Gå til innhold

[Løst] Installert Windows 7 på SDD, 100MB-partisjon blir laget på snurredisken


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Installerte Windows 7 på laptop med SSD (der jag hadde tatt ut "snurredisken" først). Alt gikk fint.

 

Så satte jeg i snurredisken, og helt automatisk ble en 100 MB-partisjon laget på den! "Reservert av systemet" står det.

 

Alt funker forsåvidt, men er det noe jag taper i ytelse ved at ha den partisjonen på trege disken? Brukes 100 MB-partisjonen ved startup f.eks.?

 

I det hele tatt, hva er 100 MB-partisjonen for noe? Den ser tom ut i Windows Explorer. Og hvorfor ble det ikke en slik på SSDen når jeg installerte Windows der?

 

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du hadde kun i SSD-en under installsjon av Windows 7? Og denne var blank i utgangspunktet? Da vil setup lage en partisjon på 100MB. Den gamle snurredisken hadde nok allerede denne partisjonen, bare at du ikke oppdaget det før nå.

 

INSTALLING WINDOWS 7

 

Installation onto an unformatted drive:

1 - Windows 7 will create a hidden 100MB system partition with boot/recovery files; Windows like to install onto "raw" unformatted space.

2 - Boot/recovery files are installed in the C:\ partition in a hidden folder .

3 - Warning: If other drives are attached at the same time, Windows might install the hidden partition there.

 

Installation onto a Pre-formatted drive:

1 - Windows ignores the previous steps.

 

What does the Microsoft System Reserved partition do?

The MSR partition handles the second stage of the boot process after the Master Boot Record (MBR). The MBR resides on the first sector of the disk and is loaded at system start-up, after loading control is passed to the partition boot sector code of the active partition, this is the MSR partition if it exists, if not it will be your 'C' drive. The MSR contains a '\boot' directory that contains the Boot Configuration Data (BCD). The BCD controls the next stage of the boot process and loads the Operating System from drive C:. The MSR partition is always the 'Active' partition on your system disk and should be restored as the 'Active ' partition. The contents of this partition doesn't change and, by default, isn't assigned a drive letter by Windows so you can't modify it.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Det er godt mulig at snurredisken satt i en PC ved en tidligere installasjon, det skulle i alle fall forklare at den har en 100MB-partisjon.

 

Men når jeg installerte SSDen kom det altså ikke noen 100 MB-partisjon på den. Tipper årsaken er at den var formattert da:

("Installation onto a Pre-formatted drive: 1 - Windows ignores the previous steps.")

 

Her er i alle fall skjermdump av Diskbehandling:

Diskbehandling.png

 

NB: jeg har etterpå lagt inn Linux (de 4 partisjonene som ikke er NTFS).

Disk 1 er altså SSDen.

 

MEN: er det slik at oppstart tar lenger tid om MSR ligger på snurredisken?

Jeg kjøpte jo SSD bl.a. for å få raskere oppstart ;-)

Lenke til kommentar

Ut i fra bildet ser jeg at at Windows-partisjonen på SSD-en (C:) er merket med System, Oppstart, Aktiv, Primær. (På min SSD ligger System og Active på 100MB partisjonen.) Dette betyr nok at snurredisken ikke spiller inn på oppstarten til Windows. Det finner du enkelt ut ved å starte maskinen både med og uten snurredisken. Merker du noen forskjell? Kan hende det tar noen sekunder ekstra med snurredisken tilkoblet fordi BIOS/POST må vente på at den spinner opp.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Det er godt mulig at snurredisken satt i en PC ved en tidligere installasjon, det skulle i alle fall forklare at den har en 100MB-partisjon.

 

Men når jeg installerte SSDen kom det altså ikke noen 100 MB-partisjon på den. Tipper årsaken er at den var formattert da:

("Installation onto a Pre-formatted drive: 1 - Windows ignores the previous steps.")

 

Her er i alle fall skjermdump av Diskbehandling:

[url=

 

NB: jeg har etterpå lagt inn Linux (de 4 partisjonene som ikke er NTFS).

Disk 1 er altså SSDen.

 

MEN: er det slik at oppstart tar lenger tid om MSR ligger på snurredisken?

Jeg kjøpte jo SSD bl.a. for å få raskere oppstart ;-)

Siden den ikke var i når du installerte tviler jeg på at den partisjonen blir brukt nå. Uansett så er det mikroskopisk hvor mye du sparer på dette. Tjuner du millisekunder eller minutter?

Siden det kan se ut til at du hadde preformated disk så ligger dette i samme volum som OS

Endret av SniperVPN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...