Gå til innhold

Hvorfor tror du på Gud?


Anbefalte innlegg

Jeg tror fordi Gud svarer meg. Han trøster meg i tunge stunder, hjelper meg å tilgi og å kjønne at jeg har gjordt noe galt og trenger å be om tilgivelse. Han lærer meg om kjærlighet. Hans ord er gode leveregler, men vi mennesker klarer ikke å følge de og likevell bryr han seg om oss og tilgir oss. Jesus er en ekte venn og frelser på samme tid :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig, for gud har aldri svart meg på noe som helst. Aldri trøstet meg eller hjulpet meg med noe som helst overhodet. Han har aldri lært meg det minste lille grann. Hvorfor gjør han alt dette for deg, men ignorerer meg totalt?

de skal se men ikke skjeldne høre men ikke forstå. Ta imot jesus og lytt. Dessuten lærer jeg gjenom bibelen-guds ord så. For ikke så veldig lenge siden hadde jeg mistet noen papirer eller noe sånt. Etter å ha lett grundig gjennom sekken+ andre steder ganske lenge (til å være på en travel morgen) ba jeg om at jeg skulle finne den fort.

Jeg gikk inn på soverommet og så plutsellig papirene. Kansje tilfeldig men gjennom en rekke slike hendelser har jeg vanskelelig for å tru at ikke en av de i det minste var bønnesvar. Dessuten har jeg utallige ganger bedt om å ikke miste troen. Og her er jeg fortsatt troende XD. Igronerer han deg virkelig? Det har jeg vanskelig for å tro. Trenger du han og har du bedt om noe. Beskriv gjerne :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, så den allmektige gud som skapte himmel og jord og alle skapninger på den, kommer til deg personlig for å finne papirene dine selv om de bare lå et litt annet sted enn du trodde, mens han gir en blank faen i å hjelpe millioner eller milliarder av mennesker som faktisk lider. Det høres jo rimelig ut at han skal prioritere de knøttsmå, bagatellmessige problemene til akkurat deg.

 

Sånne ting skjer ofte med meg, men jeg finner tingene til slutt uten å be gud om hjelp, og jeg løser de bagatellmessige problemene helt på egen hånd, eller med hjelp fra venner o.l. Jeg opplever rett som det er snodige sammentreff. Mens når du opplever noe du stusser over eller et merkelig sammentreff, er det automatisk fantasivennen din som står bak?

 

Dette må være et av de mest håpløse "bevisene" på gud jeg noen gang har hørt om, og jeg har hørt om ganske mange, der samtlige er håpløse, men dette tar nesten kaka. Hvis du på ramme alvor tror på dette, er du nødt til å oppsøke profesjonell hjelp, for det er ikke sunt med overdrevent selvbedrag og vrangforestillinger. "Gud fant papirene som jeg lette etter, men drepte 10 000 barn med lett kurerbare sykdommer..." Flink til å prioritere, han guden din.

Endret av Den åttende profet
Lenke til kommentar

Aha, så den allmektige gud som skapte himmel og jord og alle skapninger på den, kommer til deg personlig for å finne papirene dine selv om de bare lå et litt annet sted enn du trodde, mens han gir en blank faen i å hjelpe millioner eller milliarder av mennesker som faktisk lider. Det høres jo rimelig ut at han skal prioritere de knøttsmå, bagatellmessige problemene til akkurat deg.

 

Sånne ting skjer ofte med meg, men jeg finner tingene til slutt uten å be gud om hjelp, og jeg løser de bagatellmessige problemene helt på egen hånd, eller med hjelp fra venner o.l. Jeg opplever rett som det er snodige sammentreff. Mens når du opplever noe du stusser over eller et merkelig sammentreff, er det automatisk fantasivennen din som står bak?

 

Dette må være et av de mest håpløse "bevisene" på gud jeg noen gang har hørt om, og jeg har hørt om ganske mange, der samtlige er håpløse, men dette tar nesten kaka. Hvis du på ramme alvor tror på dette, er du nødt til å oppsøke profesjonell hjelp, for det er ikke sunt med overdrevent selvbedrag og vrangforestillinger. "Gud fant papirene som jeg lette etter, men drepte 10 000 barn med lett kurerbare sykdommer..." Flink til å prioritere, han guden din.

Jeg sa ikke at jeg var sikker. Dessuten så er det ikke så stor forskjell mellom det jeg gjør og det du gjør. Jeg går til vennen min Jesus+ andre og du til dine venner :-* jeg vet ikke så mye om hvorfor han ikke redda de. Men det har med synd å gjøre. Eva og adam hørte ikke på Gud. Gud tåler ikke synd derfor kunne han ikke være hos oss. Det var eva og adam som satte synden inn i verden og pga Gud ga oss fri vilje skjer det mange vonde ting.

