Gå til innhold

Systemkamera som tåler litt


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i en tid vært på utkikk etter et systemkamera som tåler litt. Jeg har hatt et speilreflekskamera tidligere (Olympus 420), men dette er nå ødelagt. Jeg er definitivt en nybegynner når det gjelder å ta bilder med den typen kameraer, men tanken er å utvikle meg. Jeg vil likevel ikke bruke så veldig mye penger på dette i første omgang.

 

Det jeg ser etter er et systemkamera (med eller uten speil?) som:

 

- Kan ta bilder kjapt (til aktiviteter osv)

- Som tåler en trøkk og gjerne en sprut vann. Vil bli brukt på både fjellturer og båtturer

- Ikke altfor dyrt tilbehør

- 3000-7000,- for kamera inkl objektiv

- Liker konseptet med innebygd autofokus i kamerahus... Men ikke noe must

 

Det jeg kanskje har sett mest på er Pentax K-30. Er det noen som har erfaringer med dette? Har lest tester, men synes det er noe vanskelig å vite om det de vektlegger er noe jeg vil merke i praksis selv...f.eks mener jeg å ha lest at K-30 har treg søker (?) Er dette noe jeg som nybegynner vil merke osv osv..

 

Har også sett på Nikon 5100 med VR-objektiv som titt og ofte er på tilbud om dagen. Er dette et kamera som kan tåle en del, eller er det finito om jeg tar det fram i litt duskregn f.eks?

 

Er også åpen for speilløse kameraer, men dette vet jeg mindre om. Hvordan er hastigheten, søker og værtetting på disse?

 

Svar mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i en tid vært på utkikk etter et systemkamera som tåler litt.

 

Skal du ha noe som er værtettet og relativt rimelig er Pentax enste mulighet. K-30 er rimeligste alternativ, men Japan Photo har noen eldre K7 på lager til 6000 inklusiv 18-55 objektiv. Mulig den kan prutes ned litt for du kan få K5 til 6600, også med standardzoom (både JP og FotoVideo).

 

Alle kameraer i denne klassen har autofokus, men du tenker muligens på stabilisator i huset og det har Pentax, Olympus og Sony. Jeg ville ikke satt det som noe veldig viktig kriterie for valg av kamera, de andre har stabilisator i objektivene som gjør samme nytten, men stabilisator i huset kan være en fordel hvis du er på jakt etter et spesielt objektiv som ikke finnes med stabilisator.

 

Du bør også tenke litt på størrelse. E-420 var det minste speilreflekshuset da det kom og til tubruk kan det være en viktig faktor. Hvis du synes E-420 var på grensen finner du ingen nye speilrefelkser i den størrelsen, men en del av de speilløse er omtrent som E-420 eller ennå mindre. Har du ingenting imot et litt større hus står du selvsagt mye friere til å velge.

 

Nikon 5100 som du nevner blir litt større enn E-420, men er et meget bra kamera. Det har ikke værtetting, men alle kameraer tåler litt fuktighet uten problmer.

 

Du nevner også action-bidler hvis jeg forstår deg riktig. Hvis du tenker på motiv som beveger seg raskt så har speilreflekser fortsatt en fordel i forhold til speilløse, muligens med unntak av Nikon V1 og Sonys SLT-modeller. Er du derimot fornøyd med rask fokusering på ting som står stille vil et speiløst fungere fint. Det er ikke slik at et speilløst aldri vil klare å fokusere på noe som leer seg, det er mer at sjansen for korrekt fokus er litt bedre med et speilrefleks.

 

Kameraet som kanskje hadde vært ideelt for deg, i hvert fall så lenge du ikke er avhengig av følgefokus er Olympus E-M5 som er lite og værtettet med bra bildekvalitet - og dessverre (kunstig) høy pris.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

A77 tåler vestlandsvær. Det samme gjør 16-50mm f2,8 kitobjektivet til denne. 18-55mm tåler ikke det. Men noe over din ønskede pris. Ligger på rundt 12000 i disse dager. Sjøsprut bør du unngå da saltvann ødelegger pakninger uansett hvor vanntett et kamera (eller mobiltelefon for den saks skyld) måtte være. Finnes det systemkamera som tåler noen meters fall?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har i en tid vært på utkikk etter et systemkamera som tåler litt. Jeg har hatt et speilreflekskamera tidligere (Olympus 420), men dette er nå ødelagt. Jeg er definitivt en nybegynner når det gjelder å ta bilder med den typen kameraer, men tanken er å utvikle meg. Jeg vil likevel ikke bruke så veldig mye penger på dette i første omgang.

 

Det jeg ser etter er et systemkamera (med eller uten speil?) som:

 

- Kan ta bilder kjapt (til aktiviteter osv)

- Som tåler en trøkk og gjerne en sprut vann. Vil bli brukt på både fjellturer og båtturer

- Ikke altfor dyrt tilbehør

- 3000-7000,- for kamera inkl objektiv

- Liker konseptet med innebygd autofokus i kamerahus... Men ikke noe must

 

Det jeg kanskje har sett mest på er Pentax K-30. Er det noen som har erfaringer med dette? Har lest tester, men synes det er noe vanskelig å vite om det de vektlegger er noe jeg vil merke i praksis selv...f.eks mener jeg å ha lest at K-30 har treg søker (?) Er dette noe jeg som nybegynner vil merke osv osv..

 

Har også sett på Nikon 5100 med VR-objektiv som titt og ofte er på tilbud om dagen. Er dette et kamera som kan tåle en del, eller er det finito om jeg tar det fram i litt duskregn f.eks?

