Gå til innhold

Lesebrett / ebooks - Hva bør kjøpes?


blinc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Really? Jeg får fremdeles beskjed om at det ikke er mulig å shippe PW til Norge når jeg prøver å bestille..

 

Du kan ikke velge "special offer" versjonen...

 

Forresten, .co.uk selger bare e-bøker til briter...

Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg forsøkte å handle e-bøker der i jula.

Lenke til kommentar

Du kan ikke velge "special offer" versjonen...

 

Forresten, .co.uk selger bare e-bøker til briter...

Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg forsøkte å handle e-bøker der i jula.

 

Jeg får samme beskjed på alle versjonene. 3G med/uten offer og Wifi med/uten. På både US og co.uk siden.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har forsøkt å lese bøker på mitt nettbrett, men det er veldig slitsomt for øynene med tanke på bakgrunnsbelysningen.

Kan noen anbefale meg et lesebrett? De fleste lesebrett jeg har sett er ikke noe særlig designperle. Finnes det ikke lesebrett som har 8" skjerm? Jeg synes 6" er litt for lite.

 

Jeg trenger et lesebrett som kan takle PDF og ikke bare mobi og epub.

 

Kanskje Notion Ink Adam. Noen som har prøvd den?

Kindle ser greit, men jeg vil ikke bli låst av Amazon.

 

Alternativer jeg har funnet:

  • Kindle Paperwhite
  • Sony eReader
  • Kobo (glo eller touch)

Alle disse lesebrettene er KUN 6"... Alt for lite.

 

Når det gjelder ebøker:

Er det noen som foretrekker epub, mobi i steder for pdf? Jeg går for pdf i stedet for epub på samme måte som musikk med hvorfor kjøpe musikk i mp3 når jeg kan kjøpe i flac. Derfor har jeg altid kjøpt mine ebøker hvor jeg kan nedlaste dem i pdf. Kjøper man ebøker hos Amazon så får man dem kun i epub. Ser ut som Bokkilden også kun selger ebøker i epub formatet. Derfor kjøper jeg tekniske/data bøker direkte fra forlagene, http://www.packtpub.com http://www.apress.com http://www.manning.com

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Ok. 6" skjerm er jo mindre enn de fleste bøker. Det synes jeg er litt for smått. Hadde vært bedre med en 8" skjerm for lesebrett, men har ikke funnet noen som har større en 6".

Tror det blir vanskelig å finne et lese brett med større skjerm. Ønsker du et lesebrett der overføringen av .pdf og epub er smertefri, ville jeg godt for Nook Simple Touch.

Ble anbefalt det av en annen i tråden, og jeg har ikke angret et sekund.

Lenke til kommentar

Her er det tydeligvis en grov misforståelse ute og går når det gjelder enkelte formater og hva de egner seg til.

 

PDF er et format for trykking på papir. Det eneste positive med PDF er at det er identisk hos mottaker som hos avsender, og at resultatet blir slik det skal være, og det er grunnen til at det har ovlerlevd som format for bla. elektroniske skjema. Men i en digital tidsalder, for gjengivelse av INNHOLD, og ikke presentasjon, er det fullstendig verdiløst.

 

PDF er fullstendig uegnet for alle andre formål enn der siden skal være 100% identisk hos mottaker som hos avsender, og begge har en skjerm som uten problemer viser A4-størrelse i 100% zoomnivå. Det er altså fullstendig uegnet for tekstformidling til ulike enheter, gjerne med ulik kjermstørrelse - og hva er poenget med et ebokformat? Nettop.

 

Ikke bare er PDF fullstendig uegnet for ebøker, det er også det desidert verste formatet å konvertere tekst fra, om man skal ha det over i et brukbart format som epub. Årsaken til dette er bla., og spesielt, den (manglende) håndteringen av harde og myke linjeskift som er essensielt i absolutt all tekst som skal gjengis dynamisk på ulike enheter. Tekst i de fleste PDF-filer "flyter" derfor ikke, og man kan følgelig ikke f.eks. øke eller minske tekstdtørrelsen og få teksten til å "reflowe" slik at den passer bildet. Her må det scrolles. Så om du faktisk har gått inn for å kjøpe ebøker i pdf i toren på at det er best, da synes jeg litt synd på deg. Det er en særdeles dårlig investering.

 

Om PDF er viktig, bør du gå for en leser som lar deg rotere pdf-filene - altså lese dem på på tvers i stedet for på høykant, og i tillegg husker zoomnivå og lar deg scrolle til neste "bilde" med et trykk på neste side-knappen.

 

Den eneste godkjente unnskyldningen for å bruke pdf til ebøker (og ja, man trenger en unnskyldning) er at det er snakk om akademiske utgivelser som man ikke klarer å tilby godt nok i bedre egnede formater. Men generelt er det ingen unnskyldning for å ikke heller eksportere fra latex til html og css, i stedet for til pdf. Var ikke oppsettet avansert nok til at man brukte latex i utgangspunktet, har man neppe noen unnskyldning for å trenge pdf i det hele tatt. Epub er imidlertid ikke spesielt egnet til akademiske utgivelser, det må innrømmes. Et annet unntak er kunstbøker e.l. som i realiteten er formidling av bilder.

 

Kindle DX er den største elseren jeg kjenner til, men vet ikke hvordan den måler seg på andre punkter.

Lenke til kommentar

Dette er vel kanskje en diskusjon om ebokformater og burde kanskje vært diskutert i en egen tråd...

