Gå til innhold

Nikon 24-70mm


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenkte jeg egentlig skulle lage en post i 'Chatte-tråd for oss på Akam!'

 

Men lager en tråd heller.

 

Har sett utalige reviews og videoer om 24-70 2.8 og siden jeg går til FF innen jul (D600) så jeg vil jeg ha et FF objektiv annet enn det jeg har 50mm 1.8g.

 

Planen er også en vidvinkelzoom etterhvert.

 

Så det hadde vært fint å høre noen ord om objektivet(24-70) fra folk fra forumet her som har den eller har prøvd objektivet.

 

Det hadde vært flott. God helg.

 

Jann

Endret av Jann.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så mye å si om 24-70 som ikke allerede er sagt i diverse reviews på nettet så foreslår du googler litt der evt.

 

Jeg skaffet trinity serien av to grunner, værtetting og best optisk kvalitet fra/for Nikon. I hovedsak har jeg brukt de på D7K pga crop faktor. 24-70'n er sånn sett fast walk-arround optikk der, med mindre jeg napper med Em5 istedet pga mindre/lettere.

 

Vekten er merkbar i forhold til kit optikken eller 50mm osv, 24-70 veier ca 900g men den er også robust konstruksjon så vekt/størrelse henger sammen :-)

 

Det jeg savner, og som man blir bortskjemt med etter å gå rundt med Em5 i tide og utide er mangel på stabilisering.

 

Mange vil sikkert mene at med den brennvidden trenger man ikke stabilisering men etter min mening burde det i allefall være tilgjengelig som en alternativ versjon av objektivet, for oss som ønsker det.

 

Skulle det komme så tror jeg nok mange vil bytte ut den eksisterende versjonen raskt.

 

Hele trinity serien 14-24/24-70/70-200 anses av mange som et "must have" og sier meg enig, de har kostet men verdt hver krone.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke kjøpte 24-70 er størrelse og vekt, for meg er det vippepunktet der jeg vil begynne å legge objektivet på hylla for ofte. Så jeg gikk for et annet objektiv og pengene jeg sparte brukte jeg på et topp lommekamera.

 

Hvis størrelsen og vekten ikke er et problem så er det et veldig bra objektiv men sjekk ut det nye Tamron 24-70 med stabilisator også.

Lenke til kommentar

Henger meg på denne.... etter hva man har sett med D800 så har jeg fullstendig slått fra meg å få en eventuell D600 til jul, dessverre.

Er egentlig enig der, godt mulig det ikke kommer før etter jul.

 

 

Er ikke så mye mere å si du har rett i det, har som sagt sett reviews og googlet en del ja. Men var litt nysgjerrig akkurat folk på forumet likte det osv. Så takk for svar. :)

 

Grunnen til at jeg ikke kjøpte 24-70 er størrelse og vekt, for meg er det vippepunktet der jeg vil begynne å legge objektivet på hylla for ofte. Så jeg gikk for et annet objektiv og pengene jeg sparte brukte jeg på et topp lommekamera.

 

Hvis størrelsen og vekten ikke er et problem så er det et veldig bra objektiv men sjekk ut det nye Tamron 24-70 med stabilisator også.

Vekten betyr ikke noe for min del. Så det ser jeg ikke som et problem. Så en video der det ble testet 4 stk 24-70 og mener Tamron kom sist av de, men for pengene er det vell et godt kjøp. Får tenke litt på det.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Det har vært noen som mener at 24-70 n fungerer dårlig på D800, ett eller annet med oppløsningen eller noe i den gata som avslører svakheter med dette ikke akkurat rimelige "kit-objektivetet". Dette er kun blitt registrert på D800, ikke på D700 og D3 modellene eller D4.

Mener jeg leste det et sted ja, objektivet er ikke billig nei så man bør være sikker før man kjøper.

Lenke til kommentar

24-70 er et knallgodt objektiv. Det er det liten tvil om. Jeg lurte fælt på om jeg skulle vurdere det selv da jeg hoppet over på fullformat, men etter mye betenkningstid fant jeg ut at det var mye mer spennende med en vidvinkelzoom, litt fastoptikk, og en telezoom. Da jeg hadde en normalzoom med tilsvarende brennvidde på DX brukte jeg egentlig bare full vidvinkel og full tele, og i mange tilfeller ønsket jeg meg mer rekkevidde i begge ender.

