Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tysk nivå 1 + nivå 2 assistanse


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går siste året mitt på vgs, og har dessverre Tysk i år også. Jeg hadde en veldig flink lærer i vg1, og klarte å få 6. I vg2 hadde jeg fire forskjellige lærere, samtidig som jeg havnet i en gruppe med elever som hadde Tysk nivå 2 og fikk 4. I år har vi hatt vikar, men fått en lærer fast. Hun er tysker, så til dels vanskelig å forstå.

 

Klassen i år består av fem elever som har hatt tysk på ungdomsskolen i tre år. Jeg er klar over at jeg må jobbe svært mye selv for å oppnå en god karakter og søker derfor hjelp her.

 

Hva er grunnleggende og som jeg må kunne?

Enkle setninger og ting som går igjen?

Hva bør jeg fokusere på?

Noe annet viktig?

 

Jeg hører på Pimsleur - German. Jeg tar i mot all tips og råd! :)

 

Edit: jeg prøvde og søke, men fant ingen tråd som var direkte relevant, hvis det er noen så er det bare å linke!

Endret av Inzane-94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å oppnå en god karakter bør du kunne:

- Analysere setninger

- Bøye adjektiv korrekt

- Vite hvilke preposisjoner som styrer hvilke kasuser samt kjenne til vanlige verb som styrer akkusativ og dativ

- Konstruere korrekte setninger i presens, preteritum og presens perfektum

- Ha korrekt ordstilling ved modale hjelpeverb og leddsetninger

- En viss grad av referatkonjunktiv og hypotetisk konjunktiv

- Pronominaladverb

- Relativpronomen

- Genitiv

- Konstruere setninger i passiv

 

Og sikkert en del mer. Poenget er at du er nødt til å skille deg ut. Du må sørge for at læreren din slipper å pine seg gjennom setninger som er preget av feilaktig ordstilling, slurvefeil og manglende setningsanalyse. Hvis du sørger for at du mestrer slike grunnleggende ting, kan du sikre toppkarakteren din ved å legge til referatkonjunktiv (som er svært enkelt, men som samtidig vil imponere læreren/sensoren din), relativpronomen og passivsetninger (spesielt i presens perfektum).

 

Edit: I tillegg er du naturligvis nødt til å delta aktivt i timene. De fleste tysktimer (i alle fall de jeg har lagt bak meg) er preget av at få tør å svare grunnet frykten for å gjøre feil. Åpner du kjeften din i tysktimer, kommer du til å gjøre feil, slik er det bare, men du er nødt til å prøve. På den måten viser du engasjement og interesse. På sikt vil du også forbedre de muntlige ferdighetene dine.

Endret av Concrux
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...