 

Da må man se på hva Expert skriver på sin hjemmeside. Der har de sauset sammen lovpliktig angrerett (riktignok utvidet til 30 dager) og frivillig "åpent kjøp", men om "åpent kjøp i butikk" skriver de følgende:

 

"Hvis du kjøper noe du ikke er fornøyd med, kan du levere produktet tilbake innen 30 dager. Husk kvittering,originalemballasje og at varen skal være i samme stand som da den ble kjøpt. "

 

Når man har solgt en vare med disse forutsetningene, er det ikke frivillig å holde seg til dem. Det står ingen steder at varen må være uåpnet og ubrukt, da ville dette vært helt meningsløst! Hvordan skal jeg kunne vite hvorvidt jeg er fornøyd med en vare, uten å ha åpnet originalemballasjen og prøvd varen?? Avtaler må tolkes, og her er det helt åpenbart slik at "samme stand som da den ble kjøpt" ikke innebærer at man ikke kan ta varen i bruk - da ville det ikke vært noen returrett å snakke om overhodet, man vil ikke kunne være misfornøyd eller fornøyd med en vare man ikke har anledning til å teste.

 

 

Hva gjelder Experts anførsel om at "det er noe galt med TVen, derfor kan vi ikke godkjenne returen" så er den så utrolig idiotisk at jeg blir litt provosert. Det de prøver å si, er altså at dersom de bryter avtalen med deg ved å gi deg en mangelfull vare, så skal det gi deg færre rettigheter? Den skulle jeg likt å se dem prosedere på i en domstol...

 

Det står at varen skal være i samme tilstand som da den ble kjøpt. Når de har levert varen i mangelfull tilstand, så får de den helt åpenbart tilbake i mangelfull tilstand. Dersom det er noe "feil" med TVen som ikke er en mangel i kjøpsrettslig forstand, så gjelder det selvfølgelig akkurat like mye - så lenge TVen er i samme stand som den ble kjøpt, kan de ikke nekte retur.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, Herr Brun. Presis det jeg har forsøkt å formidle, bare tusen ganger mer lettfattelig forklart .)

 

Det står at varen skal være i samme tilstand som da den ble kjøpt. Når de har levert varen i mangelfull tilstand, så får de den helt åpenbart tilbake i mangelfull tilstand. Dersom det er noe "feil" med TVen som ikke er en mangel i kjøpsrettslig forstand, så gjelder det selvfølgelig akkurat like mye - så lenge TVen er i samme stand som den ble kjøpt, kan de ikke nekte retur.

Ja, det er nettopp dette som ligger i forbeholdet "dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side", som går igjen både i angrerettloven og Experts returvilkår. Om du kjøper en vare med en forbrukerrettslig mangel, eller om den allerede er fysisk skadet ved levering, f.eks. i form av bulker eller lignende, så skal ikke dette være til hinder for angrerettloven (eller for den saks skyld Experts helt identiske returrett) all den tid kunden selv ikke kan lastes for feilen på varen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg ser hvor du vil hen, men jeg er litt usikker på om jeg følger deg helt ut:

Slik jeg leser nettsidene til expert, så omtaler de to forskjellige ting i samme dokument: Angrerett på internett, hvor man følger angrerettloven, men utvider fristen til 30 dager, og åpent kjøp i butikk. For angrerett på internett er det du sier helt riktig, og "uaktsomhet eller manglende omsorg" er en kjepphest jeg rir en del på forumet her fordi folk som liker å skrive her uten et snev av juridisk kompetanse gang på gang hopper over dette helt sentrale vilkåret, MEN:

Slik jeg ser det følger ikke expert helt angrerettslovens modell når det gjelder "Åpent kjøp". De skriver bare: "Husk [...] at varen skal være i samme stand som da den ble kjøpt.

Dette kan tolkes slik at Expert her har ment å flytte risikoen for hendelige uhell og lignende over på forbruker (hvilket de selvfølgelig står fritt til å gjøre, all den tid "åpent kjøp" i butikk ikke er lovregulert). I denne saken er nok skillet uvesentlig, men jeg kan se for meg en del situasjoner hvor dette blir avgjørende.

 

Altså: En viktig forskjell mellom angrerett på nett og åpent kjøp i butikk hos Expert er at for åpent kjøp må man kunne levere tingen tilbake i den tilstanden det ble kjøpt i, mens for angrerett kan man slippe unna det dersom man kan sannsynliggjøre at grunnnen til at man ikke kan det, ikke er uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukeren. Dette kan være veldig viktig.

 

Nå skal det sies at det sannsynligvis finnes flere dokumenter, brosjyrer i butikk osv. og muligens et dokument som angir "generelle kjøpsvilkår i butikk" eller lignende som utdyper dette, og det kan styrke eller svekke argumentet over. Dersom det IKKE finnes, så er den nettsiden såpass rotete at det fort vil tale mot Experts sak og man vil kunne komme til at risikoen IKKE er flyttet til forbruker ettersom det ikke kommer klart nok frem. Siden sauser som sagt sammen ting og er forholdsvis uklar, og uklarhet går ut over den som utarbeidet vilkårene, spesielt der hvor denne er profesjonell (og den andre ikke er det).

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen!

 

Fikk tilbake tv'en nå, funger greit nå hvertfall.

 

Det som er irriterende er at tv'en er på åpningstilbud hos Expert på strømmen i morgen, der koster den 4000kr mindre...

 

Ringte KS, og de sa jeg måtte levere tilbake tv'en der jeg kjøpte den og så eventuelt kjøpe tv'en på strømmen i morgen...

 

Jaja, ordnet seg hvertfall. :)

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...