 

Jesus viser faktisk det motsatte. Han elsker barna!

Markus 10-16 De bar små barn til ham for at han skulle røre ved dem, men disiplene viste dem bort. Da Jesus så det, ble han sint og sa til dem: La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike tilhører slike som dem. Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det. Og han tok dem inn til seg, ka hendene på den og velsignet dem.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes en annen makt i verden, en ond makt. Denne makten er styrt av Satan. Han utrydder menneskene. Ja, Han finnes. Jorden er av Satan. Du lurer sikkert på hvorfor Gud ikke utrydder denne mannen og tillater alt det onde, det har jeg dessverre ikke noe svar på. Husk at Satan vil ikke bringe deg til Herren.

Svaret på hvorfor Gud ikke utrydder Satan og tillater det onde finner du sikkert her:

http://www.undermytree.net/Texts/Hvorfor%20tillater%20Gud%20det%20onde%20DEL%203.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det finnes en annen makt i verden, en ond makt. Denne makten er styrt av Satan. Han utrydder menneskene. Ja, Han finnes. Jorden er av Satan. Du lurer sikkert på hvorfor Gud ikke utrydder denne mannen og tillater alt det onde, det har jeg dessverre ikke noe svar på. Husk at Satan vil ikke bringe deg til Herren. Svaret på hvorfor Gud ikke utrydder Satan og tillater det onde finner du sikkert her: http://www.undermytree.net/Texts/Hvorfor%20tillater%20Gud%20det%20onde%20DEL%203.pdf

 

IGJEN hadde det vært fint om du bakket opp slike påstander med et eller annet bevis... Ellers er dette du har påstår kun som eventyr å regne, men det tror jeg ikke du helt forstår, for du tror jo på dette og det må jo derfor være sant... Det du burde ha forstått er at slike fabler som du her presterer å trykke ut av deg er hvaman får når man tror blindt på ubekreftede påstander og ikke stiller kritiske spørsmål ved slikt.

 

Du er helt blind mann, stokk stein blind når du ikke forstår at det ikke er noen metode jeg, og andre, kan bruke for å skille det du her påstår fra eventyr... Hvordan skal jeg vite om dette er sant når jeg ikke tror blindt på det? For det er virkelig ikke noe som skiller dette du her skriver fra allmidelige eventyr, bare bytt ut satan med troll og vi er nøyaktig på samme sted.... :no: Blir helt fasinert av hva enkelte klarer å narre seg selv til å tro på.... Som sagt, host opp bevis for denne satanen din ellers så anser ihvertfall jeg det som et religiøst eventyr for spesielt ignorante mennesker.. Bekleger, men sånn er det.

Lenke til kommentar

Jeg kommer uansett til å tro på dette "eventyret", om du prøver å overbevise meg at det ikke finnes. Om du er ikke-troende så er det greit, for ingen har greid å bevise at Gud finnes. Men jeg tror bare.. For jeg mener at det er det mest logiske. Alle har sin egen tro, noen tror det samme, andre tror på noe annet. Krever også bevis for Guds eksistens. :)

 

Dessverre har ingen bevis på den onde mannen (satan).

Lenke til kommentar

Jeg kommer uansett til å tro på dette "eventyret", om du prøver å overbevise meg at det ikke finnes. Om du er ikke-troende så er det greit, for ingen har greid å bevise at Gud finnes. Men jeg tror bare.. For jeg mener at det er det mest logiske. Alle har sin egen tro, noen tror det samme, andre tror på noe annet. Krever også bevis for Guds eksistens. :)

 

Dessverre har ingen bevis på den onde mannen (satan).

 

Hverken gud eller satan er bevist da, bare så du vet det.... Så bevis for begge hadde vært fint takk og nei, din frie fantasi er IKKE bevis, så vet du det. For hva du enn måtte ha opplevd som overbeviste deg så er og blir det DIN fantasi så lenge du ikke evner å bevise det du påstår, det håper jeg du skjønner? For hvordan skal jeg klare å skille fantasiene dine fra virkelighet når du kun har din fantasi å vise til?

Lenke til kommentar

Hverken gud eller satan er bevist da, bare så du vet det.... Så bevis for begge hadde vært fint takk og nei, din frie fantasi er IKKE bevis, så vet du det. For hva du enn måtte ha opplevd som overbeviste deg så er og blir det DIN fantasi så lenge du ikke evner å bevise det du påstår, det håper jeg du skjønner? For hvordan skal jeg klare å skille fantasiene dine fra virkelighet når du kun har din fantasi å vise til?

