Gå til innhold

Proteinshake før trening?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs hvor mye du drikker under treningsøkten. Hvis det er en stund siden du spiste kan du ta 1 scoop før og 1scoop etter trening. Spe på med pulver om morgenen, før/etter trening og eventuelt før du legger deg hvis du har kasein eller et annet tregt proteinpulver. Egg før du legger deg er også gunstig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Proteinshaken er viktigere etter trening enn før trening, samt raske karbohydrater. For eks. banan+proteinshake eller sjokomelk er fint etter trening.

 

Det som er mest anbefalt er rundt 20g proteiner og 50g karbohydrater innen 30 minutter etter treningsøkten, for optimal restitusjon.

 

Anbefaler heller ikke trening på tom mage, men anbefaler heller ikke et tungt måltid før trening. For eks 50g fullkornsris og 150g kylling + noe grønt 1,5-2 timer før trening. Om du ender opp med å trene i 2-3 timer bør du definitivt få i deg noe næring underveis.

 

Du får evt. disse post-workout karbohydratene i pulverform som inneholder maltose, men det er ikke bevist at maltose er mer effektivt enn andre disakkarider som laktose/sukrose, så du kan like godt holde deg til frukt/melkeprodukter.

Endret av Spenzer
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+8713

Proteinshaken er viktigere etter trening enn før trening, samt raske karbohydrater. For eks. banan+proteinshake eller sjokomelk er fint etter trening.

 

Det som er mest anbefalt er rundt 20g proteiner og 50g karbohydrater innen 30 minutter etter treningsøkten, for optimal restitusjon.

 

Anbefaler heller ikke trening på tom mage, men anbefaler heller ikke et tungt måltid før trening. For eks 50g fullkornsris og 150g kylling + noe grønt 1,5-2 timer før trening. Om du ender opp med å trene i 2-3 timer bør du definitivt få i deg noe næring underveis.

 

Du får evt. disse post-workout karbohydratene i pulverform som inneholder maltose, men det er ikke bevist at maltose er mer effektivt enn andre disakkarider som laktose/sukrose, så du kan like godt holde deg til frukt/melkeprodukter.

 

Om man ikke tar til seg næring, vil jeg da forbrenne fra mitt store fettlager?

Lenke til kommentar

Nei du vil begynne å bryte ned muskler. Og man skal aldri trene i mer enn 2 timer uansett.

 

Tull og vas! Du vil forbrenne fett ja, og det vil gå mange mange timer før kroppen tar fra muskelreservene. Det er uansett lurt å ta til seg noe næring fra en solid proteinkilde etter trening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Det siste svaret var mye nærmere det jeg har hørt og lest. Vet at mange som var i tyske konsentrasjonsleire hadde muskler igjen til slutt og de jobbet seg til døde.

 

Tørrfisk og juice er knall etter trening, når det kommer til proteiner.

Lenke til kommentar

Tull og vas! Du vil forbrenne fett ja, og det vil gå mange mange timer før kroppen tar fra muskelreservene. Det er uansett lurt å ta til seg noe næring fra en solid proteinkilde etter trening.

 

/broscience

 

Poenget mitt er at man bygger heller ikke muskler ved å overdrive cardio da man bruker opp energi som kunne blitt brukt til muskelbygging. Skal man brenne fett går man heller rolig i 30+ min etter styrketrening eller trener HIIT.

 

Det siste svaret var mye nærmere det jeg har hørt og lest. Vet at mange som var i tyske konsentrasjonsleire hadde muskler igjen til slutt og de jobbet seg til døde.

 

Vel man kan nok ikke si at de var spesielt muskuløse heller:

 

 

1280px-Ebensee_concentration_camp_prisoners_1945.jpg

 

 

 

Evelusjonært har vi mennesker et fettlager for å kunne overleve lenge uten mat, derfor vil kroppen begynne å tære på karbohydrat- og proteinlagrene før den går løs på fettet.

 

Men igjen det spørs hva målet til OP er, hvis det er å bygge masse og brenne underhudsfett ville jeg ikke overdrevet lengden på treningsøktene.

 

marathon_sprinter.jpg

Gjett hvilken idrett han til venstre driver med?

Lenke til kommentar

Evelusjonært har vi mennesker et fettlager for å kunne overleve lenge uten mat, derfor vil kroppen begynne å tære på karbohydrat- og proteinlagrene før den går løs på fettet.

 

Like mye broscience der som jeg kom med i hvert fall.

 

Ja, mennesker er fettlagringsmaskiner. Vi lagrer fett enkelt, og må slite oss i hjel for å bygge muskler. Men det at kroppen bryter ned muskler få timer etter en treningsøkt for å få energi gir ingen mening. Man har da vært på trening og brutt ned musklene. Kroppen er da på jakt etter energi fra andre steder slik at den kan reparere musklene igjen, ergo, den tar fra fettreservene.

 

Betyr dette at man ene og alene skal la kroppen bygge muskler basert på energi fra fettorganet vårt? På ingen måte. Som jeg har konstatert tidligere, en god dose sjokolademelk eller en god proteinshake etter trening er gull.

