Gå til innhold

Ekstrem høy temp på Gigabyte GTX 580


xClaymanx

Anbefalte innlegg

Hei, sitter her og gamer litt "wow" og legger merke til at spillet lugger litt i ny og ne. Ser at FPS'en min ligger på rundt 80 (uten v-sync).

Men ser alikevel etter i MSI Afterburner at kortet har en temp på nesten 80 grader, noe jeg synes virker litt vel høyt.

Kortet er vel ikke stort eldre enn 1.5 år. Og har også blåst det rent for støv med kompressor (har holdt fast viftene for å ikke ødelegge dem).

Kortet i seg selv virker rent og pent.

 

Siden kortet er ute av produksjon. Hvilket kort ville jeg evt fått om jeg hadde blitt tildelt et nytt? Kjøpte dette da 580'en var splitters ny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du hatt 580 arni? de er ikke så varme som du skal ha det til. med to 580 stock får du 80-85 grader og med to 580 aftermarket kjølere er det 50-65 grader under gaming load(og furmark.)

Nei, jeg har ikke hatt 580, men alle tester sier de drar >200W i spill (i Furmark-lignende programmer drar kortet 350W) og det er ikke akkurat ukjent at de har et høyt effektforbruk. Å påstå 580 har en varmeproduksjon tilsvarende en liten panelovn er på ingen måte en overdrivelse, det er et varmt kort.

 

Aftermarket-kjølere vil selvfølgelig ha lavere temperaturer, men Nvidia kjører vanligvis en vifteprofil som prioriterer stillhet over lave temperaturer. Herlighet, stock-kjøleren til 580 holdt temperaturen på nesten 90°C. under 80°C er på ingen måte varmt for det kortet.

Lenke til kommentar

har du hatt 580 arni? de er ikke så varme som du skal ha det til. med to 580 stock får du 80-85 grader og med to 580 aftermarket kjølere er det 50-65 grader under gaming load(og furmark.)

Nei, jeg har ikke hatt 580, men alle tester sier de drar >200W i spill (i Furmark-lignende programmer drar kortet 350W) og det er ikke akkurat ukjent at de har et høyt effektforbruk. Å påstå 580 har en varmeproduksjon tilsvarende en liten panelovn er på ingen måte en overdrivelse, det er et varmt kort.

 

Aftermarket-kjølere vil selvfølgelig ha lavere temperaturer, men Nvidia kjører vanligvis en vifteprofil som prioriterer stillhet over lave temperaturer. Herlighet, stock-kjøleren til 580 holdt temperaturen på nesten 90°C. under 80°C er på ingen måte varmt for det kortet.

 

forsåvidt sant. var ikke kort mye kjøligere før? :p

Lenke til kommentar

Hvor mye hører du viftene da?

Har vanskelig for å tro at du klarer å kjøle 500W til 65-68°C med en såpass liten kjøleribbe uten noe heftig viftestøy.

 

Tja, de kortene har jo Twin Frozr III kjøler, og kjøleribben er ikke så liten. Klart jeg hører viftene når de spinner opp, men det er jo ikke det jeg konsentrer meg om, det er jo spillet så merker ikke mye til vifte støy. Bruker også MSI Afterburner for å sette opp vifte profil og det hjelper også litt.

Og etter som jeg ofte bruker headset, så blir det ikke mye støy jeg hører unntatt spillet.

Lenke til kommentar

540 watt?skriveleifff :p fortsatt samme som 590 da. men alle tester viser at i virkeligheten trekker 6990 rundt 50-100watt mer enn 590 :p

450W powertune (overklokkingsBIOS, standard er 375W) +20% = 540W

 

Techpowerup har de mest nøyaktige målingene siden de måler trekket fra hovedkortet + PCIe-kontaktene.

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_590/21.html

Her ser du at GTX 590 trekker en god slump mer enn HD 6990 i spill

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

eller 6990 sine 450watt :p DET ER grovt det :p

Jeg foreslår at du leser linken om igjen.

6990 hadde en 540W-grense med overklokkingsBIOSet.

Og dette kortet har jeg, og det funker flott. Under spilling bråker det ikkje SÅÅ mye at det bryr meg noe spesielt. Da er det et 6970 ved siden av. Men nå er ikkje jeg så spesielt plaga av støy heller da.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sliter med det samme problemet. I ca et år var mitt 580 overklokket til 915 mhz, temperaturen lå rundt 68 - 70 grader. Nå den siste måneden har jeg opplevd økende temperatur daglig. Senest i dag var jeg oppe i 96 grader, i går 94 grader. Urovekkende utvikling, noen som har noe tips på hva som skjer? Er det mulig at den ene viften har tatt kvelden? isåfall, hva gjør jeg?

 

Edit: må nevnes at jeg nå har klokket ned til opprinnelig core clock som er 855 mhz. Det er samme kort som trådstarter omtaler, altså Gigabyte soc.

Endret av Ubrilium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...