Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det mulig å ikke tenke?


ThaHoward

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker du på å tenke på en konkret tanke/problemstilling, eller bare tenke som i å utøve hjernevirksomhet?

 

Noen ganger gjennom en dag er det situasjoner, ofte ved type rutineting, hvor jeg bare gjør det jeg gjør uten å egentlig ha noen spesielle tanker i hodet. Ellers er vel panikksituasjon, evt. muligens akutt psykose det nærmeste jeg kommer på. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greier det til en viss grad å gå i en tankeløs tilstand\roe ned sinnet. Men ikke tenke i det hele tatt tror jeg ikke er mulig.

 

Being thoughtless is a matter of meditation, practice, will-power ,in that order of importance.and add certain techniques as the fourth.

 

Meditasjon går vell littt ut på og roe ned sinnet?

Endret av WaterMarked
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sanser er hjernen sine tanker om hjernen sin tolkning av sansedata.

 

Så... Det å sanse er å tenke: Du må fjerne øynene, hele øre-apparatet, brekke nakken VELDIG høyt oppe, laseroperere vekk delen av hjernen som tenker over blodsukkeret, den delen av hjernen som styrer tørst, den delen av hjernen som...

 

Vel.

Du føler glede, frykt, stress -- og alle disse tenker du over til enhver tid.

 

Jeg tror den eneste måten å virkelig slutte å tenke på er å dele hjernen i noen millioner deler med laser, hagle eller kjøttøks.

Sansynligvis vil du slutte å tenke før hjernen er ferdig delt opp, av mer tragiske årsaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har trent opp hodet til å kunne være helt stille slik at jeg kan være 100% prosent tilstede.

 

Hvordan folk fungerer i hodet er helt individuelt. Det er dem som tenker konstant og det er dem som jeg mistenker knapt gjør det.

 

Peacefull mind som de selger på helsekost er et interessant indisk urteprodukt som roer ned hodet.

Den indiske legen jeg diskuterte dette produktet med sa det ble mye brukt av indiske programmerere.

Når jeg testet det selv var det omentrent som å slå på en screensaver, men så er jeg veldig rolig i hodet fra før av.

Lenke til kommentar

Her må vi skille mellom en rekke ting. Grovt sett "tenker" hjernen alltid, selv om du sover (autonome funksjoner). Hjernen har også en rekke andre modus som f.eks det å ta mot inntrykk fra våre sanser, her 'tenker' man ikke direkte. Så har du det som jeg antar er din definisjon på 'å tenke', nemlig når hjernen på et eksekutivt plan prosesserer gjennom en indre dialog. Du har også et modus der hjernen er i "output"-modus,

Det er altså slik at hjernen kan "slå av" prosesseringen i korte intervaller. Typiske situasjoner er når man ser en film, leser en bok, hører på musikk, gjør ting på automatikk som spille et instrument, synge, etc. Og seff som Iguil sier, fright-fight-flight situasjoner.

Altså: Man tenker ikke alltid (på hva man gjør).

Lenke til kommentar

Her må vi skille mellom en rekke ting. Grovt sett "tenker" hjernen alltid, selv om du sover (autonome funksjoner). Hjernen har også en rekke andre modus som f.eks det å ta mot inntrykk fra våre sanser, her 'tenker' man ikke direkte. Så har du det som jeg antar er din definisjon på 'å tenke', nemlig når hjernen på et eksekutivt plan prosesserer gjennom en indre dialog. Du har også et modus der hjernen er i "output"-modus,

Det er altså slik at hjernen kan "slå av" prosesseringen i korte intervaller. Typiske situasjoner er når man ser en film, leser en bok, hører på musikk, gjør ting på automatikk som spille et instrument, synge, etc. Og seff som Iguil sier, fright-fight-flight situasjoner.

Altså: Man tenker ikke alltid (på hva man gjør).

 

Men når jeg leser en bok, så tenker jeg jo da over hva jeg leser (altså hvis det står det var en gang, så tenker jeg inne i hodet, det var en gang. Og når jeg spiller spill, instrumenter eller trener så går mye automatisk men jeg tenker fortsatt gjennom hva jeg gjør på en måte.

Lenke til kommentar

Her må vi skille mellom en rekke ting. Grovt sett "tenker" hjernen alltid, selv om du sover (autonome funksjoner). Hjernen har også en rekke andre modus som f.eks det å ta mot inntrykk fra våre sanser, her 'tenker' man ikke direkte. Så har du det som jeg antar er din definisjon på 'å tenke', nemlig når hjernen på et eksekutivt plan prosesserer gjennom en indre dialog. Du har også et modus der hjernen er i "output"-modus,

Det er altså slik at hjernen kan "slå av" prosesseringen i korte intervaller. Typiske situasjoner er når man ser en film, leser en bok, hører på musikk, gjør ting på automatikk som spille et instrument, synge, etc. Og seff som Iguil sier, fright-fight-flight situasjoner.

Altså: Man tenker ikke alltid (på hva man gjør).

 

Men når jeg leser en bok, så tenker jeg jo da over hva jeg leser (altså hvis det står det var en gang, så tenker jeg inne i hodet, det var en gang. Og når jeg spiller spill, instrumenter eller trener så går mye automatisk men jeg tenker fortsatt gjennom hva jeg gjør på en måte.

Hvis du da med "å tenke", mener at hjernen alltid er igang en eller annen aktivitet, enten det er bevisst eller ubevisst, så har du rett.

Men ikke alt du gjør er gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...