Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp: første bil, billig å forsikre og god å kjøre?


-Bård

Anbefalte innlegg

Spørs jo veldig på bilmerke og biltype. Du bør kjøpe en bil som har ABS, servostyring og airbag iallefall i rattet til fører. Så kommer selvfølgelig an på, dette ser du i annonsen. Kan være greit å kjøpe noe som er solid om du tenker på sikkerhet, f. eks. en Mercedes W124 eller Saab 900/9-3. Men nå er jo dette ganske massive biler som veier en del og har litt størrelse (Saab'en er litt mindre men likevel tung) så da vil du jo ha en del mer drivstoffutgifter som følge av det og pga. gammel motorteknologi.

 

Ja. Nå kan ikke jeg veldig mye om motor og bil og sånn, men er 1,6 en veldig liten motor? Vil jeg merke stor forskjell på 1,6 og 1,8 på hvordan den drar oppover relativt bratte bakker?

Endret av -Bård
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo bare å bruke gira aktivt, så går bra. Du kommer deg opp bakken og akselererer jevnt. Det er ikke som med gamle sugedieselbiler som var helt daue i oppoverbakker. Har kjørt diverse biler med 1,6 liter fra 90-tallet og de går greit. Er ikke akkurat noen racerbiler på motorveien. Du kan cruise greit i 120 km/t på motorvei ved behov.

 

1,6 liter er mer enn nok i Norge om man vanligvis kjører 80-100 km/t. Akselerer jevnt og greit og kan til og med føles litt småsprekt hvis du drar de ut på girene når du akselerer fra 0-100. Det blir fort varmt i bilen også, da motoren blir varm veldig fort (varmen i fra vifta kommer fra motoren).

 

Det som er dumt med symaskinmotorene er at det er litt utrygt å foreta seg forbikjøringer. Siden akselerasjonen ikke er så kjapp når man allerede ligger i 70-80 km/t så må man "ta fart" og planlegge forbikjøringer og samtidig ha god tid. Går som regel greit med vanlige personbiler, det er værre med trailere. Kommer selvfølgelig veldig an på veiene også.

 

Toyota 1,6 og 1,8 fra 90-tallet har vel dobbel kam (16 ventiler) så disse er jo på en måte "moderne" i forhold til mye annet fra 80-90 tallet. Selv hadde jeg kjøpt en 1,6 liter, men kjøper jo gjerne 1,8 liter om bilen er bra mtp. km, stand og årsmod.

Lenke til kommentar

Har funnet noen biler som kan være aktuelle for deg. Alle er verdt å sjekke ut og vurdere.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37073901

Kun kjørt av gammelt ektepar, lav kilometerstand. Kan lett få den bilen i "nybil" stand med skikkelig interiørrens og grundig vask med polering hvis du liker å bruke tid på sånt.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37358434

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37355052

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37341378

Lenke til kommentar

Har funnet noen biler som kan være aktuelle for deg. Alle er verdt å sjekke ut og vurdere.

 

Det som er problemet med så gamle og så billige biler er at jeg nekter å tro at de slipper mange reparasjoner hele tiden. Jeg ser egentlig etter litt dyrere, penere (helst inni men også utenpå) bil som er litt bedre på forbikjøring f.eks.

Det med kraft i forbikjøring f.eks, ser jeg på som ganske viktig. Jeg har kjørt scooter en stund, jeg nekter å prøve noe som virker som en scooter i akselerasjonen... :p

Lenke til kommentar

Har en følelse av at du ikke vet helt hva du snakker om. Er absolutt ikke snakk om scooter akselerasjon :) Akselerasjonen er bra om du drar de ut på girene. Er tross alt små biler så vil jo føles litt småsprekt.

 

Det er japanske biler. De er kjent for å holde god kvalitet. Og om det skulle være behov for verkstedbesøk så er det overkommelig og ikke kjempe dyrt. Delene er billige, det som koster er verkstedtimer, men dette er ikke så fryktelig mye. Er du handy kan du kjøpe delene selv billig og gjøre det selv. Det er fullt av informasjon på nettet og det finnes Haynes bøker for hjemme-service. Har du kompiser som har gått mekken så er de sikkert villige til å hjelpe deg eller ta en jobb svart.

