Gå til innhold

Sykepleier studie/yrkespraksis


afixy

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer på om jeg skal starte å studere til sykepleier til neste skoleår. Kan legge til at jeg er en 24 år gammel gutt. Middel skoleflink. Så tror studiene skal gå greit. Er også interesser i kropp, biologi, anatomi, medisin.

 

Er veldig usikker på hva jeg har lyst til å bli, så lurer på om kanskje sykepleier er noe å prøve ut.

 

Flere i familien som presser på at dette kan være et yrke for meg.

 

Er jo et veldig ettertraktet yrke, lett å finne seg jobb. Og ser ut som yrket er på vei opp i et greit lønnsnivå.

 

Hatt tidligere lyst å bli fysioterapeut, men mistet helt interesse etter selv å ha vært hos de.

 

Noen her som har lyst å legge litt ut om studiene, fagene de har. Praksis i studie tiden. Og om selve yrket, hvordan det rett og slett er å ha det som yrke.

 

Alle svar motas med stor takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er sykepleierstudent, så jeg kan vel fortelle litt. Studerer andre året på Høgskolen i Gjøvik.

 

I det første året hadde vi følgende fag: Anatomi og fysiologi, grunnleggende sykepleie, medikamentregning, psykologi og sosiologi, PRU (mer om PRU litt senere) samt sykehjemspraksis.

Nå i det andre året har vi sykdomslære i somatikk og psykiatri, sykepleie i spesialisthelsetjenesten, PRU, praksis i medisin- kirurgi og psykiatri.

I det siste året har vi prosjektfag i helsefremmende og forebyggende arbeid, bacheloroppgaven og praksis i hjemmetjeneste.

 

Fagene er ganske selvforklarende, men PRU står for praksisrettet utdannelse, og er i bunn og grunn øving i klinikklab. Gjøvik har en ganske moderne klinikklab med avanserte dukker og et ganske godt utstyrt rom som minner om et sykehus. Her lærer vi prosedyrer, blant annet forflytting, PVK, injeksjoner, O2-behandling, infusjoner m.m. I disse timene har vi på arbeidsantrekk og det er forventet at vi oppfører oss slik vi ville gjort på et sykehus. det er lærerikt.

 

Praksisperioden foregår i det første året på Gjøvik slik at man har et lotteri. Jo høyere tall du har, jo større sjangse er det for å havne langt vekk fra skolen. Oppland er et stort fylke, så her kan man risikere å ha praksisplass i Dovre, noe som er litt kjipt dersom man bor i Gjøvik. Jeg var heldig og fikk en praksisplass nær hjemmet. Nok om det. Praksise går over 10 uker, og man følger en kontaktsykepleier (men også hjelpepleiere noen ganger) og lærer han han/henne. Jeg var på en korttidsavdeling, og det var veldig lærering. Lærte mer i praksisen enn jeg har gjort fra noen sykepleieforelesninger. Gjør du det bra er det ikke uvanlig å bli tilbydt jobb (hovedsakelig helgejobb osv.), og attest. Jeg fikk begge, men takket nei til jobb siden jeg allerede jobbet på sykehus.

 

I det andre året skal vi ut i medisinsk, kirurgisk og psykiatrisk praksis, ellers er det samme greiene - 10 uker og man følger en egen sykepleier. I medisinsk og praksis er det Gjøvik og Lillehammer sykehus som er praksisplasser, med forskjellige avdelinger. I psykiatrisk er det litt spredt rundt, men hovedsakelig på Reinsvoll som er et psykiatrisk sykehus i Toten. Andreåret regnes for å være det mest intense, og det er mange som detter av studiet her, så man må jobbe jevnt og trutt.

 

Tredjeåret har jeg selvsagt ingen personlige erfaringer med, men det sies at det er ganske lett siden man bare jobber med bacheloren, praksis og det prosjektet.

 

Anbefaler deg å vurdere det, det er et givende yrke, og man utgjør fort en forskjell for folk. Desverre er det ikke bare bare å få jobb - 100% faste stillinger vokser ikke på trær, og det er ikke uvanlig at man jobber f.eks 80% på sykehus og 20% i kommune for å få kabalen til å gå opp. Men som mann har man et fortrinn, og det er nettopp det at man er mann. Vi er i mindretall, og er dermed mer interessant for arbeidsgiver. Vil du ha jobb i kommunen er jeg sikker du kan få det på dagen.

 

Spør om det er noe mer du lurer på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det tre praksiser andre året der?

Her i Tromsø er det lagt opp til medisinsk og kirurgisk andre året. 3dje året har psykiatri, enten i institusjon eller hjemmesykepleie og en tilsvarende somatisk praksis. Dvs enten hjemmesykepleie eller ny runde på sykehjem o.l.

 

Er samme situasjon rundt det å få jobb her. Vanskelig å få 100% faste stillinger, om man ikke prøver seg i psykiatrien. Der er det mindre bruk av vikariater enn i somatikk. Dette er da på universitetssykehuset. Men alt i alt lett å få seg jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...