Gå til innhold

Valg av utdanning - ikke nødvendigvis enkelt


Micius

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Denne høsten skulle jeg egentlig begynne å studere, men grunnet stor usikkerhet og at jeg ikke kom inn på det studie jeg ville, takket jeg nei. Jeg driver derfor nå og tar opp igjen fag, for å bedre valgmulighetene mine til neste år.

 

Studiene jeg hadde på søknaden i år dekket et stort spekter - psykologi (årsstudium), sport management, petroleumslogistikk, shipping og logistikk - der jeg etter mye om og men valgte psykologi på første, slettet sport management fra søknaden og kom inn på petroleumslogistikk (3, opprinnelig 4. valget). Jeg kom altså ikke inn på psykologi. Kan også legge til at jeg i fjor søkte på informasjonsteknologi, men at jeg takket nei pga. førstegangstjeneste.

 

Dersom jeg ønsker, kommer jeg inn på psykologiårsstudiumet til neste år, men dette er ikke helt risikofritt, da det stilles høye krav for å komme videre inn på profesjonsstudiet. Worst case scenario derfor være at jeg ikke klarer dette og at enda et år går tapt.

 

IT-utdanning var som sagt det første jeg søkte. Og slik jeg har forstått det er dette en karrierevei som er fremtidsrettet, og som gir mange muligheter. Men dette krever mye matte, noe som egentlig ikke passer meg veldig bra, da det var mitt desidert svakeste fag på ungdomsskolen og VGS. På en annen side er jeg forholdsvis interessert i data og kunne tenke å lære meg mer om det.

 

I det siste har jeg tenkt mer på en "ren" økonomiutdanning, rett og slett fordi kanskje er den bredeste utdanningen du kan ta og som ikke setter deg fast i et spor - noe som burde passe meg bra, siden jeg egentlig ikke vet hva jeg vil. Det eneste ankepunktet mitt er jeg ikke føler en spesiell interesse eller driv for å ta fatt på en slik retning. Dette har kanskje bakgrunn i at økonomifagene på VGS ikke var spesielt artig - men igjen så skal det nødvendigvis ikke være artig å studere heller. Så jeg har litt ymse følelser for dette, men jeg har gode karakterer i økonomifagene, og vet at det er noe jeg mestrer dersom jeg går inn for det. Men det er jo også en del matte, så jeg vurderer å ta opp igjen S-matte til våren - da dette vil gi meg et bedre grunnlag hvis jeg skulle starte på en økonomiutdanning. Har i forbindelse med økonomitankene sett på utlandet som en mulighet, f.eks. Storbritannia (Heriot-Watt f.eks.). Jeg har også vurdert mulighetene nasjonalt, og da dukker BI opp som et bra alternativ, og har inntrykk av at dette er en gjennomført profesjonell utdanningsinstitusjon (og det burde man kanskje forvente når den krever betaling).

 

Summert opp er altså problemet at jeg er usikker på hvilke vei jeg skal gå, men er relativt ambisiøs og ønsker å gjøre et godt og fornuftig valg av utdanning. Så lurte på om noen har hatt samme problemet, og hvilke erfaringer de har gjort? Eventuelt - og litt useriøst - kan jeg fra februar betale masse penger for å dra til Bali et halvår, for så å ta det som det kommer til neste høst.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lureste du kan gjøre nå, er å søke jobb. Ikke en sånn tullejobb på Rema. Aker eller FMC Subsea for eksempel, så du lærer litt om arbeidslivet. Søk deg inn i en bedrift som driver med noe som likner på det du vurderer å drive med. Mange ledige engasjementer, eller andre vikariater rundt i Norge. Så tar du fag ved siden av. Da får du karakterene du trenger, litt ekte arbeidserfaring, og en slump penger(om du klarer å spare) til studiene.

Lenke til kommentar

Du sier matte er ditt svakeste fag og så vil du studere økonomi?