Kan du slutte å være så fokusert på bevis :hrm: Vi kommer ingen vei på den måten.

Endret av _Irene_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du slutte å være så fokusert på bevis :hrm: Vi kommer ingen vei på den måten.

 

Ja, nei, å forlange bevis for eksistens er virkelig ett for høyt krav. Tror jeg skal spise denne kaken som jeg tror er foran meg, siden jeg tror den er der, så må den jo være der? Nam, den var god.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, nei, å forlange bevis for eksistens er virkelig ett for høyt krav. Tror jeg skal spise denne kaken som jeg tror er foran meg, siden jeg tror den er der, så må den jo være der? Nam, den var god.

 

Nå gjør du det bare litt unødig vanskelig - du kan vel strekke deg litt lengre, eller er det helt umulig?

 

:)

Lenke til kommentar

Nå gjør du det bare litt unødig vanskelig - du kan vel strekke deg litt lengre, eller er det helt umulig?

 

:)

 

Det jeg tror er essensen i denne sammenhengen er hvorfor du som troende, og dine med-troende, må stille det å strekke seg lenger som er kriterium til å begynne med. Hvorfor har dere behovet for å strekke på virkeligheten? Hvorfor kamuflere, rasjonalisere eller omskrive virkeligheten? Vel, for at Gud skal få innpass. Hvorfor er dette et behov eller en nødvendighet? Hvorfor skal vi se eller forestille oss denne kaka som ikke er der?

 

Jeg bare spør.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det jeg tror er essensen i denne sammenhengen er hvorfor du som troende, og dine med-troende, må stille det å strekke seg lenger som er kriterium til å begynne med. Hvorfor har dere behovet for å strekke på virkeligheten? Hvorfor kamuflere, rasjonalisere eller omskrive virkeligheten? Vel, for at Gud skal få innpass. Hvorfor er dette et behov eller en nødvendighet? Hvorfor skal vi se eller forestille oss denne kaka som ikke er der?

 

Jeg bare spør.

 

Jeg synes det er mest interessant å være i et reflekterende modus, når man skal snakke om det som ingen vet for sikkert, men hvor noen mener å ha en god ide. Så det handler da mest om å være villig til å lytte ..... ikke påstå og være fast bestemte, altså

 

Og når det gleder denne klokketoren på vår vestlige og overrasjonelle måte å håndtere ting vi ikke får bevist godt nok, med våre forutsetninger - har den østlige verdens måte å anskue helheten på, et langt større format å søke svarene i og på.

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg synes det er mest interessant å være i et reflekterende modus, når man skal snakke om det som ingen vet for sikkert, men hvor noen mener å ha en god ide. Så det handler da mest om å være villig til å lytte ..... ikke påstå og være fast bestemte, altså

 

Og når det gleder denne klokketoren på vår vestlige og overrasjonelle måte å håndtere ting vi ikke får bevist godt nok, med våre forutsetninger - har den østlige verdens måte å anskue helheten på, et langt større format å søke svarene i og på.

:)

 

Du svarer ikke helt på spørsmålet. Mitt spørsmål er hvorfor skal det finnes opp forklaringer? Hvorfor skal vi tro på masse forklaringer på ting som ikke har rot i virkeligheten? Hvorfor kan vi ikke si at vi ikke vet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du svarer ikke helt på spørsmålet. Mitt spørsmål er hvorfor skal det finnes opp forklaringer? Hvorfor skal vi tro på masse forklaringer på ting som ikke har rot i virkeligheten? Hvorfor kan vi ikke si at vi ikke vet?

 

Spørsmål: Hvorfor skal det finnes opp forklaringer - svar: Fordi vi mennesker er så veldig forskjellige, og dermed trenger vi mange forskjellige visjoner - og visjoner, er noe man strekker seg etter, og som gir livet innhold og mening. Verre enn det, tror jeg ikke det er

 

Men det du egentlig spør om er; hvorfor skal vi drømme ...

 

Og, nå kunne jeg kastet inn hauger med dokumentasjon på hvorfor det er intelligent og rasjonelt å drømme.

 

Og hvis vi alle har det sånn at vi bare snakker om det håndfaste, ville vel all praten etter hvert forstumme, eller - det er vel grenser for hvor interessant det er å snakke om fakta?

