Gå til innhold

Utdanninger uten begrensinger?


Ultraztone

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi skal straks søke utdanning etter fullført VGS, og jeg er veldig usikker på hva jeg skal studere videre.

 

Jeg er utrolig opptatt av at utdanningen jeg tar ikke skal ha begrensinger når det kommer til hva jeg kan oppnå. Jeg ser derfor etter områder der det er vanligst å gjøre det stort for seg selv, f. eks. er siv. økonomer og advokater kjent for å starte opp for seg selv og tjene rimelig godt. Vet du om noen flere slike yrker som er slike "ubegrensede yrker"? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del sivilingeniører som starter opp foretak som takstmenn og konsulenter. De tjener brukbart bra etter hva jeg kan se. Leger kan tjene veldig mye. Det er en lege her i byen som har inntekt på 2,8 mil. Han eier da en avrusingsklinikk. Jeg vet også om folk uten utdanning som tjener bra, dette er da folk som driver rederi eller fiskeindustri.

Kort fortalt er vel kanskje snarveien til eget foretak som tjener bra å utdanne seg til advokat, lege eller økonom. Men det er faktisk ikke utdanningen som bestemmer hvor mye du kan tjene, er du en god leder og en som tenker framover kan du fort eie et konsern.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på yrker som er utan begrensninger i arbeidsmuligheiter og kva yrker som egner seg godt til å starte sine eigne arbeidsplasser med.

 

Som økonom eller avdokat så er du litt meir låst til kva du kan jobbe med, som økonom eller ingeniør så vil du kunne jobbe nesten kvar som helst.

 

 

 

Dersom du er ute etter ein jobb der du tjener godt så er det ofte litt værre. Dei gode pengane ligger ofte i dei jobbane der du utdanner deg svært spesifikt. Slik som f.eks heismontører. Ein heismontør tjener godt fordi det er så få andre som kan gjere den samme jobben, men dersom du ikkje får deg jobb så må du ha ny utdanning.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kommer mer an på dine evner enn det gjør utdannelsen du velger. Rådet mitt er å studere det du brenner for. Du klarer ikke en "siving" i et felt hvis ikke er virkelig interessert. Hvis du er interessert i penger så er det åpenbare valget økonomi. Studerer du finansiell matematikk så er du garantert en godt betalende jobb hvis du er flink, med en praktisk talt ubegrenset øvre lønn hvis du er god nok, se Warren Buffet som eksempel.

Lenke til kommentar

En "siv.ing"-grad er ikke noe du bare kan steamrolle deg i gjennom. Om interessen for faget ikke er der vil du ikke klare det.

 

Men om interessen er der, er det veldig mange dører som åpnes i etterkant, siden man blir eksponert til såpass store mengder realfag at man vil ha null problemer med å gå inn i et hav av forskjellige jobber. Matten er såpass tøff at man vil kunne gå inn i nesten alle type "talljobber"...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror det kommer mer an på dine evner enn det gjør utdannelsen du velger. Rådet mitt er å studere det du brenner for. Du klarer ikke en "siving" i et felt hvis ikke er virkelig interessert. Hvis du er interessert i penger så er det åpenbare valget økonomi. Studerer du finansiell matematikk så er du garantert en godt betalende jobb hvis du er flink, med en praktisk talt ubegrenset øvre lønn hvis du er god nok, se Warren Buffet som eksempel.

 

Det du sier er mye av det som går gjennom hodet mitt: Jeg har realfag på skolen, og gjør det bra både i matematikk, fysikk og kjemi. Jeg tror derimot ikke jeg vil klare å jobbe med dette hele livet, det er bare ikke noe jeg brenner ordentlig for.

 

Jeg synes derimot penger og økonomi virker svært spennende, men det er ett spørsmål som jeg stadig kommer til å tenke på når det kommer til en økonomiutdannelse: "Er jeg virkelig interessert i å jobbe med penger og tall hele livet, eller er det bare når det dreier seg om mine egne penger jeg er interessert?" En annen måte å si det på er: Er det bare muligheten for å tjene store penger som gir meg lyst til å ta en økonomiutdannelse, eller har jeg en genuin interesse for dette fagfeltet?

 

Som sagt har jeg realfag på skolen, så derfor har jeg ikke fått så mye innsikt i økonomifagene. Det er investeringsdelen av økonomien jeg fascineres over; jeg vil kunne analysere bedrifter og finne ut hva jeg skal investere i for å få pengesekken til å vokse i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg synes derimot penger og økonomi virker svært spennende, men det er ett spørsmål som jeg stadig kommer til å tenke på når det kommer til en økonomiutdannelse: "Er jeg virkelig interessert i å jobbe med penger og tall hele livet, eller er det bare når det dreier seg om mine egne penger jeg er interessert?" En annen måte å si det på er: Er det bare muligheten for å tjene store penger som gir meg lyst til å ta en økonomiutdannelse, eller har jeg en genuin interesse for dette fagfeltet?

 

Ikke tenk sånn. Økonomi er så mye mer enn tall og penger.

 

Eksempler på problemstillinger i økonomi (alle har omtrent hver sin stillingsbeskrivelse)

1. Hvordan optimere vareflyt i forhold til lager og logistikk

2. Alt mulig finans; f.eks Hvordan sikre en investering så jeg får 1M EUR om 2 år uansett hva som skjer med markedet?

3. Hvordan kan vi forbedre prosesser og rutiner i en organisasjon?

4. Hvilket produkt eller marked burde vi gå inn i?

5. Hvor mye er dette selskapet verdt?

6. Hvilken strategi skal vi ha fremover?

7. Skal vi ta i bruk den nye teknologien som har kommet?

 

Det er som du ser veldig mange fagområder du kan jobbe med hvis du har økonomiutdannelse. Eks; Logistikk, Markedsføring, Ledelse, Strategi, Finans, HR osv osv..

 

Det naturlige valget er selvfølgelig siviløkonom innenfor økonomi, men det ultimate for "ingen-begrensning utdannelse" er sannsynligvis indøk på NTNU. Det er en sivilingeniør linje som kombinerer sivilingeniør med økonomi. Du kvalifiserer til de samme jobbene, men også sivilingeniør jobber.

 

Jeg vil si at siviløkonom eller indøk er helt klart de frieste utdannelsene i forhold til hva du kan gjøre etter studier, men det er relativt harde studier så du bør være motivert for det om du fullføre med gode karakterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...