Gå til innhold

Hjelp med slanking.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spis riktigere og tren mer er enkelt og ganske riktig, men husk at det tar tid. Man blir ikke slank over natta, skal man ned i vekt så må man gå inn for det.

Det krever mye disiplin og mye hardt arbeid, men etterhvert vil resultatene komme.

 

Mulig jeg tar helt feil, men vil man ikke komme inn i fettforbrenningsprosessen ved å trene lengre ved lavere tempo, enn å kjøre intervaller?

Lenke til kommentar

okey, si hvis jeg jogger 30-60min ca. 5-6 ganger i uka, og spiser kjøtt , fisk, kyllig + grønnsaker. Og drikke mye vann. Burde jeg da gå ned ihvertfall 1kg uka? håpa på 2-3 kg uka men..

hadde det ikke da gått an å slanke seg og deretter bygge opp muskel massen senere?

 

Mulig jeg tar helt feil, men vil man ikke komme inn i fettforbrenningsprosessen ved å trene lengre ved lavere tempo, enn å kjøre intervaller?

 

Har hørt at det er bra med å løpe fort i 15 sekunder, så små jogge litt i 5 sekunder og deretter løpe i 15 sekunder igjen. også repeterer du det. Men jeg aner ikke, så vær så snill hjelp meg :)

Lenke til kommentar

okey, si hvis jeg jogger 30-60min ca. 5-6 ganger i uka, og spiser kjøtt , fisk, kyllig + grønnsaker. Og drikke mye vann. Burde jeg da gå ned ihvertfall 1kg uka? håpa på 2-3 kg uka men..

hadde det ikke da gått an å slanke seg og deretter bygge opp muskel massen senere?

 

Mulig jeg tar helt feil, men vil man ikke komme inn i fettforbrenningsprosessen ved å trene lengre ved lavere tempo, enn å kjøre intervaller?

 

Har hørt at det er bra med å løpe fort i 15 sekunder, så små jogge litt i 5 sekunder og deretter løpe i 15 sekunder igjen. også repeterer du det. Men jeg aner ikke, så vær så snill hjelp meg :)

 

Jeg har på en måte hatt personelig trener før. Han sa til meg at det beste er å starte lavt å gå høyere og høyere oppover. F.eks starte med å gå turer, så små jogging, etter det jogge i oppover bakker.

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar helt feil, men vil man ikke komme inn i fettforbrenningsprosessen ved å trene lengre ved lavere tempo, enn å kjøre intervaller?

 

Trener man ved lavere tempo vil man brenne 50/50 fett og karbohydrater der og da. Trener man si 40-60min dagen vil man brenne X fett og når man er ferdig vil man ikke brenne mye mer.

 

Trener man HIIT(høyintensitetstrening) vil man brenne 30/70 fett og karbohydrater men man vil forbenne mye mer per tidsenhet. I tillegg vil man øke oksygenopptak og hvilemetabolismen som øker den totale fettforbrenningen i løpet av dagen.

 

Sammenligning:

Lav intensitet: 5kcal/min i 40min = 200kcal

Middels intensitet(+65% av MHR) 10kcal/min i 40min = 400kcal

Høy intensitet(+85% av MHR) 15kcal/min i 16min(4x4) = 240kcal + etterforbrenning og at hvilemetabolisme øker over tid.

 

Som du ser på tallene er det å trene på 65% eller mer av makspuls mest gunstig for fettforbrenning. Jeg ville kjørt minst 2 økter med HIIT i uka. Det er så mange fordeler med å kjøre HIIT vs lav intensitet. Økt oksygenopptak, hvilemetabolisme og mer overskudd generelt. Hvis man trener styrke på andre dager enn de dagene man trener kardio kan man trene 20-40 min lav intensitet etter styrkeøkten i tillegg.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Ja men spørsmålet er om du har motivasjon til å gjøre dette over en lang periode eller om du blir lei etter et par uker. HIIT 3 ganger i uka eller jogging 4-5 er nok. Trener du for mye kan du fort bli overtrent. Har du tenkt å trene styrke for å beholde muskelmasse da eller er det kun vekta som teller?

Lenke til kommentar

Ja men spørsmålet er om du har motivasjon til å gjøre dette over en lang periode eller om du blir lei etter et par uker. HIIT 3 ganger i uka eller jogging 4-5 er nok. Trener du for mye kan du fort bli overtrent. Har du tenkt å trene styrke for å beholde muskelmasse da eller er det kun vekta som teller?

 

For meg nå så er det bare vekta som teller akkurat nå, siden jeg vil fortest mulig ned i vekt. Men er usikker på hva muskel masse virkelig betyr, kunne du forklart det for meg? Er det musklene du allerede har? :p

Lenke til kommentar

Ja det er de musklene du allerede har, utenpå ligger det et fettlag også kalt underhudsfett. Hvis du ikke trener styrke under slanking vil du ende opp med å bryte ned muskler også.

 

Hvis du følger tipsene jeg kom med i post #3 vil du kunne gå ned i fettprosent samtidig som du bygger/vedlikeholder muskelmasse. Få en trener på senteret du trener på til å sette opp et styrkeprogram og vise deg teknikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...