Gå til innhold

Ny med Linux har noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til og få instalert Linux på en bærbar pc jeg har liggende. Alltid spennende og prøve noe nytt.

Det jeg lurer på er hvilken linux distro jeg burde velge?

Maskinen kommer hovedsaklig til og bli brukt til surfing, noe bilde visning, se film og nettv.

 

siden jeg ført ska begynne med Linux har jeg også lyst til og lære meg og bruke Terminalen. Noen som vet noen gode sider/bøker for ei som er helt ny med linux kommandoer.

 

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på Distrowatch som har en liste over populære linux distrobusjoner med en kort beskrivelse. De største forskjellene for en ny bruker er hvilket desktop environment, evt. window manager som er brukt.

 

Veldig mange distroer tilbyr også LiveCD slik at du kan teste uten å installere. Det kjører på f. eks minnepenn og direkte på RAM uten å bruke disk. Har nevnt litt hvordan her.

 

Når det gjelder nettv så må du være forberedt på at det kan være kranglete da noen bruker shitty løsninger som f. eks Silverlight.

 

Interessante distroer er Ubuntu og dens derivasjoner som Xubuntu, Lubuntu m.mer. Crunchbang er også ganske fin. Som nevnt er det ganske stor forsjkell på brukeropplevelsen på disse distroene selv om grunnsystemet er likt (alle kjører enten Debian eller er basert på Debian).

 

Ferdigheter i terminalen kommer med tid, men du kan jo starte med å bruke den til å installere ting via en package manager f. eks.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Takker for mange forslag.

Ble til at jeg prøvde først Ubuntu, men fikk endel problemer med Java der. etter endel lesing og prøving byttet jeg til Mint og der fungerte Java med engang.

Holder på med terminalen nå men er ikke så lett og finne ut av. noen som har forslag til gode siden og lese seg opp på?

Info om kommandoer, grunnlegende da.

 

Helst på norsk men kan også vær på engelsk

Lenke til kommentar

man : dokumentasjon av funksjoner

cd : bytt mappe (cd .. for å gå i overstående mappe)

ls : list innhold i mappen

rm : slett filer

sudo : start program som super user

su : start shell som super user

apt-get : brukes for å installere, fjerne, oppgradere etc. programmer. må startes som super user.

nano : enkel tekst editor for terminalen

make : make for kildekode

Lenke til kommentar

Er enig i at Mint er bra og funker bedre på min maskin iallfall. Liker du ikke det skrivebordet, så forsøk Mint 12. Den fungerer enda bedre hos meg. Vil du ha en med skall som likner Windows mest mulig, så forsøk Zorin OS. Er også en ubuntuklon og oppdatering kommer derfra. Så har jeg en mer eller mindre rotete liste over kommandoer. vet ikke hvordan den vises her, men du får kopiere og rette.

Terminalkoder i Ubuntu.

ubuntu-restricted-extras - løser mange kodek/flash/java-problemer. --------------------------------------------

sudo apt-get install b43-fwcutter - installerer trådløs BroadCom driver.

sudo nautilus - åpner filsystemet som root.

lsmod | grep irda - skriver ut hva slags programmvare IrDA donglen bruker.

Polar sin er mcs7780

-------------------------------------------

Bli root : sudo su eller -s

--------------------------------------

Oppdatering av GRUB-loaderen :

sudo gedit /etc/default/grub

I filen som åpnes endres en linje slik:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet acpi=force"

Lagre og lukk filen.

Fra kommandolinjen skriv så denne kommandoen:

sudo update-grub

Restart maskinen og forsøk normal avslutning.

--------------------------------------------

Total sletting av data på hardisken :

boot en linux live CD og skriv inne 'denne' koden i terminalvinduet: dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1M (kan variere fra system til system)

Da 'nuller' man diskan. Alle bit-ene blir satt til 0, og da er ALL data ugjenopprettelig.

