Gå til innhold

Bruke hjemmeanlegg som 'studiohøyttalere' til el-piano


levolac

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å anskaffe meg et elektronisk piano som i all hovedsak skal brukes i hjemmet. Pianoet jeg ser på (Nord Piano 2) har ike innebygde høyttalere og må derfor forsterkes.

 

I og med at dette er et piano med høykvalitetslyd, ønsker jeg å få så mye ut av det som mulig. Ifølge selgeren på instrumentbutikken er det da noen gode studiohøyttalere, evt en monitor som er den beste løsningen.

 

Hjemme har jeg imidlertid et hifi-anlegg av god kvalitet som gir finfin lyd når jeg spiller musikk på det. Det skulle spare meg for en god del penger å bare koble pianoet på dette anlegget. Dessuten skulle nok samboeren min sette pris på mindre musikkutstyr i stuen.

 

Spørsmålet mitt blir dermed: har det noe for seg å koble et el-piano på hjemmestereoanlegget? Og hvis dette ikke er en god idé: hva er det spesifikt som gjør at studiohøyttalere/monitor egner seg bedre til dette formålet?

 

Takker masse for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe prinsipielt i veien for å koble pianoet til stereoen. Det forutsetter at stereoanlegget har en linjeinngang av passende impedanse som du kan koble det til. (Ulike elpianoer har varierende signalstyrke ut, mine Yamaha og Roland keyboards hadde det, og jeg måtte koble Yamahaen på en justerbar inngang på lydkortet, mens Rolanden funket uten justering.) Men det er bare å prøve.

 

Dersom du tenker deg å koble det i stereo (det gir spenstigere lydbilde) bør pianoet stå parallelt med veggen høyttalerne står på. Det høres rart ut å sitte å spille på et piano når lyden kommer på skrå bakfra...

 

Så jeg anbefaler at du prøver, eventuelt før du kjøper pianoet om du får låne det hjem. Start med volumet skudd ned på pianoet og anlegget, og juster opp til du forhåpentlig finner et anstendig nivå uten skurring.

 

Edit: Husk at et elpiano har langt større dynamikk en f. eks. en platespiller. Slå både hardt og mykt på tangentene når du prøver, du vil ikke ødelegge de fine høyttalerne dine.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...