Lenke til kommentar

Kroppen har ikke noe system for å lagre proteiner. Skal du "bygge" mye muskler må du ha så jevn tilgang som mulig. Men mengden proteiner folk sier du trenger er ofte veldig overdrevet. Det kan ofte holde med en håndfull nøtter f.eks. Muskelglykogenet går først. Deretter begynner kroppen på fettlagrene. Det tar flere dager uten tilførsel av karbohydrater før kroppen danner ketogener og til slutt også begynner å tære på musklene. Mennesker i dag går ikke flere dager uten tilførsel av mat med mindre de er anorektikere.

 

Du trenger altså ikke proteinpulver. Bare å få i deg en jevn strøm med ting som inneholder proteiner. Helst oftere enn i fire måltider om dagen, og særlig i timene etter at du trener.

Lenke til kommentar

Like mye broscience der som jeg kom med i hvert fall.

 

Ja, mennesker er fettlagringsmaskiner. Vi lagrer fett enkelt, og må slite oss i hjel for å bygge muskler. Men det at kroppen bryter ned muskler få timer etter en treningsøkt for å få energi gir ingen mening. Man har da vært på trening og brutt ned musklene. Kroppen er da på jakt etter energi fra andre steder slik at den kan reparere musklene igjen, ergo, den tar fra fettreservene.

 

Betyr dette at man ene og alene skal la kroppen bygge muskler basert på energi fra fettorganet vårt? På ingen måte. Som jeg har konstatert tidligere, en god dose sjokolademelk eller en god proteinshake etter trening er gull.

 

Når glycogenlageret er tomt vil kroppen finne alternative kilder og da har man fettlageret og aminosyrene i musklene igjen. Ja man vil brenne en god del fett men også bryte ned(enda mer) aminosyrer. Hvis man i tillegg har et kaloriunderskudd(man bruker mer energi enn man får i seg) vil man heller ikke kunne bygge opp musklene igjen(dette gjelder både oppfylling av glycogenlagre etter trening og totalmengen energi i løpet av en dag).

 

Når glycogenlageret blir tomt vil cortisolnivået gå opp, cortisol som du kanskje vet øker hastigheten på nedbrytningen av muskler og igjen tilbake til det opprinnelige spørsmålet: trener man i mer enn 1.5t vil lageret bli tomt og kroppen vil bruke av protein og fettlagret. Hvis man skal trene lengre enn 1.5t er påfyll av hvertfall karbohydrater og protein viktig.

 

omnomnomnivore: "Kroppen har ikke noe system for å lagre proteiner.". Kroppen har et proteinlager, det kalles muskler.

Endret av fenele
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Kan ikke si at jeg har noensinne hørt om noen som har mistet muskelmasse av å trene. Jeg vet de som går på ski over Antarktis og sånt mister muskelmasse, men det er fordi de ikke klarer å få i seg nok næring på turen selv om de har et inntak på ca. 6000 kcal om dagen.

Når man har en kropp med ca 30% fett, så tro meg, frykten for å miste muskler, er ikkeeksisterende.

Så ikke all trening har til hensikt å bygge muskler. Kunne ikke interessert meg mindre om de.

 

Det jeg bare lurte på om jeg har en treningsøkt på 3 timer uten tilførsel av annet enn vann, hva som skjer med kroppen da?

Har opplevd å gå tom etter noen uker, så hvordan unngå det over tid?

Om tilførsel av næring er så lurt, når jeg vil forbrenne fett?

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar

Det er bare over lengre og ekstreme perioder med trening at man kommer i nærheten av å tappe lagrene sine. Da begynner kroppen å brenne fett. Det er utrolig usansynelig at en person som driver styrketrening skal komme i nærheten. Da skal du i tillegg løpe, sykle osv. ganske mange timer om dagen. Om du går på kaloriunderskudd over lang tid fordi du ikke spiser nok og ikke har store fettreserver kan kroppen benytte seg av muskler. Dette er rett og slett noe kroppen finner ut av selv. Men du må ganske langt ned i fettmasse for at det skjer også. Det finnes ingen mal for akkurat hva den fettprosenten er. Det spørs på kjønn, bygning, genetikk, hormoner og mye annet.

 

Det lureste er jo å finne ut av hvor mye kalorier du forbruker per dag, og så legge deg over, under eller på det nivået avhengig av hva du forsøker å oppnå. Lag et Excel ark f.eks hvor du kalkulerer aktivitet.

Lenke til kommentar

^Hva da? Trene 2-3 timer på en økt og drikke kun vann? Det finnes mange studier som viser at et lavt glycogennivå øker nivået av cortisol og nedbrytningen av aminosyrer. Jeg kan alltids dra opp studier på dette men hvis man allerede har bestemt seg om hva man skal gjøre er det kanskje ikke så mye vits.

 

KimKarne: Hvorfor skal du trene 3 timer uten mat uansett? Skal du ned i fettprosent er det bare å trene styrke 3-4 dager i uka og kondisjon 3-4 ganger i uka i form av HIIT(30-40min) eller gå/jogging i opp til 1 time. Og viktigst av alt ha et kaloriunderskudd på 300-500kcal.

 

 

Men som brosciencebros sier: Do whatever the fuck you wanna do.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...