-------------------------------------------

Installer Ubuntu classic desk :

sudo apt-get install gnome-panel

 

For å automatisk velge "Classic" login (eks. ved autologin) :

sudo /usr/lib/lightdm/lightdm-set-defaults -s gnome-shell

 

Unity tilbake som default :

sudo /usr/lib/lightdm/lightdm-set-defaults -s ubuntu

---------------------------------------------

sudo lshw -c network - finner ut hva slags

apt-get install linux-backports - legger inn eldre drivere

----------------------------------------------

Alt av logger du måtte trenge og enda litt til finner du i /var/log

 

Om du har lyst til å vite hva du akkurat pasta inn i terminalen man <kommando>

(hvor <kommando> er det første ordet i hver setning du pasta)

 

Om du lurer på hva det Linux styret du har installert på pcen din faktisk er man intro

 

Terminalen (shellet) er det beste verktøyet du kan få - lær å elske den/det

man bash

 

Om jeg f.eks skulle lastet ned og installert Skype, Geany og Opera i Linux Mint, ser kommandoen slik ut:

sudo apt-get install skype geany opera

 

Om du skal klone disken i Linux skriver du følgende:

dd if=/dev/hda of=/dev/hdb

 

Sende output fra en kommando til fil:

(commando) > fil.txt

-------------------------------------------------------------

Installere Norsk : sudo apt-get install language-pack-nb

-------------------------------------------------------------

sørger for at ingenting bruker dpkg : sudo pkill dpkg

-------------------------------------------------------------

Dolphin, bruk av :

Bli root i høyreklikkmenyen ?

Dette kan du enkelt sette opp i Dolphin. Start Dolphin, klikk på skiftnøkkelen

og velg Configure Dolphin/Konfigurer Dolphin. Så går du til Services/Tjenester og klikker på Download

New Services. Nå kan du vasse i hvilke funksjonaliteter du vil tillegge

høyreklikking i Dolphin. Sorter etter rating og så etter root, så finner du flere varianter av det du er ute etter.

----------------------------------------------------------------

For å finne ut av oppdateringsproblemet ditt: terminal : sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

----------------------------------------------------------------

sudo dpkg --configure -a

-------------------------------------------

Lspci - lister opp maskinvare

Lsusb - lister opp USB

dmesg|tail -n 20 - DisplayMessage | tail lister opp siste 10. -n 20 siste 20 linjer.

dmesg = er ikke en loggfil, men skriver ut beskjeder fra ringbufferen til kjærnen. Altså det som skjer i booten og feil i kjærnen etterpå.

sudo lshw -html > info html - lister opp teknisk info om maskinen.

-----------------------------------------

apt-get -s upgrade "-s" betyr "simulate" - da kan man se hva apt-get kommer til å gjøre.

 

Det er ofte best å bruke "less" (apt-get -s upgrade | less) slik at du får lest alt.

 

En annen nyttig switch ved upgrade er "apt-get -d upgrade" eller "apt-get -d dist-upgrade" - da laster ned apt filene til cachen, men kjøre ikke selve installasjon. Når du senere skrive "apt-get upgrade" eller "apt-get dist-upgrade" bruker den filene fra cachen

------------------------------------------------------

"apt-get update" henter de siste indeksfilene fra Mint serverer (og kanskje noe fra Ubuntu, Debian, og tredjeparti server også, avhengig av hvilke "respositories" man har konfigurerte). Disse indeksfilene sier hvilke som er de siste versjonene av pakkene, hvilke pakker avhenger av hvilke andre pakker, og beskrivelser av pakkene.

 

Når man bruke en gui verktøy (som Synaptic eller de forskjellige Mint installasjon og oppgraderingsverkøy), kjører disse en "apt-get update" i bakgrunn for å oppdatere indexfilene. Disse verktøyene bruker akkurat de samme indeksfilene og pakkedatabase som "apt".

 

"apt-get upgrade" sjekker gjennom indeksfilene på pc'en din og sammenligne det med alle de pakkene du allerede har installerte. Dersom det er en nyere versjon nevnt i indeksfilene, går "apt" ut og hente den nyere versjonen og installere den.

 

Dette tilsvare en "oppdatering" fra gui verktøy (jeg vet at terminologien her er en smule ukonsekvent - gui verktøy snakker om "oppdatering" av systemet og pakkene, mens apt-get snakker om "oppdatering" av indeksfilene).

 

Hvis du ikke først kjøre "apt-get update", vet ikke "apt" om mulig nye versjoner - så hvis du ikke har kjørt "apt-get update" (eller ikke /kan/ kjøre det) siden sist "apt-get upgrade", vil "apt-get upgrade" alltid sier at alle pakkene er i siste versjonen.

 

Så hvis du har problemer med "apt-get update", eller "refresh" fra gui verktøyene, ligger problemet i henting av indeksfilene. Da skal du lese nøye på feilmelding som kommer, og eventuelt poste dem her. Det kan også være hjelpsom å vise hva du har i "/etc/apt/sources.list" fil - der ligger alle repositories som apt bruker.

