Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen som kan helpe meg med Asus RT-N66U


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg Asus RT-N66U

Er første gang at jeg har en trådløs router og er veldig fornøyd med denne. Jeg kjøpte denne fordi den hadde tilgang til å sette opp gjestenett.

La oss si at jeg har har Mittnett og ISP leverer meg 30DL og 5UL

Er det mulig og i såfall hvordan kan jeg gi Mitt Gjeste Nett begrensing på f.ex 5DL og 1Up.

 

Om jeg har fårstatt rett så så må jeg gå i Traffikkbehandler og QoS? Er engeltig her det stopper opp for meg :)

 

Fint om noen kan forklare meg enkelt hva jeg må gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tomato har QoS ja.

Men etter en rask kikk i admin-gui'et, så ser det ikke ut til at det er mulig (på en enkel måte ihvertfall) å sette opp en spesiell QoS for gjestenett. Det du kan sette opp er QoS for inngående og utgående trafikk separat, basert på trafikk-klasser (eksempel: web, dns, osv).

Lenke til kommentar

Skal man ha god kontroll på båndbredde for et gjestenett, så kan man sette opp en ekstra router med båndbreddestyring. Velger man en router som har mulighet for å sette grense på "overall" upload og download, så har man kontroll på hvor mye som går via den routeren.

 

Forøvrig så fungerer båndbreddestyringen i Tomato (jeg bruker Tomato Shibby-fork) veldig bra, men da på trafikktype og ikke spesifikt på gjestenett. Man kan dermed effektivt strupe eller begrense brukere på gjestenettet som f.eks "misbruker" nedlasting av torrent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...