Gå til innhold

– iPhone 5 vil fungere på 4G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut til at iOS 6.1 beta gir støtte for LTE for iPhone 5 vha 1800 MHz-båndet, i Danmark i allefall:

http://iphoneguide.d...dansk-frekvens/

I Norge har hverken Telenor eller NetCom klar teknikken som gjør at telefoner kan switche mellom 3G og 4G, så ingen telefoner (uansett produsent) vil virke i de norske nettene før Q1 2013.

 

iPad mini og iPad 4. gen som er rene dataenheter vil dog virke med NetCom sitt 1800MHz LTE nett.

Lenke til kommentar

He he jeg har ledd i mange år av svenskenes teite oversettelse til mjukvara, men svensk har mye rart fra før, så det føyer seg på en måte litt inn.

Men på norsk blir det bare flaut :p

Hvorfor det? Synes mykvare er et fint ord jeg...

 

Jeg finner det heller spesielt at teleopperatørene bygger ut dobbel opp for å tilfredstille brukere ev en enkelt mobiltelefon. Andre produsenter må tilby mobiltelefoner som passer der de lanseres.

Tja, selv tidligere monopoler som Telenor må vel etterhvert finne seg i å levere tjenester folk vil ha, istedet for at folk skal greie seg med tjenestene de får. Det betyr bare at Apple er en mektigere aktør enn Telenor også i norske kunders øyne.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner det heller spesielt at teleopperatørene bygger ut dobbel opp for å tilfredstille brukere ev en enkelt mobiltelefon. Andre produsenter må tilby mobiltelefoner som passer der de lanseres.

Tja, selv tidligere monopoler som Telenor må vel etterhvert finne seg i å levere tjenester folk vil ha, istedet for at folk skal greie seg med tjenestene de får. Det betyr bare at Apple er en mektigere aktør enn Telenor også i norske kunders øyne.

 

Geir :)

De har hele tiden planlagt å bruke begge frekvensene, også en tredje frekvens som ikke er tildelt av Samferdselsdepartementet enda.

 

I de store byene har både NetCom og Telenor i første omgang bygd ut LTE med 2600MHz, denne frekvensen egner seg egentlig kun i store byer, rekkevidden er kortere, og den er dårlig innendørs.

 

NetCom er den operatøren som har kommet lengst i utbyggingen, og i områdene utenfor Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger bruker de LTE på 1800MHz, her kan man ha lenger avstand mellom senderene, og signalene går bedre innendørs. 1800MHz, så å bruke denne frekvensen til LTE har vært planlagt lenge bra både Telenor og NetCom.

 

Den tredje frekvensen i Norge er på 850MHz båndet, dette er et frekvensområde som ble frigjort etter at analog TV ble slått av, disse frekvensene er meget god egnet til å dekke større geografiske områder. Som jeg nevnte er ikke disse blokkene fordelt enda, så vi vet ikke hvilke operatører som får blokker her. Frekvensområdet ble lyst ut til "trådløst Internett", men teknologinøytralt så det er ikke noen garanti for at de som får frekvensblokker kommer til å bruke LTE, det kan godt være WiMax eller andre trådløse teknologier.

Endret av HKS
Lenke til kommentar

Seriøse produsenter leverer selvsagt varianter tilpasset de forskjellige markeder.

 

I tilegg til forskjellige LTE modeller for de forskjellige US operatørene finnes det en Internasjonal LTE utgave av S3:

 

http://www.gsmarena...._s_iii-5001.php

 

Denne vil fungere på alle LTE frekvensene som er brukt og planlagt brukt i Norge.

Nei,

 

Den vil ikke fungere på LTE i 850MHz området, så kun 2 av tre frekvenser som kommer til å bli brukt i Norge.

Lenke til kommentar

Du får ikke uten begrensing på abonnementene du snakker om i usa, de bare kaller det "unlimited", selv om man strupes etter 5 eller 10 gig. Og det fungerer heller ikke "alle andre steder enn norge", det er forskjellige frekvensbånd som blir brukt rundt omkring i verden.AtW

 

Jeg bruker det i praksis og opplever ikke noen begrensninger i USA. Noen har, og de skriver det tydelig. Jeg kjøper et skrapekort uten binding og kan derfor ikke få ekstra regninger eller ha noen form for begrensninger. 4G er på i èn måned for HD film streaming og hva jeg henter av post eller dokumenter hjemefra. Reiser mye og kjøper ulike Simkort til min dråtløs Hotspot i lufthavn. Det fungerer fra Danmark og nedover i Europa, i Asien, USA osv. Med det riktige utstyr og iPhone -ikke Android - har det virket for meg i flere år nå. Så hvor fikk du 4G ikke til å virke?

 

Eller har du kanskje bare lest deg til noe teoretisk viten?

Test det og så uttal deg etterpå.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...