Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til særemne


Anbefalte innlegg

Hei, sliter litt med å finne noe jeg kan ha om til særemne. Har tenkt å ha fra bok til film, der jeg analyserer boken og deretter analyserer filmen separat. Så ser jeg på på begge analysene og trekker ut hva som fungerer og ikke og evt. andre elementer også.

 

Problemet er bare at jeg ikke vet hvilken film og bok jeg skal velge. Tenkte å ikke velge noe som er for kjent, da norsklæreren min frarådet dette. Så tenkte å velge noe som som ikke er altfor ukjent, men har ingen anelse om hva.

 

Hadde vært takknemlig for forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, middels ukjent, hva med Master & Commander? (Første Kommando av Patrick O'Brian), den var vel ganskje kjent da den var ny kanskje, men begynner jo å bli noen år siden. Ellers så har vi jo ganske mange barnefilmer, feks Alice in Wonderland og Jungelboken. Dette er jo kjente filmer dette og, lenge siden jeg har lest den, men jeg mener å huske at Jungelboken var en god del mørkere enn filmen. Det er jo alltid interessant å se forskjeller mellom bok og film. Da Vinci-koden er også en mulighet, men kanskje ikke en veldig spennende en.

 

Hvis du er rå på analyse og vil ha en utfordring så kan du jo sammenligne "Heart of Darkness" av Joseph Conrad med "Apocalypse Now". Ikke en direkte filmmatisering, filmen er basert på den boka, man kan se mye av den samme tematikken og handlingene, men i en helt annen setting, både tid og sted.

Lenke til kommentar

Tusen takk for forskjellige forslag :) Synes Master & Commander så bra ut. Men det er en bok av den også?

 

Ang. flere forslag tenkte jeg egentlig mest på spenning og evt. krim. :) Men alle forslag mottas med åpne armer så trenger ikke å være spenning/action/krim.

 

Når det kommer til oppgaven så mente læreren min at jeg burde analysere boka og filmen (de jeg da kommer frem til) hver for seg og se på hva som fungerer og ikke fungerer. Noen tanker om dette? Synes dere det burde være annerledes?

Lenke til kommentar

Master & Commander er bok ja, det er den første boka i en serie på 20(!) av Patrick O'Brian, den heter Første Kommando på norsk (eller "Master & Commander" på engelsk, naturlig nok). Det er som sagt 20 bøker, men det er null problem å bare lese den første (du blir ikke "snytt" for slutten).

 

Av krim så har vi jo en hel haug med Varg Veum-filmer, i tillegg til to ulike filmatiseringer av Stieg Larssons Millenium-trilogi. Håkan Nesser har også skrevet flere krimromaner som har blitt filmatisert (Van Veteeren).

 

Høres ut som en god plan å analysere hver for seg, men du er nødt til å ha med sammenligning av noe slag (hvis ikke er det vel ikke noe poeng i å ha samme historien). Få gjerne med forskjellene rent innholdsmessig (ofte er filmer fortetta og mye kan ha blitt fjerna fra historien som var i boka), hva gjør dette med historien, er det kanskje andre momenter som har blitt viktigere og fått mer plass? Hvordan er tempo, har de gjort om en bok dominert av dialoger lange ressonementer til en serie med action-sekvenser? Hvorfor tror de man har gjort de endringene man har gjort? Hvilke ulike egenskaper har de to mediene når det gjelder presentasjon og formidling av en historie?

 

Det er vel noe av det jeg ville prøvd å svart på i en sånn oppgave, du får selv vurdere underveis hva du føler er relevant å ha med.

Lenke til kommentar

Master & Commander er bok ja, det er den første boka i en serie på 20(!) av Patrick O'Brian, den heter Første Kommando på norsk (eller "Master & Commander" på engelsk, naturlig nok). Det er som sagt 20 bøker, men det er null problem å bare lese den første (du blir ikke "snytt" for slutten).

 

Av krim så har vi jo en hel haug med Varg Veum-filmer, i tillegg til to ulike filmatiseringer av Stieg Larssons Millenium-trilogi. Håkan Nesser har også skrevet flere krimromaner som har blitt filmatisert (Van Veteeren).

