Gå til innhold

dreamweaver HJEEELP!


Anbefalte innlegg

Hei Hei!

 

Jeg jobber med en nettside.. for noen timer siden ville jeg lage en hjemmelink i malen slik at jeg fikk det på alle de andre sidene.. men etter at jeg lagret det jeg gjorde så ble nesten alle de andre sidene ødelagt.. og når jeg skal fikse sidene tilbake til utgangspunktet får jeg denne meldingen:

 

"This change would require changing code which is locked by a template or a translator. The change will be discarded.”

 

Hva skal jeg gjøre ??

 

takker for all hjelpen! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvorfor dreamweaver gjør det, siden jeg ikke bruker det, men jeg har en løsning du kan bruke i framtiden for å slippe sånne feilmeldinger, og siden vil fortsatt fungere:

Lær deg html/css/php/javascript etc. og programmer sidene i notisblokk eller en lignende teksteditor, fordi jeg ser at den feilmeldingen ikke er noe som forhindrer deg i å kjøre nettsidene etter at du har endret dem, det er noe feil som bare kan oppstå i dreamweaver, og har ikke noe med programmeringen å gjøre, ivertfall hvis du hadde gjort det selv :)

Endret av herdon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å ikke bruke malene som ligger i Dreamweaver. Prøv heller en plugin som heter ZenCoding. Her kan du skrive inn maler selv, og hente frem lett.

 

F.eks. skriver jeg "html:5" og trykker tab. Da får jeg opp en fullstendig mal basert på HTML5 Boilerplate. Skriver jeg "html:4s" får jeg en mal basert på HTML4 Strict osv osv.

 

Kan være vanskelig å sette opp, men anbefales!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg kodet, og koder til tider, endel i DW. Jeg benyttet aldri design view eller maler etc. Brukte det kun til skriving av kode. Jeg jobber på Mac og har nå gått over til TextMate hvilket jeg finner meget brukervennlig.

 

Når det kommer til template-løsning, så gjør jeg dette ved bruk av php.

Jeg benytter et eget dokument jeg kaller load.template.php som kan bestå av (eks.):

> require 'site-header.tpl.php';

> require 'site-content.tpl.php';

> require 'site-footer.tpl.php';

alt avhengig av type layout, men i de fleste tilfeller gjør dette susen.

 

I site-header.tpl.php og site-footer.tpl.php legger jeg inn det "statiske" innholdet som skal gjentaes på alle sider på nettstedet.

 

I site-content.tpl.php laster jeg inn det aktuelle innholdet for den forespurte siden med bruk av php basert på en spørrestreng. Dette kan være å laste inn data fra en database til en ferdigsatt side layout, eller laste inn et eksternt dokument jeg somregel har lagret i en egen mappe kallt "pages/"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...