Gå til innhold

En aggresjon som i sitt vesen er dømt til å feile.


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke med min aller beste vilje forestille meg at det siste fremstøt fra regjeringens side ikke er iscenesatt av AP's hemmelige rådgivere. Jeg kjenner et gufs av megalomania over hele situasjonen hvor det underliggende formål er å bli alene om å tilby velgerne et venstreparti å stemme på. Ved å signalisere for omverden at Norge ønsker ytterligere å issolere seg ved å øke tollsatsene på produkter fra kontinentet er det borget for handelskrig. Det som her er påbegynt kan ikke vedvare. Det er dømt til å feile. I en handelskrig er det i praksis uendelig mange muligheter for å slå tilbake. Bare noe så enkelt som å bestemme hvorvidt norsk laks konkurrerer på like vilkår i Europa er helt og holdent gjenstand for føleri og politiske strømninger. Det finnes ingen målbare størrelser som ved vitenskapelig metode kan demonstrere at det ene eller andre er tilfellet. Dermed blir det svært enkelt i drive Norge på retrett fordi det eneste som trengs er å etablere politisk flertall i mot Norge hvilket så mange ganger er demonstrert å være svært enkelt. Det er bare et tidsspørsmål før norsk fisk står i fare for å bli frosset ut av Europeisk marked. Økonomien i den ost som nå er beskyttet av forhøyet toll er neglisjerbar i forhold. Dette er et underskuddsforetagne.

 

Kan noen forestille seg en mer effektiv måte å få Senterpartiet under sperregrensen ved neste valg?

 

Hva har så AP's hemmelige rådgivere på gang for å gjøre det samme med SV?

 

Med dette som bakteppe er det ikke like lett å ha AP som en dødsfiende.

 

Hvis Norge også kunne bli kvitt KrF og Venstre og dermed sitte igjen med to høyrepartier og et vestre så må jeg innrømme at lyset i enden av tunnelen synes å forekomme meg å bli meget sterkere.

 

Norge er dømt til å gå tilbake på sitt siste påfunn. Det eneste som kan oppnås med dette hyss er å skape ny debatt om å fjerne samtlige tollbarrierer for de som ønsker å komme med i det indre europeiske marked.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å illustrere problemet: Vi importerer meieri- og kjøttvarer (de varegruppene vi skal forhøye tollsatsen på) for under 200 millioner i måneden. Vi eksporterer fisk for rundt 4 milliarder! (Kilde: SSB) Vi gambler altså med en eksportinntekt som er 20 ganger så stor som den importen vi vil svekke. Man skulle tro at selv landbrukspolitikerne skjønner at det er dårlige odds. Men det er jo valgår på gang, og det er ikke landbrukets inntekter de gambler med, det er fiskenæringens. Når du spiller med andres penger er kanskje ikke oddsen så viktig...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Geir: Jeg vil gjerne ha en kilde på tallene, for jeg tror de er kraftig feil. SSB skriver total verdi av fisket i Norge til 15.9 milliarder her: http://www.ssb.no/fiskeri_havbruk/

Så enten så går verdien kraftig opp idet vi eksporterer (ikke umulig, men at det skal tre-dobles) samtidig som vi ikke spiser noe fisk her hjemme (noe jeg personlig kan avkrefte) eller så har du plukket opp feil tall et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Geir: Jeg vil gjerne ha en kilde på tallene, for jeg tror de er kraftig feil. SSB skriver total verdi av fisket i Norge til 15.9 milliarder her: http://www.ssb.no/fiskeri_havbruk/

Så enten så går verdien kraftig opp idet vi eksporterer (ikke umulig, men at det skal tre-dobles) samtidig som vi ikke spiser noe fisk her hjemme (noe jeg personlig kan avkrefte) eller så har du plukket opp feil tall et sted.

 

Han sier da 4 milliarder? 4 milliarder av 15,9 milliarder totalt høres helt rimelig ut spør du meg.