 

Forstår det. Men da koster det penger. Dyr forsikring, gjerne dyrere å kjøre med. Alt koster mer egentlig. Det eneste som sannsynligvis vil være lavere er drivstofforbruket (kommer an på hva du legger i en dyrere og penere bil, om dette blir en E-klasse eller 5-serie så blir det fort en stor og dyr bil å kjøre med). Og jeg vil si det nesten er like stor risiko å kjøpe en nyere bil. Det meste avhenger av kilometerstand og tidligere vedlikehold og eierhold. For ikke å snakke om verditapet. Dette er penger du kunne brukt på andre ting :) Men forstår jo at bilen er et statussymbol og ikke et verktøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kronologisk:

Scooterakselerasjon var bare en måte å si det på. Du har rett i at jeg ikke helt vet hva jeg snakker om, men jeg tipper at en 1,3l med 5 personer i bilen og litt bagasje gjør at bilen må kjøres i 3. gir oppover noen bakker. Det vil jeg ikke.

 

Hva mener du når du sier at japanske biler er kjent for å holde god kvalitet? At det ikke blir veldig mye reparasjoner på de?

Er ikke veldig handy av meg, så må nok ha hjelp til det meste.

 

Ja, klart det. Det jeg er ute etter er jo selvfølgelig å få mest bil for pengene. Skal jeg være helt ærlig med deg, så er ikke bil i veldig stor grad statussymbol. Klart jeg innrømmer at det er kjekt å ha en bil som ser bra ut og sånn, men jeg skjønner jo at det ikke går når jeg er 18 og ikke har så mye penger.. Jeg merker av svarene deres at lån ikke vil være veldig lurt å ta opp.

Som sagt, er det viktigste at det ikke blir veldig mye reparasjoner, billig forsikring, at den klarer å kjøre uten at jeg blir irritert over hvor seig den er, og at den er komfortabel og god å kjøre. Jeg tipper at det er dyrere å kjøpe bil som ser bra ut, har 2,0l motor og full pakke, så det vil jeg egentlig ikke gjøre.

 

De forslagene du kom med er sikkert helt ok, men bare så lenge jeg slipper mange reparasjoner for mange ti tusen i året.

 

Hvor mye må jeg regne med å måtte betale i året med en bil til 25-30 000?

Lenke til kommentar

Jeg tror du skal slite med å finne en bil som oppfyller alle kravene dine. Grunnen til det er at endel av de kravene du stiller medfører det motsatte av andre krav.

 

Billig forsikring vs. Motor (og status)

Pris vs årsmodell

 

Innse at en 1.6 liter med 105 HK holder i en bil opptil C-klasse, det er mitt råd til deg.

 

Edit: Svaret på det spørsmålet du stiller er umulig å oppgi. Det kan være fra 2000 kroner til 35000kroner. Derfor mange ikke ønsker å eie gamle biler.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Nei, ok.

Hva må jeg se etter da, for å være mest mulig på den sikre siden når det gjelder å få seg en bil uten en drøss med mangler og med en diger rustklump?

 

Da må du kjøpe deg en ny bil.

 

Det er kun du selv som kan svare på hvilken bil du skal kjøpe. Du må ta hensyn til følgende:

 

- pris

- utseende

- ytelse

- driftsikkerhet

- kostnader

-osv

 

Det er DU som må avgjøre hvordan disse kriteriene skal vektlegges. Kjøper du en billig bil er risikoen høyere for verkstedbesøk. Kjøper du en nyere bil er det høyere forsikring. Jo større motor desto høyere pris og forsikring, osv. osv. osv

 

Er ikke dette rimelig logisk?

Lenke til kommentar

Kjøp deg en Toyota IQ. En liten trendy bil som ikke koster stort. Ca. 150.000,- ferdig regga og da har du 3-5(?) års garanti og absolutt null uforutsette utgifter. Bruk dine 70.000,- og lån resten av snille foreldre. Betal dem tilbake når bilen er solgt.

 

Den er billig og forsikre og billig å kjøre. Kvaliteten er på topp.

 

Kan være at en brukt bil til 70.000,- eller mindre vil bli langt dyrere enn dette hvis man tar med alle kostnader. Hvis du kjører 15.000km. pr. år. med en gammel bil som bruker ca. dobbelt så mye suppe som Yarisen utgjør dette ca. 7.000,- pr. år. (gikk ut fra en bensinpris på 13,-) Deler man 7.000,- på 12mnd. så får man ca. 600,- pr.mnd billigere bilhold med en ekstremt bensingjerrig bil.

