Gå til innhold

[Løst] Hvordan tolker Windows 2xCPU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

F.eks. en Windows 7 PC vil kunne benytte seg av 2 prosessorer hvis det er Windows 7 Professional, Enterprise eller Ultimate som er installert. De andre vil ikke klare og tolke flere enn 1 av CPU-ene.

 

Windows 7 opererer uansett best med multi-kjerne porsessorer.

 

Server OS-ene derimot vil på alle måter være bedre til å utnytte kraften fra 2 fysiske prosessorer.

 

Fant et veldig godt og utfyllende svar her.

 

Uansett, hvis du vurderer å skaffe hovedkort med 2 sokkeler og 2 CPU-er vil jeg fra råde deg det, og si at du vil sannsynligvis ikke merke noe forskjell mellom det og hvilken som helst enkel CPU med 4-6 kjerner.

Lenke til kommentar

Takk for raskt og godt svar!

 

Årsaken til at jeg spør er fordi jeg vurderer å gå til innkjøp av en stasjonær pc som skal brukes til skolearbeid (BI, Data mining, og div enkle oppgaver) og virtuell maskin (har lyst til å lære meg litt om Windows Server og programmer relatert til server). Det kommer ikke til å bli spilt noe særlig på den. Noen av disse BI/Data mining-programmene kan ofte være CPU-krevende.

 

Vil du fortsatt anbefale å heller gå for en multikjerne-prosessor eller en multi-CPU maskin?

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Til det burde en Intel Core i7 970 og et LGA 1336 hovedkort på brukmarkedet være mere nok.

 

Om du ikke får tak i det, burde et sokkel 2011 holde også.

 

Nyeste bulldozer AMD FX-8350 kan gjøre det greit, men ut ifra A10 5800k så spørs det vel om FX vil bli så veldig mye bedre ytelse per klokkefrekvens.

 

Husk du må i minstefall ha E-ATX for å få plass til 2 fysiske prosessorer da begynner vi å snakke om store kabinetter se på Mac Pro så vil si det er bortkastet i dag. Det er heller overklokking som gjelder for privat bruk. Om du ikke vurder å kjøpe en brukt server.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker XEON 3210 og Core i5 2500k på mine to servere som jeg bruker primært til virtuelle pcer. Da jeg flyttet over de virtuelle pcene på Core i5 pcen til SSD gikk ytelsen i "taket".

Med 16 GB RAM kjører jeg i dag tre virtuelle servere hele tiden, med godt med RAM, samt selve serveren, og har RAM nok til å starte to virtuelle pcer til om jeg vil.

 

Nyere Core i7 prosessorer vil være mer enn nok til hva du beskriver. Fire kjerner holder i massevis.

Bruk heller penger på masse RAM om du skal ha noen virtuelle pcer kjørende i bakgrunnen. 16 GB blir spist opp fort.

 

Her er Core i5 med 16 GB RAM og tre virtuelle pcer kjørende:

051012cpu1.jpg

Lenke til kommentar

Til det burde en Intel Core i7 970 og et LGA 1336 hovedkort på brukmarkedet være mere nok.

 

Om du ikke får tak i det, burde et sokkel 2011 holde også.

 

Nyeste bulldozer AMD FX-8350 kan gjøre det greit, men ut ifra A10 5800k så spørs det vel om FX vil bli så veldig mye bedre ytelse per klokkefrekvens.

 

Husk du må i minstefall ha E-ATX for å få plass til 2 fysiske prosessorer da begynner vi å snakke om store kabinetter se på Mac Pro så vil si det er bortkastet i dag. Det er heller overklokking som gjelder for privat bruk. Om du ikke vurder å kjøpe en brukt server.

 

Det er brukte servere/kraftige stasjonære jeg ser på. Se forøvrig linker lenger ned for å se hva jeg ser på.

 

Jeg bruker XEON 3210 og Core i5 2500k på mine to servere som jeg bruker primært til virtuelle pcer. Da jeg flyttet over de virtuelle pcene på Core i5 pcen til SSD gikk ytelsen i "taket".

Med 16 GB RAM kjører jeg i dag tre virtuelle servere hele tiden, med godt med RAM, samt selve serveren, og har RAM nok til å starte to virtuelle pcer til om jeg vil.

 

Nyere Core i7 prosessorer vil være mer enn nok til hva du beskriver. Fire kjerner holder i massevis.

Bruk heller penger på masse RAM om du skal ha noen virtuelle pcer kjørende i bakgrunnen. 16 GB blir spist opp fort.

 

Her er Core i5 med 16 GB RAM og tre virtuelle pcer kjørende:

 

Det var veldig oppklarende og et godt svar! Takk for det :D

 

Det jeg har sett på er:

http://greentech.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=64472

 

http://greentech.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=66715

 

http://greentech.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=66866

 

Men har ikke klart å bestemme meg. Men tror nok T5400 utgår pga den visstnok støyer ganske mye etter hva jeg har lest, samt at det er ganske gammel sokkel på de. (Socket 771). De to andre er jeg veldig usikre på.