 

Når det er sagt er jeg ikke enig i at dette nærmest er for hasardspill å regne. Før eventuelle sanksjoner mot Norge kan komme på tall vil vi få gode muligheter til å endre vår linje. Om man ønsker økt toll er det dermed helt rasjonelt å øke tollen, og deretter endre vedtaket om det møter for mye motbør.

 

Edit: Så litt på tallene i linken din Shruggie, vedien av fiske og oppdrett ser ut til å være ca 45 milliarder samlet, mens verdien av samlet eksport av fiskeriprodukter i boksen under er oppgitt til rett i overkant av 50 milliarder, eller leser jeg feil?

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Geir: Jeg vil gjerne ha en kilde på tallene, for jeg tror de er kraftig feil. SSB skriver total verdi av fisket i Norge til 15.9 milliarder her: http://www.ssb.no/fiskeri_havbruk/

Så enten så går verdien kraftig opp idet vi eksporterer (ikke umulig, men at det skal tre-dobles) samtidig som vi ikke spiser noe fisk her hjemme (noe jeg personlig kan avkrefte) eller så har du plukket opp feil tall et sted.

15,9 milliarder er fangstverdien, altså førstehåndsverdien av fisk som fiskes på havet. Ser du noen linjer lenger ned i nøkkeltallene så ser du at i tillegg kommer oppdrettsfisk med en førstehåndsverdi på 30,7 milliarder, som ptta bemerker.

 

Tallene mine er forøvrig hentet fra statstikkbanken. Gå til 08865: Utenrikshandel med varer, etter varegruppe (en- og tosifret SITC) (mill. kr) (eller 08866: Utenrikshandel med varer, etter varegruppe for å se tallene pr. år), og velg tosifret SITC og varegruppe 01 (kjøttvarer), 02 (meierivarer) og 03 (Fisk). Se på både eksport og import for de siste månedene (årene.)

 

Da skal du få noe sånt som dette:

 

post-52698-0-83439800-1348557666_thumb.png

 

Altså: Vi importerte kjøttvarer og meieriprodukter for 191 millioner, og eksporterte fisk for 3850 millioner i august

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men om det er EU som stenger oss ute, må man ikke glemme at EU er en tolunion, med andre ord merkantilistisk politikk.

 

Litteratur:

 

http://www.amazon.com/Economic-Theory-Retrospect-Mark-Blaug/dp/0521577012 (5te utgave).

 

This is a history of economic thought from Adam Smith to John Maynard Keynes--but it is a

history with a difference. Firstly, it is history of economic theory, not of economic doctrines.

 

Se også: mark blaug economic theory in retrospect

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og vi kunne valgt Sveits sin løsning. Mye tyder på at den er bedre.

 

På kort sikt kan noen fornærmede land nok blokkere vår eksport av fisk, men på lang sikt skriker verden etter fisk selv om vår lagre også er overfylte i det dette skrives.

 

Som historiker burde denne

 

http://www.the-ratho...ug-Memoire.html

 

interessere deg.

 

Se også:

 

Not only an economist - autobiographical reflections of a historian of economic thought.

 

Mark Blaug (som er tatt i sine feil - de finnes hos alle økonomer) forklarer hvordan merkantilisme (for eksempel en tollunion) brukes til å bygge en sterk nasjonalstat. Nå er det et sterkt Europa som skal bygges uten Russland.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det er nettopp på grunn av slike ting at det er ett demokratisk problem at ett særinterresseparti med minimal oppslutning som Senterpartiet er får så stor innflytelse som de får når de er med i en regjering.

 

Det er noe som ikkje stemmer når ett parti med 3-4-5% oppslutning har større innflytelse enn ett parti som ligger stabilt over 30%.

Lenke til kommentar

Men om det er EU som stenger oss ute, må man ikke glemme at EU er en tolunion, med andre ord merkantilistisk politikk.

Det skal sies (off topic) at det er årsaken til at jeg etterhvert ble EU-skeptiker. De bygget ned grensene innad i unionen, og det var en god ting i mine øyne, men de bygget dem opp rundt unionen, og det er en dårlig ting i de samme trøtte øyne.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...