Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage et program som finner differansen av det laveste og høyeste tallet i en tallrekke. Brukeren skal kunne skrive inn hvor mange tall, tallrekken skal ha og hvilke tall.

Spm mitt da er: Hvordan får jeg java til å vite hvilken tall som er høyeste og laveste? Når jeg ikke vet hvor mange tall brukeren skriver inn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Legg input i en Array, sorter array, høyeste tall vil ligge i ene enden av array, lavest i andre ende.

Mange andre måter å løse dette på også, men dette var den som falt meg inn først.

Endret av ShadowMaster
  • Liker 1
Skrevet

Høres ut som en tradisjonell skoleoppgave det her, om du tilfeldigvis skulle gå på NITH så høres det ut som en veldig kjent innleveringsoppgave ivertfall :p Måten jeg løste den på, var ved å ha to variabler

int min = Integer.MAX_VALUE; // For å ha så høy/lav verdi som mulig, bruker jeg disse verdiene.

int max = Integer.MIN_VALUE;

if(inntastetTall < min) min = inntastetTall;

if(inntastetTall > max) max = inntastetTall;

• Liker 2
Skrevet

Antar at dette er introkurs i java det er snakk om. Da var det vel å opprette en tabell med antallTall posisjoner, og be bruker sette inn i denne tabellen.

Etterpå bruker man en løkke for å sortere tabellen. Søk gjennom hele tabellen og finn laveste verdi, bytt så om posisjon 0 med det minste tallet sin posisjon. Så søker du gjennom tabellen fra posisjon 1 etc.

Bedre måter å løse det på, men mener det var så langt man var kommet i pensum (og nå er det jo tidlig i semesteret).

• Liker 1
Skrevet

Om vi løser oppgaven for deg lærer du lite.

Du har fått 3 alternativer presentert her nå, og alle tre beskriver ganske godt hvordan du kan løse oppgaven. Du vil finne informasjonen du trenger i læreboka (antar du er student da dette er typisk begynneroppgave) eller på nett via google/java API dokumentasjon.

Skrevet

Java er et elsk/hat-fag. Enten sliter man, eller så skjønner man hvordan det fungerer. Det er bare å programmere som hjelper. Å se på eksempler er sikreste vei til å stryke eller få dårlig karakter på eksamen, uansett om man "forstår" eksemplene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...