 

Er også åpen for speilløse kameraer, men dette vet jeg mindre om. Hvordan er hastigheten, søker og værtetting på disse?

 

Svar mottas med takk! :)

Hva med Olympus E-3 http://en.wikipedia.org/wiki/Olympus_E-3

Står for en støyt og er "weather sealed"

eller

Olympus E-1 http://en.wikipedia.org/wiki/Olympus_E-1

Står også for en støyt og er Environmental sealed (splash proof)

 

Solide og brukbare kameraer dette. Særlig E-3 er vel å anbefale. Kan kjøpes på bruktmarkeder for en rimelig penge.... :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg ville ha gått for Pentax, K-30 eller K-5. Prisforskjellen er veldig liten med vanlig kit.

 

Side-by-side mellom de to.

 

K-30 + 18-55mm kit koster 6000kr. vs. K-5 + 18-55mm kit koster 6600kr.

 

K-30 + 18-55mm+50-200mm koster 7500kr. vs. K-5+ 18-55mm+50-200mm koster 8000kr.

 

K-30 + 18-135mm koster 8100kr. vs. K-5 + 18-135mm koster 10800kr.

 

Alle disse pakkene har selvfølgelig værtett hus og værtette objektiver (WR).

Jeg trur K-30 + 18-135mm hadde fristet pga 18-135mm, kjekt å holde seg til et objektiv som nybegynner, hverfall i starten av hobbyen. Men K-5 er bedre på mange punkter; den har blant annet over dobbel batterilevetid, mer "proff"... Pentaxfolket kan sikkert si mere om forskjellene enn det jeg kan. K-5 med dobbelkit til 8000kr. frister like mye. Bestem deg, så er det bare å løpe og kjøpe fort! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk så mye for svar!

 

Nå har jeg tenkt meg litt om med tanke på prisene på de ulike kameraene. Har jo sett en del på Pentax fra før, og da k-30 og k-5. Ser jeg på prisen så kan jeg jo få to stk Nikon 5100-kit for samme pris, dersom tilbudet på 2999,- kommer igjen. Derfor frister dette litt. Samtidig har jeg sett litt på muligheten til å vente til Pentax K5 II lanseres. Hvis jeg skal være litt framtidsrettet vil kanskje dette være det beste valget, dersom jeg plutselig føler at jeg har de pengene det vil koste? :)

Lenke til kommentar

Takk så mye for svar!

 

Nå har jeg tenkt meg litt om med tanke på prisene på de ulike kameraene. Har jo sett en del på Pentax fra før, og da k-30 og k-5. Ser jeg på prisen så kan jeg jo få to stk Nikon 5100-kit for samme pris, dersom tilbudet på 2999,- kommer igjen. Derfor frister dette litt. Samtidig har jeg sett litt på muligheten til å vente til Pentax K5 II lanseres. Hvis jeg skal være litt framtidsrettet vil kanskje dette være det beste valget, dersom jeg plutselig føler at jeg har de pengene det vil koste? :)

Tror du gjør et godt valg med K5. Enten det er ny eller gammel modell. Har K5 selv og tenker aldri på om det regner- Pentaxen ser ut til å tåle det meste.
Lenke til kommentar

18-135'n er ein god del betre enn 18-55 og 50-200, i følge dei som har peil. 200 mm på crop (APS-C) tilsvarar 300 mm på fullformat. Eg har eit Pentax LX (filmkamera, og dermed fullformat) og ein 300 mm. Det er veldig sjelden eg brukar denne. 135 mm på crop tilsvarar omtrent 200 mm på fullformat. 200 mm har eg ikkje, men det er litt fleire gongar at eg kunne ha tenkt meg det enn dei gongane eg har bruk for 300 mm'en, om du skjønnar kva eg meinar.

 

Konklusjonen min er uansett at om eg skulle ha kjøpt ein K-5 eller K-30 med kit-objektiv, så ville eg heller ha hatt 18-135 mm enn 18-55 + 50-200. Med 18-135 mm ville eg ha hatt ei linse som kunne brukast til landskap, portrett og "lett" tele, med betre optisk kvalitet enn dei to linsene i det siste alternativet. Med det siste alternativet måtte eg ha skifta objektiv for å nå halvvegs ut i zoom-området til den lengste linsa, medan "dei siste millimetrane" ville ha stått tilnærma ubrukt. Du ofrar m.a.o. optisk kvalitet og brukarvennlighet for å nå ut i eit zoom-område som du sjeldan brukar.

 

Bildeutsnittsmessig, så er det vel mindre forskjell mellom 135 mm og 200 mm enn mellom 135 mm og 70 mm (som er "like langt" i mm frå 135 mm som 200 mm er det), så du kan gjerne begynne med 18-135, og supplere med ein fasttele på 200 mm eller meir, om du skulle finne ut at du treng å nå lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha tenkt litt mer så tror jeg at det står igjen Pentax K30 med 18-135mm, eller Olympus E-M5 med et egnet "allround-objektiv". Olympusen synes jeg blir for dyr, selv om det er litt mindre.

 

Har også sett på Sony NEX-serien, da spesielt ser nye NEX-6 ut som et bra kamera, men det mangler dessverre værtetting.

 

Skal ikke kjøpe akkurat nå (pga økonomi) så det blir nok sannsyligvis Pentax eller Olympus litt avhengig av hva som er den beste pakkeprisen på kjøpstidspunkt....

 

Takk for input alle sammen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...