Gå til innhold

Hvordan unngå toll-avgifter når man bestiller ting uten ifra?


Anbefalte innlegg

Har hatt store problemer med å betale ganske store summer når jeg bestiller ting fra utlandet som på eBay osv. :w00t:

 

Det jeg bestiller mest av er merkevare skjorter og jakker. :grin2:

 

Bestilte en Ralph Lauren genser for ikke så lenge siden som jeg mottok idag, fikk litt sjokk når jeg så at jeg måtte betale 270,- i tillegg til det jeg allerede hadde betalt på grunn av Toll..

 

Har hørt det kan hjelpe å be selgeren markere pakken som en gave, men andre tips? :)

 

Setter pris på alle lure tips som kan hjelpe til med å unngå slikt. Skal bestille nye sko, og ser IKKE fram til å betale mer enn det prisen er :nei2:

Endret av TheConvict
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har hatt store problemer med å betale ganske store summer når jeg bestiller ting fra utlandet som på eBay osv. :w00t:

 

Det jeg bestiller mest av er merkevare skjorter og jakker. :grin2:

 

Bestilte en Ralph Lauren genser for ikke så lenge siden som jeg mottok idag, fikk litt sjokk når jeg så at jeg måtte betale 270,- i tillegg til det jeg allerede hadde betalt på grunn av Toll..

 

Hei, problemet med Norges import og toll politik er at du må betale skatt dersom varen er over 200 kr, så derom du ikke vil betale ekstra, må du holde deg under 200 grensa. Jeg har selv kjøpt ting fra utlandet, men holder meg alltid under 200 kr, det vil si fra Ebay, STEAM, Amazon you name it.

 

Merverdiavgift (mva) kommer med uansett.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Har hatt store problemer med å betale ganske store summer når jeg bestiller ting fra utlandet som på eBay osv. :w00t:

 

Det jeg bestiller mest av er merkevare skjorter og jakker. :grin2:

 

Bestilte en Ralph Lauren genser for ikke så lenge siden som jeg mottok idag, fikk litt sjokk når jeg så at jeg måtte betale 270,- i tillegg til det jeg allerede hadde betalt på grunn av Toll..

 

Hei, problemet med Norges import og toll politik er at du må betale skatt dersom varen er over 200 kr, så derom du ikke vil betale ekstra, må du holde deg under 200 grensa. Jeg har selv kjøpt ting fra utlandet, men holder meg alltid under 200 kr, det vil si fra Ebay, STEAM, Amazon you name it.

 

Skjønner.. Tenkte å be selgeren markere under 35 usd som blir under 200,- , men tror de merker at de er verdt mer enn 200 kroner ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Skjønner.. Tenkte å be selgeren markere under 35 usd som blir under 200,- , men tror de merker at de er verdt mer enn 200 kroner ...

 

Du kan gjerne prøve, men dersom de f.eks finner det ut, kan du og selgeren få bot for å fikse på tallene.. :hm: (Det gjelder også vekt, vekt har mye å si, dersom den er veldig tung så vil du uansett betale mye mere.)

 

 

Jeg hørte forresten om at det har vært flere lovforslag både fra SV og FRP om å øke grensen, så den blir sikkert økt betraktelig etterhvert, men nå bør du kjøpe ting som er under 200kr.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Skjønner.. Tenkte å be selgeren markere under 35 usd som blir under 200,- , men tror de merker at de er verdt mer enn 200 kroner ...

 

Du kan gjerne prøve, men dersom de f.eks finner det ut, kan du og selgeren få bot for å fikse på tallene.. :hm: (Det gjelder også vekt, vekt har mye å si, dersom den er veldig tung så vil du uansett betale mye mere.)

 

Oissann, opplevd det før?

Lenke til kommentar

Toll

De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

Eksempler på varer som er tollfrie:

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)

- DVD

- CD

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

 

Merverdiavgift

Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift.

Bøker kjøpt på nett er unntatt toll og avgifter når de bestilles av privatpersoner til eget bruk. Unntaket gjelder uansett verdi.

Fra www.toll.no

 

Du kan altså kjøpe skoene dine uten å betale toll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toll

De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

Eksempler på varer som er tollfrie:

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)

- DVD

- CD

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

 

Merverdiavgift

Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift.

Bøker kjøpt på nett er unntatt toll og avgifter når de bestilles av privatpersoner til eget bruk. Unntaket gjelder uansett verdi.

Fra www.toll.no

 

Du kan altså kjøpe skoene dine uten å betale toll.

 

Du satte punktum!

 

Hvis det ikke kan komme toll på sko hva er så vits? Hvis dette er sikkert?

 

Kilden er Toll.no?

Lenke til kommentar

Noen ganger bør du belage deg på å betale litt mer. Husk at tollerne ikke er dumme. Åpner de pakken, tror jeg de kjapt vil forstå at det du kjøper koster over 200 kroner. (Kommer jo helt an på skoene såklart). Da vil du få et brev i posten hvor de ber deg legge frem kvittering.