 

Høres ut som en god plan å analysere hver for seg, men du er nødt til å ha med sammenligning av noe slag (hvis ikke er det vel ikke noe poeng i å ha samme historien). Få gjerne med forskjellene rent innholdsmessig (ofte er filmer fortetta og mye kan ha blitt fjerna fra historien som var i boka), hva gjør dette med historien, er det kanskje andre momenter som har blitt viktigere og fått mer plass? Hvordan er tempo, har de gjort om en bok dominert av dialoger lange ressonementer til en serie med action-sekvenser? Hvorfor tror de man har gjort de endringene man har gjort? Hvilke ulike egenskaper har de to mediene når det gjelder presentasjon og formidling av en historie?

 

Det er vel noe av det jeg ville prøvd å svart på i en sånn oppgave, du får selv vurdere underveis hva du føler er relevant å ha med.

 

Tenkte, som du skrev, å komme med en sammenligning på slutten hvor jeg også kommer frem til hva jeg likte best og hvorfor. Ifølge læreren min så måtte man analysere boka og filmen hver for seg, altså som to uavhengige elementer. Høres det logisk ut?

 

Vet du forresten noe om hvor lang boka er? Og hvor jeg evt. kan få tak i den?

Lenke til kommentar

Master & Commander er bok ja, det er den første boka i en serie på 20(!) av Patrick O'Brian, den heter Første Kommando på norsk (eller "Master & Commander" på engelsk, naturlig nok). Det er som sagt 20 bøker, men det er null problem å bare lese den første (du blir ikke "snytt" for slutten).

 

Av krim så har vi jo en hel haug med Varg Veum-filmer, i tillegg til to ulike filmatiseringer av Stieg Larssons Millenium-trilogi. Håkan Nesser har også skrevet flere krimromaner som har blitt filmatisert (Van Veteeren).

 

Høres ut som en god plan å analysere hver for seg, men du er nødt til å ha med sammenligning av noe slag (hvis ikke er det vel ikke noe poeng i å ha samme historien). Få gjerne med forskjellene rent innholdsmessig (ofte er filmer fortetta og mye kan ha blitt fjerna fra historien som var i boka), hva gjør dette med historien, er det kanskje andre momenter som har blitt viktigere og fått mer plass? Hvordan er tempo, har de gjort om en bok dominert av dialoger lange ressonementer til en serie med action-sekvenser? Hvorfor tror de man har gjort de endringene man har gjort? Hvilke ulike egenskaper har de to mediene når det gjelder presentasjon og formidling av en historie?

 

Det er vel noe av det jeg ville prøvd å svart på i en sånn oppgave, du får selv vurdere underveis hva du føler er relevant å ha med.

 

Tenkte, som du skrev, å komme med en sammenligning på slutten hvor jeg også kommer frem til hva jeg likte best og hvorfor. Ifølge læreren min så måtte man analysere boka og filmen hver for seg, altså som to uavhengige elementer. Høres det logisk ut?

 

Vet du forresten noe om hvor lang boka er? Og hvor jeg evt. kan få tak i den?

Ja da, det høres bra ut, bare pass på å ha en form for rød tråd i gjennom, så det ikke blir som å lese tre forskjellige stiler stifta sammen.

 

Første kommando er vel rundt 400 sider, "standard" pocket-format. Da jeg leste den så lånte jeg den på biblioteket (i Tønsberg), så jeg ville nok prøvd meg på nærmeste bibliotek først.

Endret av Benjamin
Lenke til kommentar

Master & Commander er bok ja, det er den første boka i en serie på 20(!) av Patrick O'Brian, den heter Første Kommando på norsk (eller "Master & Commander" på engelsk, naturlig nok). Det er som sagt 20 bøker, men det er null problem å bare lese den første (du blir ikke "snytt" for slutten).

