Gå til innhold

Fravær fokus er grunnen til drop outs på videregående


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eksamensresultater sier ingenting om en lærer er god eller ikke.

Selvsagt, kun lærer selv kan vurdere dette. Av samme grunn ønsker elevene å sette sine egne karakterer ;)

 

Nei det skyldes at det er enorm variasjon i en elevgruppe på maks 30 elever. En og samme lærer kan få et snitt på 2 i en gruppe og et snitt på nærmere 5 i en annen. Det er enorme endringer innenfor fag, årskull, eksamensform og ikke minst vanskelighetsgrad av eksamenssett.

 

Les litt grunnleggende statistikk så lærer du hvor ubrukelige eksamensresultater er for å bedømme lærere.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Ja egentlig. Det er en grunn til at man henter inn eksterne for å vurdere eksamener både muntlig og skriftlig i vgs, og til at man på universitetet har anonyme eksamener. Man bør vurderes utifra hva man presterer faglig, ikke det inntrykket læreren mener å sitte igjen med da fryktelig mange opplever dette som både urettferdig og preget av helt andre faktorer enn faglig dyktighet.

 

I gjennomsnitt får elever høyere karakterer i standpunkt enn på skriftlig eksamen. Dette fordi lærere generelt er litt for snille, men også fordi eksamen bare måler kunnskapen på en bestemt dag og ikke tar hensyn til hva eleven presterer gjennom et helt år. Dersom man innfører skriftlig eksamen som tellende i alle fag vil antagelig snittet til en stor andel elever gå ned.

 

I muntlig derimot får elever generelt latterlig høye karakterer fordi eksamensformen rett og slett er for dårlig til å gi en god vurdering av elevers kunnskaper. Derfor ønsker mange å avvikle eller gjøre store endringer på hvordan muntlig eksamen er.

 

Eksamensresultater sier ingenting om en lærer er god eller ikke.

 

Det handler ikke om at lærerne er for snille. Det handler om favoritisering i ett system der det er 100% tilatt. Det er ingen ordning for å passe på lærerne.

 

Lenke til kommentar
Les litt grunnleggende statistikk så lærer du hvor ubrukelige eksamensresultater er for å bedømme lærere.

Jeg har nok lest mer statistikk enn de fleste er jeg redd, videre har jeg lest og skrevet mer om ledelse, inkludert "performance evaluations" enn de fleste.

 

Så istedet for å prøve å hentyde at jeg ikke har peiling på hva det dreier seg om ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem ) kan du prøve å ta ballen og begrunne HVORFOR du anser at det ikke er brukelig, samt eventuellt antyde HVORDAN det bør gjøre (eller eventuellt hvorfor det IKKE bør gjøres). ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Eksamensresultater sier ingenting om en lærer er god eller ikke.

Selvsagt, kun lærer selv kan vurdere dette. Av samme grunn ønsker elevene å sette sine egne karakterer ;)

 

Nei det skyldes at det er enorm variasjon i en elevgruppe på maks 30 elever. En og samme lærer kan få et snitt på 2 i en gruppe og et snitt på nærmere 5 i en annen. Det er enorme endringer innenfor fag, årskull, eksamensform og ikke minst vanskelighetsgrad av eksamenssett.

 

Les litt grunnleggende statistikk så lærer du hvor ubrukelige eksamensresultater er for å bedømme lærere.

 

Mener ikke å være frekk, men for meg virker det som du forsvarer lærerne blindt.

 

Det spiller ingen rolle hvor stor variasjon det er på klassene, hvilket kull osv.

Det at en og samme lærer kan gi forskjellige klasser favorisering er heller ikke umulig.

 

Men dette med variasjon i klassene skal lærerne takle ifølge dagens skolereform. Om læreren ikke greier å undervise elevene sine i klassen, er den læreren i mine øyne ikke god nok og burde finne seg en annen jobb. Hvorfor skal det gå ut over elever at en lærer ikke klarer å lære elevene sine. Lærere burde bli vurdert de også, konstant, på samme nivå som elever. Jeg har hatt lærere som må slå opp flertallige ganger i boka gjennom en forelesning på tavla, det holder ikke mål når læreren ikke helt vet hva hun/han snakker om

 

Hvordan kan du si at en eksamenskarakter ikke kan bevise en lærers udugelighet?

Hvis en elev har 5 fra læreren sin, men stryker på eksamen i samme fag har læreren TYDELIG jukset med karakterne, eller bare er inkompotent?

 

Er du forresten en lærer?

Har diskutert skole og undervisning med lærere før, de har en tendens til å skylde på elevene og påstå at de som lærere egentlig er for snille.

U know what, les dere opp til fagene dere har, vær litt tøff og skaff dere respekt.

Fordi dagens lærere mangler både autoritet, pedagogikk og lære. Det er flaut å diskutere lærere i senk i deres tema i fag jeg hadde om for 5 år siden, mens de jobber med dette daglig.

 

Vi trenger enda høyere utdannede lærere til å holde nakken fast på de inkompotente, lavutdannede lærerne som "prøver så godt de kan" - de som prøver men ikke får til har ingenting med barn og ungdoms fremtid å gjøre. Vi trenger en elite til å utdanne fremtidsgenerasjonene hvis vi skal øke befolkningens "intelligens".

Endret av SleepHead
Lenke til kommentar

Mener ikke å være frekk, men for meg virker det som du forsvarer lærerne blindt.

 

Jeg forsvarer lærerne langt mindre blindt enn du angriper dem. Jeg kjenner ihvertfall systemet jeg snakker om.

 

Det spiller ingen rolle hvor stor variasjon det er på klassene, hvilket kull osv.

 

Selvsagt gjør det det. Det er vanlig med grupper der de fleste får 5 eller seks i alle fag, eller f.eks i alle realfagene, og det er like vanlig med grupper der de fleste sliter med å få en ståkarakter i de fleste fag. Du tror kanskje det er en sammensvergelse blant lærere, men slik er det ikke. En gruppe på maks 30 er en veldig liten gruppe som naturlig vil variere enormt.

 

Eksamensformen gjør også stort utslag da det er vanlig at 50% av elevene på en skole får 5 eller 6 på en muntlig eksamen. Det skjer aldri på en skriftlig eksamen.

 

Men dette med variasjon i klassene skal lærerne takle ifølge dagens skolereform.

 

Takle det må man såklart, men det er noe annet enn å bli bedømt utfra resultatene.

 

Har selv opplevd å bli rost opp i skyene av en skoleleder fordi mine grupper i fysikk og matematikk fikk skolens klart beste eksamensresultater. Jeg opplevde det som en pinlig affære da alle de andre fysikklærerne ville klart å få det samme hvis de hadde den samme gruppen av elever.

 

Er du forresten en lærer?

 

Nei jeg slutta som lærer etter kort tid og jobber nå i et privat firma. Det er en drittjobb å være lærer.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Jeg syns det er altfor mye fokus på klasseromundervisning i dagens samfunn. Klasserommet tilhører en tid da man skulle lære barn å lese og skrive, og de få som jobbet som lærere var de som kunne dette. Nå som nesten alle kan dette er det ikke lenger behov for undervisning i denne tradisjonelle formen. Med internett, PC, Webcamera, Wikipedia, etc. Kan man gjøre ting på helt andre måter enn før. Undervisningsmetodene er utdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...