 

Alternativt kan du lease deg feks. en liten Toyota IQ. I mange tillfeller slipper du innskuddet og det månedlige beløpet blir rundt 2.500,- (uten innskudd.) Bruk de 70.000,- du har til å betale det månedlige avdraget, og etter tre år så leverer du bilen tilbake. Da har du hatt en flunkende ny og driftsikker bil med full garanti og ekstremt bensingjerrig i tre år garantert uten økonomiske problemer.

 

Eller du kan kjøpe deg en brukt bil for de 70.000,- og faktisk EIE bilen. Men husk at du da også bør legge av penger utover dette til vedlikehold og evt. uforutsette utgifter, samt høyere drivstoffkostnader med tanke på forbruk.

Lenke til kommentar

Dersom du kan, velg en bil uten lån og spar penger til en bedre bil, en bil uten lån blir vesentlig billigere å forsikre enn en bil med lån. Du kan godt kjøpe en billig bil som er godkjent i to år og kjøre uten større verkstedregninger for å sparre opp til neste bil, er du heldig så selger du den for det samme du kjøpte den for.

Lenke til kommentar

Er mange måter å gjøre det på som sagt...

 

Har du maks 70.000,- "på bok" så bruk 50.000,- på bil og de resterende 20.000,- på uforutsette ugifter med bilen. Kjøper du en driftsikker japse så har du nok bil i to år uten større problemer, hvis du behandler den pent.

 

Min første bil var en 1982mod. Toyota Corolla 1.6DX som hadde gått 180.000km.

Det var i 1996 så da var bilen 14 år gammel. Bilen gikk helt uten problemer i to år og jeg ga 32.000,- for den.

 

Overhodet ikke noe spennende bil i det hele tatt, men den gangen var heller ikke økonomien på topp. Flere kompiser kjørte oppstylede 240'er og Ascona'er med kappa fjører og digre stereoer. Var alltid problemer med bilene dems, men min gikk og gikk :)

Lenke til kommentar

Om en 1,6 liters motor går bra eller ikke er som å spørre hvor mye en fisk veier. Dette varierer stort fra bil til bil og motor til motor. Man må heller se på hvilken bil man kunne tenkt seg, derretter se på motorvalget evt prøvekjøre noen forskjellige motorer som finnes i disse modellene.

 

I din prisklasse ville jeg en Mazda 6 enn en Passat. Mazda 6 er arvtageren til 626 som som ble avløst i 2002. Der får du mye bil for pengene, som kombinerer kvalitet, utseende, komfort og pris.

 

Det er også fult mulig å få en fin bil til bare 20.000 som er både feilfri og rustfri, men det er enkelte biler du skal holde deg unna. Et godt kjøpt til denne prisen kan være en Golf generasjon 3. Til denne prisen burde man kunne oppdrive en pent holdt 1997 modell, disse finnes i både 3, 5 dørs og stasjonsvogn.

Lenke til kommentar

Tror jeg har nedjustert meg i pris mtp. at jeg ikke tror jeg kommer til å ta opp lån for å kjøpe bil. Derfor ender jeg på ca 30 000. Passat blir da for dyrt, ja.

 

Siden du nevner at det er enkelte biler jeg bør holde meg under - hvilke biler er dette? Det kan være greit å vite :)

Golf er sikkert godt kjøp, men svindyrt å forsikre.

Lenke til kommentar

Franske biler er ikke kjent for å være de mest pålitelige bilene, i alle fall ikke i den prisklasen. Det finnes såklart noen unntak, som f.eks Peugeot 406, disse merket vannskillet for Peugeot og de er nok litt bedre enn andre Peugeoter og franske biler generelt sett.

 

Focus kan være et bra alternativ, disse begynner å bli gamle og der burde det absolutt være mulig å gjøre et kupp, burde få mye bil for pengene hvertfall.

 

Focus flyttet grenser en gang i sin tid da den var ny med morsomme kjøreegenskaper. De er ikke belastet med veldig mye feil heller etter det jeg har hørt.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...