----------------------------------------------------

Installer ubuntu først. Hold ut med unity i 2 minutter menst du kjører kommandoen: sudo apt-get install gnome-session-fallback. Reboot, velg classic gnome, vòila.

------------------------------------------------

 

 

 

 

Endret av finnipinni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mye bra info :)

holder på med og koble meg til det trådløse netverket nå, tenkte og sette alt opp gjennom terminalen. Har en feilmelding jeg kunne trengt tips til hvordan jeg kan løse.

Jeg har brukt kommandoene:

 

ifconfig wlan0 up

iwlist wlan0 scan

iwconfig wlan0 essid "netverksnavn" key "netverksnøkkel"

 

 

 

Feilmelding jeg får er:

Error for wireless request "Set Encode" (8B2A) :

SET failed on device wlan0 ; Invalid argument.

 

Netverket jeg kobler til er sikret med WPA2 har det noe og si?

 

 

Takker igjenn :)

Lenke til kommentar

Det er noe meningsløst å gjøre ting unødvendig vanskelig, menmen. Om du føler for å kontrollere nettverk via terminalen er wicd et godt alternativ til networkmanager (default på Ubuntu) som har et godt ncurses ui (dvs. du bruker ikke nødvendigvis kommandoer).

 

Om du virkelig har lyst å lære din vei rundt i OSet så kan du begynne å style/rice PCen din med nye themes, icons, fonts, bootloader og whatnot. Kjører du noe distroer som f. eks Arch, Gentoo eller Debian uten default DE så kommer slikt gjerne naturlig.

Lenke til kommentar

For jeg tenkte og bli godt kjent med terminalen og kommandoer og gjør ting på den vansklige måten :)

Da ville jeg kanskje sett på andre, nyttigere ting å lære. Hvor ofte kommer du til å sitte på en maskin som skal ha trådløst nett uten gui? Servere har jo kablet nett.

 

Hva som er nyttig kommer jo litt an på hva du kommer til å bruke systemene til. Vil du få inngående kjennskap til systemet kan det jo være greit å prøve å bygge ting fra bunnen av som læringsprosjekt, men strengt tatt er det ganske lite nødvendig hvis du bare vil bruke systemet.

 

Ting jeg finner nyttig å mestre er ls, cd, mv, cp, man, wget, rsync, ssh(!), chmod, screen. Hvis du virkelig vil være terminalguru så er grep og awk to verktøy jeg vet er utrolig kraftige hvis man mestrer dem. Da gjerne med tilhørende regex :)

 

edit: I tillegg kan det være lurt å lære seg en teksteditor hvis du skal kode noe. Vim og emacs er vel de mest relevante terminal-baserte alternativene. Der Vim har fordelen av å finnes på svært mange systemer som standard.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Vel, installerer du noe som f. eks Arch Linux eller en annen minimalistisk distro vil du ikke få noenting installert på forhånd og må sette det opp selv ved hjelp av medfølgende scripts og endel manuell endring. Slikt som et desktop environment/window manager, daemons, programmer m.mer må du selv fikse. Det finnes en offisiell guide, men når du er ferdig så sitter du kun i console (tty) med et shell og en package manager. Deretter er det bare å begynne å installere hva enn du måtte ønske som f. eks KDE, Openbox eller hva enn det måtte være og sette det opp slik at du får en fullverdig desktop. Det finnes guider for dette også. Det er ikke veldig vanskelig ved mindre du kræsjer borti noe kranglete hardware eller ikke forstår hva guiden mener med noe.

 

Grunnen til at slike distroer finnes er at du kan skreddersy alt etter slik du selv vil ha det, men det er tidkrevende (hvertfall første gangen) og mange mener at det ikke er verdt det. Du lærer i alle fall litt om systemet underveis, men det kan være en frustrerende/tidkrevene prosess bare så det er sagt :p Du vil komme borti hvordan du formaterer, setter opp bootloader og litt annet snacks. Men morsomt når man har fått alt på plass og veit eksakt hva man har.

Det kan være lurt å leke seg litt i VM (VirtualBox).

 

Ellers så kan du lære mye ved å prøve å sette opp en linux-server, noe som også kan gjøres i VM lokalt bare for testing. Hvordan installere en webserver, beskytte den mot angrep o.l. Debian er et fint utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...