Det kan vel godt hende at epub egner seg best til å lese ren tekst på forskjellige skjermstørrelser. Hvordan vil det formatet takle bøker med bilder, illustrasjoner, grafer og figurer? Slik som man forventer at tekniske/fagbøker inneholder. For skjønnlitteratur kan vel kanskje epub være det beste formatet. Neste gang jeg kjøper en databok skal jeg nedlaste den i både pdf og epub og sammenligne.

 

 

Jeg likte størrelsen til Kinde DX, men likte ikke at den hadde tastatur. Den er stor nok til å lese både aviser og magasiner i tillegg til bøker(i ulike størrelser).

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problemer med blder i epub, så lenge de er i et bildeofrmat som følger standarden. Men tabeller og sære formateringer holder seg ikke nødvendigvis godt. Du kan fit lage avansert formatering o.l. i epub-format og, men en god del lesere støtter bare minimumskravene i epub, og du vil dermed ikke få korrekt utseende på alle lesere. Epub3 har alt man kunne ønske seg, men det er et åpent spørsmål hvor mange som kommer til å komme med oppdateringer til eksisterende lesebrett som støtter formatet.

 

Du kan jo evt. vente på denne eller konkurrerende produkter med samme skjerm.

 

Det største problemet med epub i mine øyne er alle disse jævla butikkene som selger kryptert DRM-bedriten Adobe ADEPT-bøker og kaller dem "epub". For alle andre formater har man vett nok til å kalle den krypterte og egentlige filen to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er noen mnd siden disse innleggene ble skrevet, men dette fungerer som en fin samletråd om lesebrett og ebøker med en del nyttig informasjon.

Derfor er det greit hvis noen klikker inn her at de finner riktig info.

 

Really? Jeg får fremdeles beskjed om at det ikke er mulig å shippe PW til Norge når jeg prøver å bestille..

 

Det er en spesiell side for kjøp av Kindle utenfor USA:

http://www.amazon.com/dp/B007OZO03M?country=NO

(Norge er valgt som land)

 

Hvorfor ikke bare bestille fra britiske amazon?

 

Fordi det ikke går, du må bruke siden i linken ovenfor.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Kindle nå i 4 mnd, veldig fornøyd og lest mer enn jeg pleier. Det er vel den som kalles Kindle 5, den er svart, og har ikke lys som Paperwhite.

 

Fordeler:

Kontrast veldig god, ikke noe problem å lese ute i sterkt sollys

Hendig størrelse, som en pocketbok,var redd for at den var liten før jeg fikk den, men skjermstørrelsen er helt fin. Også greit at ikke den er større pga vekta, slitsomt å holde en tyngre.

Fysiske knapper for å bla

Lett å endre skriftstørrelse, slik at skriften er lett å lese uten briller

Kun trykke på en knapp hvis det er et ord jeg lurer på, dictonary for engelsk, fransk, tysk, osv

 

Ulemper:

Kunne vært greit å hatt lys

Dictionary er som regel for smått uten godt leselys. Dvs i senga funker ikke dictionary pga liten skrift.

OK, egentlig trengs kun et trykk til på knappen og du får skalert skrift (har ikke tenkt over det før nå)

 

Dette er mine erfaringer med Kindle, det fysiske lesebrettet, ikke i forhold til Nook, el andre, men kun mine erfaringer.

 

Formatet:

Jeg har ikke prøvd andre lesebrett, så igjen mine subjektive erfaringer.

 

Til Kindle er det bøker på amazon som er førstevalget og da er det stot sett engelske bøker.

Utvalget iflg amazon er ca 1,9 mill bøker. Prisene er fra gratis og oppover. Mye billige bøker.

Anerkjente krim-forfattere ofte fra USD 6 til 12, altså ca kr 40-70. Selvsagt finner man også dyrere, men godt utvalg i nevnte prisklasse.

Ser Jo Nesbø (på engelsk) er fra USD 3 til 15,Police(Politi) er til USD 25 (og slippes først i sept.) og en triologi til USD 20. Vet ikke om jeg gidder å lese Harry Hole på engelsk, men for sammenlikningens skyld..

Pris og utvalg er bra.

Jeg har lest en pdf på Kindle og like lett med skalerbar skrift, men bilder er ikke så bra.

 

Av det negative synes jeg at det ikke er noen aviser å få til Kindle. Fant en engelsk, men likte den ikke. Norske finnes ikke.

Magasiner er vel bedre på Kindle Fire el andre lesebrett med farger. Jeg prøvde PC Magazine og det var ganske bra på Kindle. Bilder som ikke er i full bredde fungerer dårlig og det ser litt rart ut.

Dårlig magasin-utvalg til Kindle i Norge. Magasiner som er tilgjengelig for det amerikanske markedet fåes stort sett ikke i Norge. Og ingen norske magasiner.

 

Av andre formater har jeg kun prøvd pdf på Kindle, så jeg vet ikke mye om dette.

 

Det er vel mulig å kjøpe Kindle via Jetcarrier og oppgi adresse i USA, det er vel ikke noe å spare på dette.

Du får da en US Kindle og kan kjøpe amerikanske magasiner. Muligens flere fordeler.

Risikoen er at dette oppdages og alt ditt innhold på Kindle slettes. Hvilken sjanse det er for at dette oppdages vet jeg ikke. Muligheten er tilstede og alt innhold er vel kun "lånt" av amazon og derfor kan vel innholdet slettes ved brudd på avtalen.

 

Det jeg ser er at de norske lesebrettene er dyrere, og bøkene det samme.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+32asd4f

Er det noen som har prøvd noen "norske" lesebrett? Erfaringer å komme med?

For meg, som leser 90 % norske bøker, ville det vært ideelt å ha et lesebrett der jeg kan kjøpe bøker direkte på brettet. Vurderer først og fremst Digitalbok Touch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...