Gå til innhold

S-ATA eller IDE?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener du bør kjøpe deg en S-ATA disk. Om ikke hastigheten er så mye bedre, så vil den kanskje bedre seg mtp nye drivere og programmer som vil utnytte dette bedre. Og så er jo S-ATA kabelen svært så liten og slank, i forhold til de "gamle" ide kablene.

 

Om det blir en S-ATA disk, så ikke glem å bestille en S-ATA strømkabel også, den følger normalt ikke med hd'en eller hovedkortet.

 

Rune.

Lenke til kommentar

Det tenkte jeg også med strøm overgang men jeg så dette på www.komplett.no (bestilte disk der)

 

NB: Til S-ATA disker fra Seagate og Maxtor trenger du overgang til "gammel" strømkontakt. Se tilbehør.

 

Etter min oppfatning, WD disk som jeg bestilte har denne overgang og dermed bestilte jeg den ikke.

Ellers, takk for info... du skremte meg litt... :)

Lenke til kommentar

Etter min oppfatning, WD disk som jeg bestilte har denne overgang og dermed bestilte jeg den ikke.

Ellers, takk for info... du skremte meg litt... :)

 

Får skremme deg litt til da :-)

 

Dette bør du sjekke opp. Har nemmelig en bestilling inne på en WD S-ATA 120GB disk + strømkabel hos komplett. Jeg ringte faktisk om dette og fikk beskjed om at jeg måtte bestille strømkabel utenom.

 

Rune.

Lenke til kommentar

WD s-ata disker har 2 strømkontakter gammel og ny type så på

de trenges det ikke noen overgang.

 

Test hos HW.no:

S-ATA bruker i utgangspunktet en annen strømplugg enn det vanlige P-ATA-disker bruker. Western Digital har i motsetning til andre produsenter valgt å utstyre sine harddisker med begge typene slik at man selv kan velge. Om ikke alt for lenge vil vi trolig se strømforsyninger med denne nye typen strømplugger som standard

Lenke til kommentar

Tja,man kan jo lese seg til det meste på nettet og ikke minst her

hos HW.no sine tester.

Så forresten en test mellom Seagate og WD s-ata disker.Seagate sine

var litt raskere men ble så varm at det var vont å ta på dem.

WD ble bare litt lunk,men bråkte mere enn Seagate og var litt tregere.

Lenke til kommentar

Har selv 4 WD digital hard disker i maskina. De bråker ikke når de jobber, men har en konstant nesten høyfrekvent dur som kan irritere litt.

 

Alle mine disker er 'av gamle sorten', men bruker S-ATA -Hot Plug'er- fra Abit slik at jeg kunne ta i bruk raid kontrolleren på mitt hovedkort (A7N8X Deluxe).

Siden jeg skulle koble til 4 harddisker samt DVD + CD brenner var jeg uansett nødt til å bruke S-ATA delen på hovedkortet. Alternativet var å kjøpe nye HD'er, noe som ble nedstemt av både lommeboka og meg.

 

Uansett, WD er for meg ensbetydende med kvalitet og stabilitet.

 

Rune.

Lenke til kommentar
<kverulere>

S-ATA er da fremdeles IDE?

All diskkontrollelektronikk er da fremdeles integrert i disken?

</kverulere>

 

Jada, men de som har et snev av logikk forstår hva han mener. Om du derimot (brukernavnet) er en datamaskin som svarer automatisk eller at du er autist e.l så kan dette være litt vanskelig å forstå angry-smiley-025.gif

 

Rune.

Lenke til kommentar

Forskjellen på ATA og S-ATA er fremdeles forsvinnende liten. Diskene er stortsett de samme, det er bare grensesnittet og kontrolleren som er forskjellig. Fordelen med S-ATA er at den har en helt annen fremtid enn ATA. ATA har vel stortsett nådd dit den klarer, mens S-ATA særlig på kontroller siden har en lysende fremtid.

 

Det er ikke noe poeng å kjøpe S-ATA foreløpig... (Det blir som med P4 vs P3 da de var 1GHz begge to. P4 var dyrere uten å levere noe særlig mer... I dag er jo saken en helt annen så klart.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...