Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bolig med 100mm isolasjon bare


Anbefalte innlegg

Har for noen måneder siden kjøpt en 1. etasje+kjeller i en tomannsbolig. Bordkledning er ny, men tidligere eiere la av helt uforståelige grunner kun 100mm isolasjon (Bor i Nordland, så kan bli veldig kaldt til tider). Dette er direkte latterlig mener nå jeg, men jeg kjøpte huset vel vitende om dette.

 

Nå som vi har nådd 0 grader allerede, merker jeg at det begynner å bli kaldt ganske raskt, selv med en varmovn på full guffe. Stuen blir det første jeg skal pusse opp (til neste år), og lurer derfor på om det er noe jeg kan gjøre med isolasjon av huset i forbindelse med en innvendig oppussing? Å rive ned den nye bordkledningen for å isolere ekstra kan umulig være verdt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bør man se på når man skal kjøpe ny bolig:

 

"Alle bustader som blir selde eller leiges ut skal ha ein energiattest. Energiattesten skal liggje ved når bustaden blir marknadsførd.

På energiattesten finn du ei matrise som viser bustaden sin energikarakter, og oppvarmingskarakter.

Ein god energikarakter viser at bustaden er energieffektiv, at det vil vere enkelt å halde ein stabil innetemperatur, og mogeleg å få lågare energirekningar.

Ein heilt ny bustad, som tilfredstillar dagens tekniske forskrifter vil normalt få ein C. Eldre bustader, kor det ikkje er gjort utbetringar etter byggjeåret, vil få ein dårlegare energikarakter.

Ein god oppvarmingskarakter viser at ein stor del av bustaden din kan varmast opp med noko anna enn olje, gass og elektrisitet.

Ein bustad med berre panelomnar til oppvarming får ein raud karakter. Bruk av til dømes fjernvarme, sol, biobrensel og varmepumpe vil gi ein god oppvarmingskarakter.

Dei to karakterane er uavhengig av kvarandre.

Energiattesten gir også informasjon om kva tiltak som kan gjerast for å betre energistandarden til bustaden"

 

Det er viktigere en mange tenker over.. Da kan man se på forhånd om det vil være unormalt stort strømbruk..

Lenke til kommentar

10 cm isolasjon er vanlig i hus frem til 1987, så dersom isolasjonen ligger som den skal og ikke har falt sammen slik at du har lommer som er isolert bare med luft, behøver det ikke å være for dårlig. Hva med vinduene? Dersom de er gamle, kan det være mer lønnsomt å bytte disse med nye vinduer. Gamle vinduer kan ha U-verdi på 2,5-3, mens nye har ned mot 1,0. Dersom du har vindsperre utvendig og dampsperre innvendig skal huset være rimelig trekkfritt i veggene, men det kan trekke langs gulvet, eller rundt vinduer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...