 

Nå for tiden bruker jeg en Nikon 16-35 f/4 VR, og sikler på en 70-200 f/2.8 av noe slag. Mellom 35-70mm synes jeg en zoom som er begrenset til 2.8 blir fordømt kjedelig, så der har jeg heller en 35mm 1.4, en 85mm 1.4 (begge fra Samyang), en 60mm 2.8 macro, og en 50mm 1.4 (som jeg aldri bruker, da jeg foretrekker bildevinkelen jeg får med en 35mm mye bedre)

 

En 16-35 sammen med en Samyang 35mm 1.4 + 85mm 1.4 koster omtrent det samme som en 24-70. Sistnevnte er kanskje mer praktisk, men du får vanvittig mange flere muligheter med førstnevnte pakke.

 

Nå er jeg klar over at dette er mine egne preferanser, som muligens er litt sære, men jeg håper det er litt å tenke på uansett. :)

Lenke til kommentar

Noen som vet når Nikkor 24-70 ble lansert?

 

Tamron sin nye modell ser spennende ut og jeg føler vel egentlig at den ikke står så mye tilbake for Nikon sin orginallinse. Siden den har stabilisator og jeg ser prisen er under 9000 kr så vil jeg egentlig regne den som ett bedre kjøp etter det jeg har sett på av tester.

Lenke til kommentar

En annen ting er jo at Tamronen er helt ny, så du finner den nok ikke på bruktmarkedet enda. Nikon sin dukker opp av og til, og da koster en brukt Nikon det samme eller mindre enn en ny Tamron.

Ekstremt sjelden man finner slik optikk med mer enn 3000 kr avslag, uten merker og riper selvsagt.

 

NB! Hører rykter om at Elkjøp/Lefdal holder på å forhandle frem avtaler for (trolig parallellimport) proffoptikk for Nikon, Canon og Sony. Målet var visst å kunne tilby denne optikken betydelig billigere og at det skulle komme i boks i god tid før jul.

Lenke til kommentar

Ekstremt sjelden man finner slik optikk med mer enn 3000 kr avslag, uten merker og riper selvsagt.

 

NB! Hører rykter om at Elkjøp/Lefdal holder på å forhandle frem avtaler for (trolig parallellimport) proffoptikk for Nikon, Canon og Sony. Målet var visst å kunne tilby denne optikken betydelig billigere og at det skulle komme i boks i god tid før jul.

Med andre ord ingen dum ide å vente å se.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

En annen ting er jo at Tamronen er helt ny, så du finner den nok ikke på bruktmarkedet enda. Nikon sin dukker opp av og til, og da koster en brukt Nikon det samme eller mindre enn en ny Tamron.

Ekstremt sjelden man finner slik optikk med mer enn 3000 kr avslag, uten merker og riper selvsagt.

 

NB! Hører rykter om at Elkjøp/Lefdal holder på å forhandle frem avtaler for (trolig parallellimport) proffoptikk for Nikon, Canon og Sony. Målet var visst å kunne tilby denne optikken betydelig billigere og at det skulle komme i boks i god tid før jul.

 

Da er spørsmålet - er det verdt det hvis objektivet må på service ? Med min erfaring og Elkjøp vs feks Interfoto og service så betaler jeg heller 3000 kroner mer til Interfoto som kan redde dagen med låne eller leieobjektiv, eller stå der som ett nepetryne uten objektiv når en jobb er i horisonten.

Lenke til kommentar

Da er spørsmålet - er det verdt det hvis objektivet må på service ? Med min erfaring og Elkjøp vs feks Interfoto og service så betaler jeg heller 3000 kroner mer til Interfoto som kan redde dagen med låne eller leieobjektiv, eller stå der som ett nepetryne uten objektiv når en jobb er i horisonten.

 

Verdt det?

 

Min erfaring er vel heller motsatt, har vel aldri fått noe annet enn ypperlig behandling av Elkjøp/Lefdal her i Trondheim.

Lenke til kommentar

Hoppa selv på fullformat i form av D700 for en stund siden. Vurderte lenge og vel om jeg ville ha 24-70 eller vidvinkelzoom + fastopptikk.

 

Endte med 16-35, Sigma 50 1.4, Tamron 90 2.8 og Sigma 150 2.8. 50 og 90 hadde jeg da fra før, så det vippet jo til fordel for vidvinkel + fastopptikk i de andre områdene. Jeg vil si at dette er en meget god kombo. Noen sier at 50'en ikke er så god på fullformat pga litt slappe hjørner, men jeg har fått veldig tilfredstillende resultater selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...