 

Be han heller sette til en mer logisk pris. Si for eksempel 4-500 kroner. Da sparer du i hvert fall litt.

 

Men er jo bare å prøve. Har selv fått svi for når jeg bestilte en sekk. Måtte da betale mva for den korrekte summen, da jeg måtte legge frem kvittering. Fikk ingen bot.

Lenke til kommentar
Men er jo bare å prøve. Har selv fått svi for når jeg bestilte en sekk. Måtte da betale mva for den korrekte summen, da jeg måtte legge frem kvittering. Fikk ingen bot.

Faen, jeg bestilte et par sko for en ukes tid siden og bad nettbutikken sette ned verdien på pakken til under 200, men når jeg ser på sporingssiden nå står det følgende:

 

"Siste status

Sendingen er antatt tollpliktig og er sendt til tollbehandling"

 

Håper ikke det samme skjer med meg...

Lenke til kommentar
Men er jo bare å prøve. Har selv fått svi for når jeg bestilte en sekk. Måtte da betale mva for den korrekte summen, da jeg måtte legge frem kvittering. Fikk ingen bot.

Faen, jeg bestilte et par sko for en ukes tid siden og bad nettbutikken sette ned verdien på pakken til under 200, men når jeg ser på sporingssiden nå står det følgende:

 

"Siste status

Sendingen er antatt tollpliktig og er sendt til tollbehandling"

 

Håper ikke det samme skjer med meg...

 

Ossen gikk det? Og hva slags sko var det?

Lenke til kommentar

Fikk et brev om at jeg måtte dokumentere verdien på pakken med kvittering eller faktura så de kan fortolle den. Kan velge mellom å gi posten fortollingsfullmakt til å fortolle denne og fremtidige pakker, eller så kan jeg gjøre det selv ved et lokalt tollsted. Tror jeg går for det siste.

 

Edit: Det er et par boots i skinn.

Endret av Pernille M
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ble pakken markert under 200 kr og/eller som gave? I så fall, fikk du bot som TheMightyUnknown påstod?

 

Her er mine tips for å unngå toll og moms:

- Be selger merke den som gave og under 200 NOK (~35USD)

- Kjøpe ting under 200 NOK

- Bruke proxy

- Hvis selgeren er en privatperson, kan du be selgeren merke den som pakke og under 200 kr, samt fjerne kvittering og prislapp.

- Mange bedrifter (spesielt de små bedriftene) er villig til å merke varen under 200 NOK.

Lenke til kommentar

Fikk et brev om at jeg måtte dokumentere verdien på pakken med kvittering eller faktura så de kan fortolle den. Kan velge mellom å gi posten fortollingsfullmakt til å fortolle denne og fremtidige pakker, eller så kan jeg gjøre det selv ved et lokalt tollsted. Tror jeg går for det siste.

 

Edit: Det er et par boots i skinn.

 

Å fortelle den selv er ikke vits, du må uansett ta med kvitteringen og vise den fram når du ankommer på ditt lokale tollkontor. Eneste vitsen med å fortelle selv er at fortollingsgebyret blir lavere for pakker med verdi på over 1000. Koster pakken mer enn 1000 skal de ha 250 kr i fortollingsgebyr + moms, Hvis du fortoller den selv blir fortollingsgebyret redusert til forenklet fortollingsgebyr som er på 125.

Lenke til kommentar

Hvis du bestiller varene til et postkontor i Sverige og henter de der kan du ta med varer tilbake over grensen avgiftsfritt. Har du vært utenfor de norske landegrensene over 24 timer kan du ta med deg varer til en samlet verdi på 6000 norske kroner toll- og avgiftsfritt. Er du derimot ute av landet i mindre

enn 24 timer kan du innføre varer til en samlet verdi på 3000 norske kroner. Praktisk hvis man bor rett ved grensa.

Lenke til kommentar

Ble pakken markert under 200 kr og/eller som gave? I så fall, fikk du bot som TheMightyUnknown påstod?

Nei, jeg betalte bare toll/MVA-avgifter som vanlig. Verdien på pakken var satt til under 200 kr.

 

Fikk et brev om at jeg måtte dokumentere verdien på pakken med kvittering eller faktura så de kan fortolle den. Kan velge mellom å gi posten fortollingsfullmakt til å fortolle denne og fremtidige pakker, eller så kan jeg gjøre det selv ved et lokalt tollsted. Tror jeg går for det siste.

 

Edit: Det er et par boots i skinn.

 

Å fortelle den selv er ikke vits, du må uansett ta med kvitteringen og vise den fram når du ankommer på ditt lokale tollkontor. Eneste vitsen med å fortelle selv er at fortollingsgebyret blir lavere for pakker med verdi på over 1000. Koster pakken mer enn 1000 skal de ha 250 kr i fortollingsgebyr + moms, Hvis du fortoller den selv blir fortollingsgebyret redusert til forenklet fortollingsgebyr som er på 125.

Når jeg kan slippe å kaste bort 125 kr, så gjør jeg jo selvfølgelig det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...