Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan du anbefale behandling for en skamslått rygg?


Cerwell

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

I romjulen(!) presterte jeg å falle på isen.

Brukte deretter ca to måneder på å gå normalt igjen.

 

Det føles som om noe har blitt slått ut av posisjon nederst i ryggen.

 

Selv om det til daglig er helt greit, så kan jeg ikke lenger belaste ryggen uten å bli forkrøplet igjen.

 

Så til saken:

Da legen min kun tilbyr ubegrensede mengder smertestillende lurte jeg på om dere kan anbefale en spesiell type behandling.

 

Jeg trenger noen til å fikse dette.

 

Er for ung til å være så gammel :)

 

På forhånd stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..

 

Takk, men bor i Hedemark :)

Men om jeg ikke finner noe annet så er det ikke umulig at jeg tar turen.

 

 

Som nevnt så får jeg kun smertestillende.

Og om det ikke hjelper, så kan jeg få mer. (Oh joy)

 

Dette var vist fordi 'Alternative metoder ikke er støttet'.

 

Lurer mest på hvilen yrkesgruppe/betegnelse jeg skal søke opp.

Kiropraktor, napprapat(?) osv.

Lenke til kommentar

Det kunne være verdt å prøve et TENS-apparat. Elektroder fester man til huden rundt det vonde stedet. (Over og under, eller på begge sider.) Så slår man apparatet på, og det gir et svakt strøm til huden, som man kan regulere.

 

De TENS-apparatene jeg har sett (av diverse merker) har vært til salgs på på Medicus Plesner, Clas Ohlsson, apotekene (selv om jeg personlig ikke liker det TENS apparatet som selges der), eller bestilles på nettet fra Amazon. (Muligens er Amazon i Storbritannia i senere tid blitt mindre villig til å ekspedere varer til et land som ikke har fullt medlemskap i EU - som Norge. Og jeg vet ikke hvordan Amazon i USA er.)

 

Ang. plassering av elektroder mot diverse typer smerter, det står ofte en del tips i bruksanvisningen som følger med. Eller man kan google på det. Utvalget av relevant informasjon man kan finne, blir selvsagt større hvis man googler på engelsk.

 

Viktig med renhold av hud etter fjerning av elektrodene. Også renhold av elektrodene - det pleier å stå om det i bruksanvisningen. Og for huden etter bruk av TENS tørker jeg med baby-våtservietter. (Det selges også våtservietter for voksne, men de tar seg godt betalt for disse! Baby-våtservietter gir mer for pengene.) Ellers er alkohol swabs anbefalt av noen for rengjøring. Etter langvarig/mye bruk av TENS fikk jeg utslett tross renhold. Men så fortalte fastlegen at soppinfeksjon kunne ha en del med det å gjøre. Etter det har jeg brukt anti-sopp krem etter bruk av TENS, og før neste bruk. Men jeg uttynner det med vann, det virker best for meg slik at det ikke virker som lokk eller segl over huden. Så nå bruker jeg TENS igjen uten plager.

 

Håper dette hjelper deg og/eller andre lesere. Sikkert flere med samme problem. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som strukturelle problemer som gjør at du får nerver i klem, siden det oppstår ved belastning.

Jeg ville nok fått tatt røntgen av dette før jeg hadde latt noen manipulere. En behandler kan kjenne på virvlene dine på utsiden og gjøre antakelser basert på det, men jeg synes det alene blir for risikabelt med det utgangspunktet du har.

 

Det er også viktig å ha muskelspenninger under kontroll da disse kan gjøre ting værre.

 

TENS kan redusere smertene på en måte via å lure hjernen. Du kan også behandle dette med auriculoterapi, som vil vare lengre en TENS og f.eks triggerpunkt-behandling, men det å koble ut smertepersepsjonen som er der for å at du ikke skal få større skader er noe man bør ha respekt for. Det blir som å koble ut sensoren for isvarsel i bilen og tro føret er normalt. Det kan ende opp veldig galt, men om man har det i bakhodet og gjør det så kan man i alle fall redusere smerten.

 

Jeg tror kanskje en naprapat kan være mest til hjelp p.g.a tilnærmelsesmetoden de bruker som er en kombinasjon av kriopraktikk og fysioterapi, men jeg er usikker på om de tar røntgen og er lært opp i å tolke bildene. De fleste kiropraktorer gjør så kraftige manipulasjoner at de tar røntgen for å være sikker på å ikke skade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...