 

Hva ville dere anbefalt?

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Hva med å bygge selv?

 

http://www.hardware....d/annonse/26990

 

https://www.deal.no/...=SP-ATX-PALU-B#

 

Sikkert bedre kjøp å kjøpe noe bedre rambrikker f.eks 4x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9Non-ECC, 1.5V, 512Meg x 64, 240pin også en god 750 watt psu f.eks fra consair kan godt være brukt.

 

Dell og HP ville jeg vært skeptisk å handle brukt, med mindre du har 1 års bruktgaranti.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Se litt på www.nextron.no, dem kan lage maskinen ut ifra det du ønsker. Dem har også gratis befaring.

 

Til serverbruk ville jeg anbefalt Xeon/E5 og ECC/Reg. Til hjemmebruk ville jeg anbefalt FX-8xxx/E3 og mye RAM.

 

Hvor mye har du planlagt å legge ut på datamaskin?

Etter min erfaring holder det langt med en AMD FX 8 kjerner og 16 GB RAM. Priser på serverutstyr er som regel langt dyrere enn desktop, nettopp fordi det er laget for å stå på en del lenger. Som regel er kjølingen bedre, mer management/security features og det er laget for å kunne gjøres service på.

Lenke til kommentar

Finnes det bedre kjølere en PHANTEKS PH-TC14PE til servere? Må i så fall være vannkjøler.

Eneste er her viftene som kan slutte å fungere etter 1-2 år hvis man er maksimalt uheldig, men så sant man ikke skal belaste prosessoren over 70% i lengere perioder burde man klare seg uten vifter i det tilfellet med en i7 970 eller tilsvarende om man ikke skal overklokke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nja, minst mulig :p Er student, og skal ha en stasjonær maskin som jeg kan jobbe på/eksperimentere litt med. Også derfor jeg ser på brukt utstyr. Jeg hadde tenkt å holde meg rundt 5k. Kan klare å strekke meg litt lenger hvis det er veldig mye bedre. Kan se ut som at Nextron er litt dyre for min del (enda).

 

Det er hjemmebruk pcen er beregnet på.

 

 

LMH1: Servere er laget for å stå på 24/7 uansett belastning. Alt er mye mer tilpasset og testet ut enn forbruker pcer (gitt at man kjøper ferdige pcer fra produsentene). Bygger man selv, så kan man klare å matche serverutstyr.

 

Takk for svar så langt :D

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Min nyeste "server" kjøpte jeg tidligere i år, den har følgende specs og kostet under 5.000 kroner:

  • ASUS Vintage V7-P8H67E, H67, Socket-1155
  • Intel® Core i5-2500 @ 3.3Ghz
  • 16 GB DDR3 1333MHz
  • NEC DVD/CDRW Brenner

På viften som fulgte med CPU ligger temperaturen på 35-40 grader. Det med tre virtuelle servere kjørende døgnet rundt. Den ene brukes som virtuelt skrivebord (arbeids pc) for begge mine bærbare. Altså, det er den pcen jeg bruker til surfing, dokumenter, bilder etc etc.

Den andre virtuelle pcen er en filserver der jeg lagrer og åpner alt av dokumenter, programmer, lisenser osv jeg har.

Den tredje virtuelle pcen er en webserver med noen personlige sider, samt den brukes til backup av mine 11 VPS servere rundt om i verden både for filer og databaser.

 

CPUen er sjeldent over 10%, om det ikke gjøres større oppgaver.

 

Men prisen inkluderer selvsagt ikke disker. Som nevnt oppgraderte jeg serveren med 4x OCZ 120 GB SSD 2,5″ S-ATA III TRIM/GC Agility 3 Max R/W 525MB/500MB sec SSD disker, der jeg har dedikert en SSD per virtuell server. Den siste bruker jeg til test pcer.

 

Selve serveren, og alt av filer til den ligger på tre snurredisker.

 

Helt ærlig så trenger du ikke noe mer enn en Core i5 2500k til det du nevner. En hver nyere CPU med fire kjerner er bedre. RAM og disk blir viktigere etter min mening.

Lenke til kommentar

Ah, jeg skjønner. Det var ikke avskrekkende høy pris det nei ;)

 

Eneste som er kjipt, er at jeg mangler alt med unntak av et kabinett jeg kan bruke midlertidig, men jeg finner helt sikkert det jeg trenger brukt da :)

 

Takk for alle svar! Alt har vært oppklarende og informativt.

 

Jeg setter saken til løst siden den har beveget seg litt bort fra originalspørsmålet.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...