 

Ja, det har vært mitt svakeste fag opp gjennom, men ikke slik at jeg ikke har forstått det. Kunne fint få sterke 5'ere på kapittelprøver, problemet var alltid tentamenene. Og så skal det sies at matte er et typisk jobbefag, og innsatsen min var ikke akkurat super i dette faget.

Lenke til kommentar

Lureste du kan gjøre nå, er å søke jobb. Ikke en sånn tullejobb på Rema. Aker eller FMC Subsea for eksempel, så du lærer litt om arbeidslivet. Søk deg inn i en bedrift som driver med noe som likner på det du vurderer å drive med. Mange ledige engasjementer, eller andre vikariater rundt i Norge. Så tar du fag ved siden av. Da får du karakterene du trenger, litt ekte arbeidserfaring, og en slump penger(om du klarer å spare) til studiene.

 

Hvordan skal man klare å få jobb et slikt sted, hvis man ikke har erfaring/utdanning fra før?

Lenke til kommentar

Du sier matte er ditt svakeste fag og så vil du studere økonomi?

 

Ja, det har vært mitt svakeste fag opp gjennom, men ikke slik at jeg ikke har forstått det. Kunne fint få sterke 5'ere på kapittelprøver, problemet var alltid tentamenene. Og så skal det sies at matte er et typisk jobbefag, og innsatsen min var ikke akkurat super i dette faget.

 

Jeg hadde 3 i matte på videregående (p-matte!) og har i ettertid tatt s1 og s2 på privat vgs, og fikk gode karakterer. Jeg trodde alltid at jeg aldri kom til å forstå matte, men som du sier så er innsatsen veldig viktig i matte. Så stå på du :)

Lenke til kommentar

Hvordan skal man klare å få jobb et slikt sted, hvis man ikke har erfaring/utdanning fra før?

 

TS har i alle fall FGTJ, og så lenge han da ikke var vaktsoldat e.l. samt noen fag fra VGS som kan hjelpe, sammen med litt deltidsjobber kan man komme langt. Han vil sansynligvis ikke få en fast ansattelse, men i et større firma, kan han kanskje få et engasjement innen salg, tek. support e.l.

 

@Brulejus

 

Det er faktisk ikke bare ingeniører som er "settled for life". Økonomi er også stabile greier.

 

Å kalle profesjonsstudie i psykologi for tull, er noe av det mindre smarte jeg har hørt på en stund.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar. Problemet med psykologi er jo at nåløyet er såpass lite, og at jeg derfor risikerer å sitte igjen med skjegget i postkassen. I forlengelse av psykologi, så har jeg inntrykk av at det går an å kombinere med økonomi, f.eks. retter markedsføring seg inn mot forbrukerpsykologi og ledelse har jo også en del med psykologiske aspekter å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke bare ingeniører som er "settled for life". Økonomi er også stabile greier.

 

Å kalle profesjonsstudie i psykologi for tull, er noe av det mindre smarte jeg har hørt på en stund.

 

Ingeniører var bare et eksempel. Så du setningen min før, så skrev jeg innen realfagene. Der mener jeg også at retninger som økonomi befinner seg. Når det gjelder professjonsstudiet i psykologi må du være motivert, hvis ikke er det bortkastet tid. Du er heller ikke sikret noe spesielt god lønn. Ifølge de jeg kjenner som tar/tok det, så starter de fleste i det offentlige, så da er hvertfall jobben sikker om man først får den.

 

Konklusjonen er uansett, ikke ta slike studier med mindre man har veldig høy motivasjon for det.

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar

Som OJ Doe nevner er det viktig at du går for det du synes er morsomt å jobbe med. Interesserer du deg for realfag burde du absolutt bevege deg i den retningen. Husk at disse type studiene gjerne har en del vanskelig matematikk.

 

Hvis du går for en økonomiutdannelse er Siviløkonom en attraktiv tittel du kan oppnå. Denne er også perfekt dersom du ikke vil spesialisere deg innenfor ett fagfelt. Her får du kunnskap innenfor flere fagfelt, og du kan jobbe med det meste.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...