 

Av krim så har vi jo en hel haug med Varg Veum-filmer, i tillegg til to ulike filmatiseringer av Stieg Larssons Millenium-trilogi. Håkan Nesser har også skrevet flere krimromaner som har blitt filmatisert (Van Veteeren).

 

Høres ut som en god plan å analysere hver for seg, men du er nødt til å ha med sammenligning av noe slag (hvis ikke er det vel ikke noe poeng i å ha samme historien). Få gjerne med forskjellene rent innholdsmessig (ofte er filmer fortetta og mye kan ha blitt fjerna fra historien som var i boka), hva gjør dette med historien, er det kanskje andre momenter som har blitt viktigere og fått mer plass? Hvordan er tempo, har de gjort om en bok dominert av dialoger lange ressonementer til en serie med action-sekvenser? Hvorfor tror de man har gjort de endringene man har gjort? Hvilke ulike egenskaper har de to mediene når det gjelder presentasjon og formidling av en historie?

 

Det er vel noe av det jeg ville prøvd å svart på i en sånn oppgave, du får selv vurdere underveis hva du føler er relevant å ha med.

 

Tenkte, som du skrev, å komme med en sammenligning på slutten hvor jeg også kommer frem til hva jeg likte best og hvorfor. Ifølge læreren min så måtte man analysere boka og filmen hver for seg, altså som to uavhengige elementer. Høres det logisk ut?

 

Vet du forresten noe om hvor lang boka er? Og hvor jeg evt. kan få tak i den?

Ja da, det høres bra ut, bare pass på å ha en form for rød tråd i gjennom, så det ikke blir som å lese tre forskjellige stiler stifta sammen.

 

Første kommando er vel rundt 400 sider, "standard" pocket-format. Da jeg leste den så lånte jeg den på biblioteket (i Tønsberg), så jeg ville nok prøvd meg på nærmeste bibliotek først.

 

Vil du si det er en vanskelig bok og film å analysere?

Lenke til kommentar

Er egentlig veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Har ikke spesielt god til heller da norsk læreren vår ha bombet oss med stiler før og under særemnet perioden. Tror enten det blir Master & Commander eller Charlie og Sjokoladefabrikken. Dog har arbeidsmengden mye og si, så er derfor litt redd for at Master & Commander kan bli litt i det meste laget.

 

Noen tanker om det?

Lenke til kommentar

Har nå endt opp med Charlie og sjokoladefabrikken. Både bok og film.

 

Fikk streng beskjed om å ikke sammenligne boken med filmen, men se på det som to forskjellige medium som skal formidle historien. Altså at boken ikke er en fasit på hvordan filmen skal være. Så måtte jeg lese meg opp på filmteori og "reader-response", det for å kunne vite noe om "forbindelsen mellom meg og mediumet det formidles i".

 

Noen tanker om dette? Evt. tips dersom dere har gjort noe lignende?

Lenke til kommentar

Shutter Island :-)

 

Har allerede valgt Charlie og sjokoladefabrikken. Men takk for svar uansett. :)

 

Lurer også litt på hva jeg skal velge som problemstilling. Tenkte først å velge hvordan hovedpersonen, Charlie, er i boken og filmen, men føler at de er altfor like og at det da blir litt lite å trekke frem. Noen ideer?

Lenke til kommentar

Shutter Island :-)

 

Har allerede valgt Charlie og sjokoladefabrikken. Men takk for svar uansett. :)

 

Lurer også litt på hva jeg skal velge som problemstilling. Tenkte først å velge hvordan hovedpersonen, Charlie, er i boken og filmen, men føler at de er altfor like og at det da blir litt lite å trekke frem. Noen ideer?

 

Hva om du tar for deg alle karakterene og ikke bare Charlie?

Lenke til kommentar

Snakket med læreren min som mente at de beste ville være å ta for seg hvordan de to ulike mediumene presenterer historien. Altså at boken ikke er noen fasit på hvordan filmen skal være. Det er en historie som presenteres i to ulike medier.

 

Er litt usikker på hvordan jeg skal begynne. Skal jeg ta en vanlig bokanalyse forså en filmanalyse? Trenger egentlig bare litt starthjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...