Gå til innhold

Fortollingsgebyr på pakke merket 195 kroner!?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter her som et spørsmålstegn nå. Fikk akkurat en pakke fra Storbritania.

 

Den egentlig verdien på pakken var på ca 421 (inkl frakt) kroner om jeg ikke husker feil. Senderen merket verdien av pakke plus frakt til 34$ (195 NOK).

 

Jeg har lest at de tar stikkprøver innimellom, men hvordan i all verden har tollvesenet funnet verdien?

 

Jeg betalte 204 kroner ekstra når jeg hentet pakken. Hvor har de fått dette tallet fra? Tror ca 70 kroner var gebyr på enkel fortolling.

 

En annen ting, er det bare jeg som ser merkelig på det at den norske stat tar moms på at utenlandske bedrifter frakter pakken fra England og til den norske grensen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg først tenkte var at omregningskursene var høyere da den var inne til fortolling, men det ser ikke sånn ut.

Av de 204 kronene du har betalt er 125 gebyr, så tipper jeg at det er moms (ca. 50 kroner) og toll (10,7%). Uansett er det vanskelig for deg å gjøre noe med det, siden de skrev ned verdien.

Lenke til kommentar

Du prøvde å lure deg unna, det gikk ikke og du måtte betale. Hvorfor er du overrasket?

 

Du prøvde å lure deg unna, det gikk ikke og du måtte betale. Hvorfor er du overrasket?

 

Les posten en gang til, litt bedre denne gangen, så finner du kanskje ut hva jeg er overasket over.

 

I og med at du tydeligvis er moralens store vokter her på Diskusjon.no så kan du gjøre litt research på tollgrensen. Kan gi deg et lite kræsj-kurs her siden det virker som om du trenger det:

 

Dagens tollgrense ble fastsatt 1975 og har stått uendret siden det. To hundre kroner i 1975 tilsvarer 1000 kroner i dagens marked.

 

Forbrukerrådet har flere ganger anmodet myndighetene om å heve grensen, men ikke veldig overraskende, så har de valgt å ikke gjøre det. Selvom SV lovte det før valget i 2005!

 

Tollgrensen er fastsatt for å beskytte norsk næring fra import, men bildelen jeg kjøpte produseres ikke i Norge, så jeg har absolutt null dårlig samvittighet for å forøke å lure meg unna å betale 200 kroner ekstra i moms og gebyrer for noe som ikke engang produseres i Norge.

 

 

Takk for svaret Nora90. Jeg sjekket det med kurs jeg og, men ble ikke noe klokere av det. Forstår virkelig ikke hvor de fikk prisen fra!

Lenke til kommentar

Takk for svaret Nora90. Jeg sjekket det med kurs jeg og, men ble ikke noe klokere av det. Forstår virkelig ikke hvor de fikk prisen fra!

Det kan hende de har regnet feil, det skjer iblant. Hadde det vært sånn at det var den virkelige verdien de hadde regnet feil med, så skulle du ha sendt mail til posten (utland) med kvitering, slik at de kunne rette opp feilen, før du hentet ut pakken. <-- Skriver dette i tilfelle det er noen andre som lurer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...