Gå til innhold

Generell studiekompetanse så raskt som mulig?


Lady_A

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I mine yngre dager da jeg gikk på vgs gikk jeg da på en privat korrupt søppelskole som ga meg og mine medelever mye feil i papirer når vi gikk ut.

 

(Skolen er for ca 2-3 år siden da blitt lagt ned og finnes heller ikke lenger i Norge) :mad:

 

Noen her som veit om raskest mulig måte å få sikret seg generell studiekompetanse?

 

Etter snart 3 år i arbeid er jeg gått veldig, veldig lei, og har da planer om å studere videre, men trenger selvfølgelig generell studiekompetanse til dette først.

Er så mye reklame for privatist og NKI, sonans osv.. men tenkte jeg forhøre meg litt inne her først..

 

 

Any ideas?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er det en forutsetning at du har fullført de 2 første årene på VGS for og få studiekompetanse.

 

Avhengig av hvor mye kunnskap du sitter med så kan vel det raskeste være og ta fagene som privatist ved en videregående skole (oppmelding via www.privatistweb.no).

 

 

Det er eksamen hver høst og vår, og det er ingen grense for hvor mange du kan ta, så i utgangspunktet så kan du melde deg opp til eksamen til våren, med inntak i januar.

 

Dette er vel og merke mye jobb, og jeg vil anbefale deg og ta påbygningsåret over 1 skoleår, og da gjerne være med i timene, på den måten vil du være mest mulig forberedt på eksamen.

 

Dersom du har mulighet så kan du også søke deg inn på skole på ordinært vis, og fullføre utdannelsen på denne måten. Da slipper du unna med færre eksamener, og du slipper eksamensavgift.

 

Det og gå skoleløpet er klart det billigste alternativet, deretter kommer privatist, med eksamen hos en videregående skole, og til slutt kommer alle alternativene som NKS og NKI etc.

 

 

Dette ble mye på en gang, og muligens litt rotete. Håper ihvertfall det ble litt klarere for deg nå:)

Lenke til kommentar

Hva ønsker du å bruke den generelle studiekompetansen til?

De fleste høgskoler har muligheten for realkompetansevurdéring. Det vil si:

 

 

Kva er realkompetanse?

Søkjarar som ikkje har generell studiekompetanse og som fyller minst 25 år i søknadsåret' date=' kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom lønna eller ulønna arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller på annan måte.

Kvar enkelt lærestad avgjer sjølv kva som gir realkompetanse til studia sine. Same type studium kan difor ha ulike krav til realkompetanse, slik at vurdering ved ein lærestad ikkje gjeld ved andre lærestader. Informasjon om dei konkrete krava til realkompetanse får du ved den enkelte lærestaden.

Sjølv om du får godkjent realkompetanse til eit studium, gir ikkje dette automatisk tilbod om studieplass. Dersom det er fleire kvalifiserte søkjarar enn talet på studieplassar, blir dei rangerte etter ei skjønnsmessig vurdering.

Les meir om korleis du søkjer realkompetanse under frister og prosedyrer. Søkjer du på bakgrunn av realkompetanse er søknadsfristen 1. mars.[/quote']

 

Dette står her:

http://www.samordnao...realkompetanse/

 

Eventuelt kan du kanskje bruke denne retten:

Studiekompetanse etter 23/5-regelen

For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du:

fylle minst 23 år i søknadsåret

dekkje alle dei 6 obligatoriske studiekompetansefaga

dokumentere minst 5 års heiltids praksis/utdanning

Alle som dekkjer krava i 23/5-regelen kan søkje på dette grunnlaget, òg dei som har generell studiekompetanse på grunnlag av 3-årig vidaregåande opplæring eller fagbrev pluss studiekompetansefaga.

Søkjer du på bakgrunn av 23/5-regelen er søknadsfristen 15. april.

Studiekompetansefaga:

Utdanningsprogram for studiespesialisering

Norsk, vidaregående kurs 3 (Vg3) 393 timar

Engelsk 140 timar

Historie 140 timar

Samfunnsfag 84 timar

Matematikk 224 timar

Naturfag 140 timar

Praksis:

Praksis kan anten vera 5 års utdanning eller yrkespraksis eller ein kombinasjon av dette.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...