Gå til innhold

Silkevegen - Afghanistan?


mkberg

Anbefalte innlegg

Vi fikk utdelt en oppgave her om dagen, den lød:

 

"Afghanistan som et knutepunkt mellom vest, øst, sør og nord. Hvorfor? Forklar! (Hint: Silkeveien)"

 

Jeg leste en del om Silkevegen men kunne ikke finne noe med at Afghanistan var et knutepunkt for silkevegen. Jeg så på et bilde av ruten og en vei gikk over fjellene fra øst til vest i Afghanistan. Jeg vet ikke hvordan dette knunne vært et knutepunkt.

 

Jeg googlet også "afghanistan knutepunkt", men fikk ingen relaterte treff.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv idag er det ingen som klarer å reise over land til Kina og Øst-Asia syd for Himalaya dvs, gjennom junglene av menneske, dyr og sykdommer i India, Burma, Syd-Kina osv - og tilbake. Før båter begynte å komme seg rundt for få hundre år siden var den raskeste og nesten eneste veien nord for Himalaya dvs. gjennom det som idag er Afganistan. Da var landet et knutepunkt idet ingen kom gjennom uten å betale solid til Afganerne. Afganistan var da muligens verdens rikeste land (på 1600 tallet).

 

Da båter begynte å klare seilasen begge veier, tjente de inn nok til å finansiere hele skipets bygging på en tur. Båter kunne ta med seg ganske mye mer enn hva man kunne bære over land.

Lenke til kommentar

Det er to mulige perspektiver her, og det er jo ingen grunn til at du ikke skal nevne begge! ;)

 

Det ene er at Afghanistan i årtusener er vært nært tilknyttet sivilisasjonene i India, Iran og de sentralasiatiske steppene til nord for landet, både økonomisk og etnisk/kulturelt. Nomadefolkene på steppene fungerte som silkeveiens voktere helt opp til de industrialiserte imperiene gjorde sitt inntog, men de hadde ikke selv så mange varer av interesse å handle med, så de fungerte for det meste som en kanal for varer fra Kina, India og Iran, i mindre grad også Europa. Afghanistan ble pga. sin posisjon et knutepunkt mellom tre av de viktigste leddene i denne handelen, altså India, Iran og steppefolkene.

 

Hvis man går til litt nyere historie, fra de industrialiserte imperiene ble dominerende i området, så var Afghanistan den viktigste brikken i kampen om kontroll over Sentral-Asia mellom Russland og Storbritannia. Søk opp "The Great Game" på Wikipedia.

Lenke til kommentar

I dag er vel olje-/gassrør ganske aktuelt.

 

Fra Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Afghanistan#Natural_gas_and_oil

Energy in Afghanistan

...

Natural gas and oil

...

In August 1996, a multinational consortium agreed to construct a 1,430 km pipeline through Afghanistan to carry natural gas from Turkmenistan to Pakistan, at a cost of about $2 billion. However, US air strikes led to cancellation of the project in 1998, and financing of such a project has remained an issue because of high political risk and security concerns. As of 2012, the leaders of four countries had signed an agreement to build the Turkmenistan-Afghanistan-Pakistan-India (TAPI) pipeline.[4]

...

 

Artikkel det linkes til i Wikipedia:

http://www.upi.com/Business_News/Energy-Resources/2012/07/30/Turkmenistan-takes-TAPI-on-the-road/UPI-15881343651336/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...