Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kontakt i taket, men finner ikke lysbryter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Flyttet nettopp inn i ny leilighet og ville henge opp ei taklampe over kjøkkenbordet. Det virket greit, ettersom det var kontakt i taket like ved, men jeg finner ingen bryter som styrer kontakten (den er av i skrivende stund).

 

Først tenkte jeg at jeg kunne koble på et trådløst system, men jeg regner egentlig med at dette ikke vil fungere da kretsen nå er sluttet tidligere enn kontakten.

 

Noen som har tips på hvordan jeg kan gå fram her? Er det egentlig bare å glemme? For alt jeg vet kan kontakten være koblet fra det resterende anlegget også.

 

Mvh,

Lars M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du skrudd opp kontakten og sett om det faktisk er koblet noe inn på den?

Jepp, det er det eneste jeg vet.

 

Se om det er en kurs som er koblet ut i sikrings skapet?

Undersøkte dette også tidligere, men det ser ikke ut som det er noen kurs til denne kontakten av det jeg kunne lese, ei heller noen sikringer som var slått ut.

Lenke til kommentar

Du får ringe en elektriker, man bør ikke dille med slikt uten å vite hva man gjør på.

Han vil finne nermeste punkt med spenning og trekke en kabel frem til hvor enn du vil ha bryter, og videre opp til takpunkt. Vips du har lys. Det er ganske begrenset hva du faktisk har lov til å gjøre selv elektrisk i huset ditt.

 

Her er hva du har lov til å gjøre:

 

Kolbe til 2.polete støpsler til og med 25 A.

- Kolbe til 2.polete skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A.

- Koble til lamper o.l. med bevegelige ledninger.

- Sette opp belysning i takkroker e.l. som ikke er en del av den faste installasjonen.

Tilkoblet med ”sukkerbit” og/eller støpsel.

- Utskiftning og eller montering av varmeovner som har bevegelig ledning og støpsel til å sette rett inn i stikkontakten.

- Utskiftning av deksler på stikkontakter, koblingsbokser og brytere.

 

Har du koblet noe utover dette og huset ditt brenner ned sliter du.

Lenke til kommentar

Slå ned overbelastningsvern/hovedsikring i skapet, skru ut stikk-kontakten og dra i ledningene. Få en kompis til å høre hvor de går. Koble til. :)

Ikke gjør dette. Ring en elektriker om du ikke er det selv. Jeg vil ikke engang tenke på hvor høyt regresskravet forsikringsselskapene til de andre som bor i leilighetskomplekset/blokk/bygget vil være om huset brenner ned pga du har lekt rundt i det elektriske anlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...