 

:)

Lenke til kommentar

Spørsmål: Hvorfor skal det finnes opp forklaringer - svar: Fordi vi mennesker er så veldig forskjellige, og dermed trenger vi mange forskjellige visjoner - og visjoner, er noe man strekker seg etter, og som gir livet innhold og mening. Verre enn det, tror jeg ikke det er

 

Men det du egentlig spør om er; hvorfor skal vi drømme ...

 

Og, nå kunne jeg kastet inn hauger med dokumentasjon på hvorfor det er intelligent og rasjonelt å drømme.

 

Og hvis vi alle har det sånn at vi bare snakker om det håndfaste, ville vel all praten etter hvert forstumme, eller - det er vel grenser for hvor interessant det er å snakke om fakta?

 

:)

Jeg tror ikke utfordringen er at man drømmer, filosoferer, "kunne tenke seg at ting henger sammen slik og slik"...

Dette får bli opp til den enkelte. Når enkeltindivider finner andre som tenker i de samme baner og reflekterer over de samme tingene, får du et slags kollegium som forsterker "troen."

Så langt gjelder dette troende like mye som ikke-troende (ateister, agnostikere etc).

Problemene og utfordringene begynner å melde seg når ting blir hamret i stein, ref: Bibelen. Det som i utgangspunktet var et ærlig søkende og eksistensielt spørsmål, blir besvart i skrifts form.

Kan man virkelig med hånda på hjertet si at Bibelen (som et eksempel) leverer gode svar?

 

Og før man faller for fristelsen i å parere med at "ateisten har sine vitenskapsbøker der ting virkelig er hamret i stein", så må man huske på at vitenskapen til enhver tid legger seg åpen for hugg. Så snart hypoteser og forskningsresultater utfordrer en gjeldende vitenskapelig forklaring/teori, kan det godt hende at dagens oppleste og vedtatte teori blir veltet og erstattet av ny viten.

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar

Enhver som er interessert i hvordan vitenskap fungerer, vet at i morgen kan det komme en ny vitenskapelig teori som endevender alt vi vet.

Alt av kunnskap vi har, er en "beste forklaring for øyeblikket". Men takket være denne "beste forklaringen for øyeblikket", har vi klart å funne kurer for HIV, sendt kjøretøy til Mars, sett tilbake i tiden til universets begynnelse, og funnet frem livets byggeklosser.

 

Ikke dårlig, for den "beste forklaringen vi har for øyeblikket". :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror ikke utfordringen er at man drømmer, filosoferer, "kunne tenke seg at ting henger sammen slik og slik"...

Dette får bli opp til den enkelte. Når enkeltindivider finner andre som tenker i de samme baner og reflekterer over de samme tingene, får du et slags kollegium som forsterker "troen."

Så langt gjelder dette troende like mye som ikke-troende (ateister, agnostikere etc).

Problemene og utfordringene begynner å melde seg når ting blir hamret i stein, ref: Bibelen. Det som i utgangspunktet var et ærlig søkende og eksistensielt spørsmål, blir besvart i skrifts form.

Kan man virkelig med hånda på hjertet si at Bibelen (som et eksempel) leverer gode svar?

 

Og før man faller for fristelsen i å parere med at "ateisten har sine vitenskapsbøker der ting virkelig er hamret i stein", så må man huske på at vitenskapen til enhver tid legger seg åpen for hugg. Så snart hypoteser og forskningsresultater utfordrer en gjeldende vitenskapelig forklaring/teori, kan det godt hende at dagens oppleste og vedtatte teori blir veltet og erstattet av ny viten.

 

Joda, jeg har ingen innsigelser til dette, og føyer til at når krake søker make, blir rommet for tvil og videre refleksjoner innsnevret. Hvordan hver enkelt så får det til å passe med sin ærlige forvaltning av egen frie vilje, og ikke den viljen som den lille idioten i eget hode har, er jo ganske så ymse.

 

Så legger jeg til at jeg slett ikke forstår hvorfor folk hisser seg opp på disse bøkene og skriftene - vi har jo hauger av andre ord og tanker, som bekrefter eller avkrefter det som kan stå der. Min forståelse av det hele, er at man klarer seg utmerket uten både bøker og skrifter, og andre individer - man har nemlig alt man trenger, fra fødselen av.

 

Og når jeg sitter å skriver dette, kommer jeg samtidig på at det er grenser for hvor nytenkende og interessante egne tanker er for andre, og at man kanskje skal være flinkere til å holde kjeften, når man har fått tømt hodet og hjertet sitt, en gang, og resten blir "drøvtygging" og ren og skjær kamp mot en innbilt fiende ...

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...