Gå til innhold

Bygger ny pc, og tar gjerne imot tips til komponenter. Har også noen spørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg kommer til å kjøpe / bygge ny pc i nærmeste fremtid.

Men nå har det seg slik at jeg er blitt litt rusten når det gjelder hva som er bra og nytt osv, så kom gjerne med tips til div pc deler.

 

Når det kommet til budsjettet så ligger det på 10-13.000 kr ( Uten tastatur, skjerm, mus etc.) Men kan godt strekke meg lengre om det er grunner for det.

 

Det pc`n skal brukes til er for det meste spilling (Så god grafikk som mulig)

Og 3D modellering.

 

Når det kommer til AMD / Intel og Nvidia / ATI, har jeg ingen favoritt men går for best mulig ytelse og grafikk.

 

Spørsmål:

1: Doble skjermkort, (SLI / Crossfire). Hvor mye er det å tjene på ytelsen på dette?

 

2: Nvidia 3d vision, Har lyst på dette, men har ikke testet det.

Er det noen som har noen erfaringer med det? (vet jeg må ha ny skjerm)

 

Takker for hjelpa som forhåpentligvis kommer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor bygge når cdon er så billige som de er?

 

THOR Einride - Intel i5-2500K - 16GB - 120GB SSD + 1TB - Nvidia GTX670 - W7HP

 

I den prisklassen må du lete lenge etter bedre oppsett, er kanskje små ting når det hjelper overklokking her er verken intel kjøleren eller hovedkortet fra øverste hylle, generielt sett er SSD disken sandforce men totalsett er dette beste kjøp per dags dato med mindre du er litt kravstor og må ha litt større kabinett.

 

SLI/crossfire tja det er ikke særlig vits med mindre du vil ha over 2 skjermer og er litt kresen, men da får du som regel driverproblemer istedenfor en del av tilfellene samt ofte kun 50% bedre ytelse, er neppe verdt prisen og ikke minst så blir maskinen en del varmere, altså totalsett betaler man mye og få lite igjen.

 

Overklokking er heller rådet i så fall, men kjølingen på skjermkortet til Thor pakken er neppe den mest stillegående der er gigabyte winforce x3 eller Asus DirectCU bedre.

 

BenQ 24" LED XL2420T er en god skjerm for 3dvision bare du trenger nvidia briller i tillegg.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1139718&su=DD1EA09B-8134-4497-AE68-18ADB61CCC14

 

Hvis det er vikitg for deg å ha god ytelse i 3D-programmer, anbefaler jeg en prosessor med HyperThreading (i7) og 16GB RAM. HyperThreading på en 4-kjerners prosessor gir den 8 virtuelle kjerner, og mer parallellitet gir ytelsesøkning i 3D-modellering og spesielt rendering. Ellers har jeg lagt på et GTX 680, men her er det mulig å spare en del på å gå ned til GTX 670, eventuelt gå over til Radeon HD7970.

 

Når det gjelder ytelse på 2 kort, så er faktisk to stk GTX 660 Ti i SLI en god del foran ett GTX 680, men to kort vil selvfølgelig føre til mye mer varme og høyere strømforbruk. Vanligvis koster GTX 660 Ti rundt 2300, men Komplett har tilbud på EVGA GTX 660 Ti slik at du kan få 2 for 4000, noe som gir deg mer ytelse for penga enn ett GTX 680. Med vanlig pris får du høyere ytelse med 2 stk GTX 660 Ti, men betaler tilsvarende mer (altså like mye ytelse for penga). Det er ikke vits å kjøre SLI med vanlige GTX 660 (som er billigere enn GTX 660 Ti) - da er faktisk ett GTX 670 bedre.

 

Hvis du går for et oppsett med 2 grafikkort anbefaler jeg at du også kjøper en ekstra vifte for å trekke luft inn i kabinettet (foran eller på sidedøren). Du kan også lett fjerne 5 av harddiskbrønnene i kabinettet jeg anbefalte, noe som også vil gi bedre lufting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...